Jag ska byta stående panel som är spikat direkt på asfaboard. Panelen sitter med 5 mm mellanrum och vid senaste målningen så målades panelen på plats vilket medförde färg på asfaborden.
nu ska jag byta färg på fasaden från brun till svart och undrar om jag kan måla strecken som idag finns mellan några panelplank?
nu ska jag byta färg på fasaden från brun till svart och undrar om jag kan måla strecken som idag finns mellan några panelplank?
Inga problem att måla välj alkyd/oljebaserad färg.D Derbyboy skrev:Jag ska byta stående panel som är spikat direkt på asfaboard. Panelen sitter med 5 mm mellanrum och vid senaste målningen så målades panelen på plats vilket medförde färg på asfaborden.
Jag hade tidigare ett hus där hela fasaden var målad asfaboard med läkt på, så att det såg ut som en lockläcktpanel. Denna var 40 år när ja köpte och helt felfri.
Så länge endast de bruna ränderna målas så går det bra.
Asfaboarden är diffusionsöppen och bör inte tätas med färg, då kan inträngande fukt få svårt att torka ut. I synnerhet om det sitter ngn form av diffusionsspärr på insidan.
Asfaboarden är diffusionsöppen och bör inte tätas med färg, då kan inträngande fukt få svårt att torka ut. I synnerhet om det sitter ngn form av diffusionsspärr på insidan.
Klicka här för att svara