Fairlane
Hej,

Jag ska sätta nya lister i hela nedervåningen, där väggarna är i av lättbetong. Jag har en billig dyckertpistol från Meec och kompressor och slang till detta.
Är det något som går att använda?
Om ja, vilken spik måste jag ha?
Om nej, vilka alternativ har jag? (Limma har jag funderat på men ser inte riktigt hur jag ska kunna sätta press på listerna tills limmet torkat.
 
Fairlane
Jag kan väl delvis besvara min egen fråga efter att ha läsa manualen.
Avfyra inte verktyget mot hårda material. Försök inte avfyra verktyget mot hårda eller sköra material som betong, stål eller kakel.
Tja, då blir det nog borra, plugga och skruva... Huga det kommer ta tid.
 
Hyr en picka för att skjuta rostfri dyckert i betong. Kostar ett par hundra för en helg och är väl värt det!
 
K
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
tommib
För att fästa i lättbetong så håller jag med om listspik men lägger till att om det är poröst behöver du troligen limma också. Då håller spiken listerna på plats tills limmet har härdat. Listspik tar också rätt lång tid...
 
  • Gilla
Ndg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Listspiken tar nog lite tid också.
Hyra en pistol kanske kan locka.
Frågan är lite vilket som går fortast.
Jag ska försöka få upp runt 50 lpm inklusive sågning etc på en dag helst...
 
E
Listspik är riktigt bra och tar inte lång tid. Se till att förborra hålen och vrida upp listspiken så kilen sätts lodrätt så du inte riskerar att spräcka sockeln. 50 lpm är inga problem tidsmässigt om du är någorlunda händig. (y)
 
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
Fairlane
E
Den ska vara konisk för att den ska hugga bra. Glöm inte lim bakom. Ta något som hugger direkt typ Superfix eller extremfix eller liknande. Dorn behövs inte om du har en fräsch hammare som inte avger märken.
 
Fairlane
En uppdatering av hur arbetet har förlöpt.

Jag köpte vanliga vita socklar i storlek 69x12 och 43x12. Jag köpte också Essve vitlackerad listspik och lyssnade på säljaren som försäkrade om att man inte behövde förborra listerna om man använde denna spik. Resultat: Listerna sprack.

Ok, jag tog och förborrade med 3mm och listerna sprack igen. Jag förborrade med 4 mm och listerna sprack, samt att hålet från borren syntes.

Då tog jag fram min rejäla bultsax och klippte helt enkelt av spiken så de blev ungefär hälften så långa. Tillsammans med lim och förborrning så fungerade det. Det slutade ändå med att jag borrade och pluggade det som var kvar (tillsammans med lim)
 
R
Fairlane Fairlane skrev:
En uppdatering av hur arbetet har förlöpt.

Jag köpte vanliga vita socklar i storlek 69x12 och 43x12. Jag köpte också Essve vitlackerad listspik och lyssnade på säljaren som försäkrade om att man inte behövde förborra listerna om man använde denna spik. Resultat: Listerna sprack.

Ok, jag tog och förborrade med 3mm och listerna sprack igen. Jag förborrade med 4 mm och listerna sprack, samt att hålet från borren syntes.

Då tog jag fram min rejäla bultsax och klippte helt enkelt av spiken så de blev ungefär hälften så långa. Tillsammans med lim och förborrning så fungerade det. Det slutade ändå med att jag borrade och pluggade det som var kvar (tillsammans med lim)
Limma, sätt press genom några längre lister som böjs lätt som en pilbåge.
 
E
Fairlane Fairlane skrev:
En uppdatering av hur arbetet har förlöpt.

Jag köpte vanliga vita socklar i storlek 69x12 och 43x12. Jag köpte också Essve vitlackerad listspik och lyssnade på säljaren som försäkrade om att man inte behövde förborra listerna om man använde denna spik. Resultat: Listerna sprack.

Ok, jag tog och förborrade med 3mm och listerna sprack igen. Jag förborrade med 4 mm och listerna sprack, samt att hålet från borren syntes.

Då tog jag fram min rejäla bultsax och klippte helt enkelt av spiken så de blev ungefär hälften så långa. Tillsammans med lim och förborrning så fungerade det. Det slutade ändå med att jag borrade och pluggade det som var kvar (tillsammans med lim)
Slog du i spiken med kilen liggande lodrätt eller vågrätt? Min erfarenhet av listspik är att det i regel inte spricker om man förborrar samt sätter kilen med spetsarna uppe och nere och inte från sida till sida. Då är det lätt att spräcka virket.
 
Fairlane
Jag provade åt båda hållen och den sprack oavsett. Jag tror att den spiken kanske är onödigt grov. När jag klippte ner den till 3,5-4cm så gick det bättre.
 
E
Okej, det kan nog bero på kvalitén på listen. Är det många fibrer som går längs listen så tenderar ju det självklart att spricka i högre utsträckning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.