24 755 läst ·
19 svar
25k läst
19 svar
Fästa lister i lättbetong.
Sida 1 av 2
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 893 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 893 inlägg
Hej,
Jag ska sätta nya lister i hela nedervåningen, där väggarna är i av lättbetong. Jag har en billig dyckertpistol från Meec och kompressor och slang till detta.
Är det något som går att använda?
Om ja, vilken spik måste jag ha?
Om nej, vilka alternativ har jag? (Limma har jag funderat på men ser inte riktigt hur jag ska kunna sätta press på listerna tills limmet torkat.
Jag ska sätta nya lister i hela nedervåningen, där väggarna är i av lättbetong. Jag har en billig dyckertpistol från Meec och kompressor och slang till detta.
Är det något som går att använda?
Om ja, vilken spik måste jag ha?
Om nej, vilka alternativ har jag? (Limma har jag funderat på men ser inte riktigt hur jag ska kunna sätta press på listerna tills limmet torkat.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 893 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 893 inlägg
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
För att fästa list i lättbetong så är det "listspik" du skall ha. Det suger fast otroligt bra!
Exempel, finns på de flesta varuhusen:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/listspik-essve-fzb-vit-60mm-25-pack
Exempel, finns på de flesta varuhusen:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/listspik-essve-fzb-vit-60mm-25-pack
För att fästa i lättbetong så håller jag med om listspik men lägger till att om det är poröst behöver du troligen limma också. Då håller spiken listerna på plats tills limmet har härdat. Listspik tar också rätt lång tid...
Produkter som diskuteras: "Listspiken"
Listspik
Listspikar är mindre spikar som används för att fästa lister eller smala bitar av trä. De har oftast en tunnare design för att minimera skador på listerna och förhindra splittring av träet.
Läs mer
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 893 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 893 inlägg
ok, ska testa det.
Ska man skråspika? Jag antar att man ska använda ett dorn för att inte slå fula märken i listen.
Fungerar denna eller är den inte för lättbetong?
https://www.hornbach.se/shop/Listsp...amaCh0SbwDQEAQYBSABEgLLyvD_BwE#artikeldetails
Priset 80 stycken för 23:- är lite mer lockade än 25 stycken för 46 kronor...
Ska man skråspika? Jag antar att man ska använda ett dorn för att inte slå fula märken i listen.
Fungerar denna eller är den inte för lättbetong?
https://www.hornbach.se/shop/Listsp...amaCh0SbwDQEAQYBSABEgLLyvD_BwE#artikeldetails
Priset 80 stycken för 23:- är lite mer lockade än 25 stycken för 46 kronor...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 893 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 893 inlägg
En uppdatering av hur arbetet har förlöpt.
Jag köpte vanliga vita socklar i storlek 69x12 och 43x12. Jag köpte också Essve vitlackerad listspik och lyssnade på säljaren som försäkrade om att man inte behövde förborra listerna om man använde denna spik. Resultat: Listerna sprack.
Ok, jag tog och förborrade med 3mm och listerna sprack igen. Jag förborrade med 4 mm och listerna sprack, samt att hålet från borren syntes.
Då tog jag fram min rejäla bultsax och klippte helt enkelt av spiken så de blev ungefär hälften så långa. Tillsammans med lim och förborrning så fungerade det. Det slutade ändå med att jag borrade och pluggade det som var kvar (tillsammans med lim)
Jag köpte vanliga vita socklar i storlek 69x12 och 43x12. Jag köpte också Essve vitlackerad listspik och lyssnade på säljaren som försäkrade om att man inte behövde förborra listerna om man använde denna spik. Resultat: Listerna sprack.
Ok, jag tog och förborrade med 3mm och listerna sprack igen. Jag förborrade med 4 mm och listerna sprack, samt att hålet från borren syntes.
Då tog jag fram min rejäla bultsax och klippte helt enkelt av spiken så de blev ungefär hälften så långa. Tillsammans med lim och förborrning så fungerade det. Det slutade ändå med att jag borrade och pluggade det som var kvar (tillsammans med lim)
Limma, sätt press genom några längre lister som böjs lätt som en pilbåge.Fairlane skrev:
En uppdatering av hur arbetet har förlöpt.
Jag köpte vanliga vita socklar i storlek 69x12 och 43x12. Jag köpte också Essve vitlackerad listspik och lyssnade på säljaren som försäkrade om att man inte behövde förborra listerna om man använde denna spik. Resultat: Listerna sprack.
Ok, jag tog och förborrade med 3mm och listerna sprack igen. Jag förborrade med 4 mm och listerna sprack, samt att hålet från borren syntes.
Då tog jag fram min rejäla bultsax och klippte helt enkelt av spiken så de blev ungefär hälften så långa. Tillsammans med lim och förborrning så fungerade det. Det slutade ändå med att jag borrade och pluggade det som var kvar (tillsammans med lim)
Slog du i spiken med kilen liggande lodrätt eller vågrätt? Min erfarenhet av listspik är att det i regel inte spricker om man förborrar samt sätter kilen med spetsarna uppe och nere och inte från sida till sida. Då är det lätt att spräcka virket.Fairlane skrev:
En uppdatering av hur arbetet har förlöpt.
Jag köpte vanliga vita socklar i storlek 69x12 och 43x12. Jag köpte också Essve vitlackerad listspik och lyssnade på säljaren som försäkrade om att man inte behövde förborra listerna om man använde denna spik. Resultat: Listerna sprack.
Ok, jag tog och förborrade med 3mm och listerna sprack igen. Jag förborrade med 4 mm och listerna sprack, samt att hålet från borren syntes.
Då tog jag fram min rejäla bultsax och klippte helt enkelt av spiken så de blev ungefär hälften så långa. Tillsammans med lim och förborrning så fungerade det. Det slutade ändå med att jag borrade och pluggade det som var kvar (tillsammans med lim)