Hej,
Jag ska reparera 20x20 cm betong längst ner i en öppning vänligen se bild, hur ska det göras, ska jag använda primer för att få betongen att fästa, går det med finbetong?

N
Ser ingen bild.
Primer har inte med fäste att göra, det hindrar betongen att torka för fort.

N neo11 skrev:
Ser ingen bild.
Primer har inte med fäste att göra, det hindrar betongen att torka för fort.
Fäste är absolut en av primerns egenskaper, samt att den binder damm m.m

N
Betongen ligger oftast på vågräta ytor, och ligger där den ligger.
Den flyttar inte på sig, den behöver inget fäste i sig.
Dock så ska det ju självklart inte vara damm ,sand etc där, men det kan man dammsuga bort.
Man kan få ner damm även efter man primat.
Men om man inte primar så är runtomkringliggande ytor diffusinsöppna och då så suger dom ytorna ur vattnet ur betongen för fort och den spricker och blir svagare.
Ska ju vara långsam torkning på betong, därför primar man. Och köra membranhärdare alt eftervattna eller täcka in med plast efter så man låser in fukten

• Gilla
Che69
  • Laddar…
Nu gällde det ju ditt påstående att primer inte har med fäste/vidhäftning att göra......att den bara hindar betong att torka för fort.
Sen i TS fall, så är det nog inte betong han behöver för att laga väggen.....

• Gilla
leby
  • Laddar…
N
J Jörgen Ö skrev:
Nu gällde det ju ditt påstående att primer inte har med fäste/vidhäftning att göra......att den bara hindar betong att torka för fort.
Sen i TS fall, så är det nog inte betong han behöver för att laga väggen.....
Nej , jag säger ju det. Primer har inget med betongens vidhäftning att göra.
Har inte sett någon bild från TS och trodde att det var ett golv det skulle gjutas på, inte en vägg.
Är det en vägg så är nog betong inte intressant.

Bästa svaret

N neo11 skrev:
Nej , jag säger ju det. Primer har inget med betongens vidhäftning att göra.
Har inte sett någon bild från TS och trodde att det var ett golv det skulle gjutas på, inte en vägg.
Är det en vägg så är nog betong inte intressant.
Men.
Kom igen.
Primer har absolut med vidhäftning att göra.
Du applicerar en primer för att öka på vidhäftningen av den "riktiga" betongen.
Primer har ABSOLUT med vidhäftning av betong att göra.

Exempel: https://betong.se/2015/01/21/fraga-experten-gjuta-betong-ovanpa-betong/

Hur som helst.
Che69, Först primer, därefter en betongvälling (med fördel en skvätt primer i även där) och till sist betong.
Finbetong (Finjas finbetong är bra grejer) är att rekommendera, och det går hur bra som helst med primer till finbetongen.
Har precis gjutit mig igenom ca. 110 säckar betong och putsat 20 säckar puts med Finja så jag vågar påstå att jag har färsk koll.
Det var dessutom väggar jag gjutit upp.

Det finns ingen bild däremot, så ditt specifika "case" går inte att kommentera, så mitt svar blir mer generellt.
Ska du fästa betong på betong så rekommenderar jag åter igen primer, därefter en välling och någon typ av lättare armering typ hönsnät/putsnät (beror på tjockleken såklart, armeringsnät kanske är bättre om du gör det tjockt), därefter den faktiska betongen. Om det nu är en vägg du bara vill få reparerat så rekommenderar jag istället Finjas "laga vägg". Lättarbetad.

• Gilla
Che69
  • Laddar…
Jag sållar mig till de som säger att den har med fäste att göra - mer specifikt hindrar det den gamla betongen från att suga ur vattnet ur den nya betongen.

Ett alternativ till primer brukar ju annars vara att vattenmätta den gamla betongen man ska gjuta mot.

C Che69 skrev:
Hej,
Jag ska reparera 20x20 cm betong längst ner i en öppning vänligen se bild, hur ska det göras, ska jag använda primer för att få betongen att fästa, går det med finbetong?
Tack för alla tips(y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.