2 398 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Nedslipning av betong hur göra?
Jag behöver bulta fast en L-balk på källarmuren som ska bära en överdäckning av källarnedgången. Nu visar det sig att källarmuren inte är rak utan gör en knyck på den aktuella sträckan. Antagligen är det två betongväggelement som inte är ordentligt upplinjerade utan bildar en liten vinkel med varandra. I väggen finns pinnbultar som burit en kökstrapp som jag vill använda till balken (ska komplettera med några nya satta i ankarmassa). Dessa är inte långa nog för att ta upp ojämnheterna och även om de vore det vill jag inte använda tjocka underlägg.
Därför skulle jag vilja plana ut en del av väggen genom t.ex. slipning. Det är dock ganska mycket som i så fall ska slipas bort, jag tror mellan 500 och 1500 cm3 så¨jag funderar på om det är rimligt och vilken utrustning som bör användas utöver dammfiltermask. Enligt mina tidigare erfarenheter av betongen så är det en hård kvalitetsbetong (kräver riktig borrhammare vid borrning, slagborr fungerar ej). Kapskivor finns ju optimerade för olika material men är väl knappast lämpade för nedslipning av en plan yta. Kanske kan man slipa spår med dem knacka bort mellanligande rester och p s s få mindre planslipningsjobb. Flapdisk är ju mer avsedda för planslipning, men jag har inte sett dem för olika material, och de som finns är väl i första hand avsedda för stål?
Alla seriösa förslag om hur detta problem kan hanteras mottages tacksamt.
Därför skulle jag vilja plana ut en del av väggen genom t.ex. slipning. Det är dock ganska mycket som i så fall ska slipas bort, jag tror mellan 500 och 1500 cm3 så¨jag funderar på om det är rimligt och vilken utrustning som bör användas utöver dammfiltermask. Enligt mina tidigare erfarenheter av betongen så är det en hård kvalitetsbetong (kräver riktig borrhammare vid borrning, slagborr fungerar ej). Kapskivor finns ju optimerade för olika material men är väl knappast lämpade för nedslipning av en plan yta. Kanske kan man slipa spår med dem knacka bort mellanligande rester och p s s få mindre planslipningsjobb. Flapdisk är ju mer avsedda för planslipning, men jag har inte sett dem för olika material, och de som finns är väl i första hand avsedda för stål?
Alla seriösa förslag om hur detta problem kan hanteras mottages tacksamt.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden