Hej,
Jag har en liten fundering... För ett par dagar sedan köpte jag och min fru en begagnad slagport. Idag efter att vi tvättat alla delarna inför ommålning har vi hittat en lång spricka i en av reglarna. Dessa är spårfrästa så jag tänker att det nog inte är så lätt att bara så ut och köpa en ny.
Min fråga är således: Vilket är det bästa sättet att rädda denna regel? Hemma har jag plastiskt trä, trälim och långa träskruvar. Förutom dessa tre metoder, finns där något annat ni skulle rekommendera?
Stort tack på förhand!
Mvh, Patrick
Jag har en liten fundering... För ett par dagar sedan köpte jag och min fru en begagnad slagport. Idag efter att vi tvättat alla delarna inför ommålning har vi hittat en lång spricka i en av reglarna. Dessa är spårfrästa så jag tänker att det nog inte är så lätt att bara så ut och köpa en ny.
Min fråga är således: Vilket är det bästa sättet att rädda denna regel? Hemma har jag plastiskt trä, trälim och långa träskruvar. Förutom dessa tre metoder, finns där något annat ni skulle rekommendera?
Stort tack på förhand!
Mvh, Patrick
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Jag hade vidgat den så mycket jag vågade och tryckt i bra trälim och sen tvingar.
Att såga in från sidan lär inte bli bra. Du kommer aldrig kunna limma ihop ändträ med någon styrka bibehållen och kommer få en svag punkt. Bättre i så fall att spräcka träet helt och limma hela biten. Eller göra som @Stefan1972 skrev och vidga den, trycka in trälim så gott det går, och sätta den i press.A ArneTW skrev:
Ja, precis enligt ovan. Endera bryta loss den spruckna biten och sedan limma tillbaka eller försöka öka spricka så mycket man vågar (kan då bli alternativ ett) och försöka få in lim i så stor del av sprickan som möjligt och sätta i press. Efter limning säkra med skruva från den tunna delen in i den tjockare delen.
Det är balken som ska sitta ovanför porten. Helt klart en god idé som jag ska ha i åtanke när arbetet ska göras!M marka skrev:
Skruva den anser jag vara helt onödigt och kanske t.o.m. sämre hållfastighetsmässigt. Limmar man i en spricka i träet kommer skarven bli minst lika stark som träet var från början (starkare egentligen för träet har trots allt spruckit).R roli skrev:Ja, precis enligt ovan. Endera bryta loss den spruckna biten och sedan limma tillbaka eller försöka öka spricka så mycket man vågar (kan då bli alternativ ett) och försöka få in lim i så stor del av sprickan som möjligt och sätta i press. Efter limning säkra med skruva från den tunna delen in i den tjockare delen.
Skruvar kan göra nytta i lägen när man inte kan sätta styckena i spänn på annat sätt. När man bygger högtalarlådor så är det vanligt att skruva medans limmet torkar för att sedan ta bort skruven för att de inte ska röra sig och förstöra ytfinishen efter man spacklat hålen.
Tack, Tvingar är alltså att rekommendera som även Stefan1972 påtalade?R RoAd skrev:Skruva den anser jag vara helt onödigt och kanske t.o.m. sämre hållfastighetsmässigt. Limmar man i en spricka i träet kommer skarven bli minst lika stark som träet var från början (starkare egentligen för träet har trots allt spruckit).
Skruvar kan göra nytta i lägen när man inte kan sätta styckena i spänn på annat sätt. När man bygger högtalarlådor så är det vanligt att skruva medans limmet torkar för att sedan ta bort skruven för att de inte ska röra sig och förstöra ytfinishen efter man spacklat hålen.
Ja, du måste får allt i rejäl press om det ska bli bra. Rekommenderat är att använda ett par reglar (eller liknande) på sidorna för att sprida ut trycket från tvingarna över en större yta, speciellt dör den spruckna biten är tunn.P ph659266 skrev:
Gissar att du menar förborra. Jag påstår fortsatt att det är onödigt att skruva, och om man till och med ska förborra så kommer det försvaga regeln. Nog för att jag tror att det håller i.a.f. men jag hade inte gjort det. Limmet är starkt nog.J Johan456 skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Ev. förborrning och skruv försvagar inte...R RoAd skrev:
Limmet är säkert starkt nog men skruvlimning är egentligen alltid starkare då du helt enkelt får bådas fördelar utan några nya nackdelar förutsatt att det görs rätt.