Jag undrar helt enkelt om man kan säga vad en balkong klarar av att bära i vikt?
Byggarna slog upp en balkongram för mig. Detta är lägetssituationen:

- Den är förankrad i marken med betongfundament i framkant. I bakkant är den förankrad via bärlina in i husets liggande reglar bakom ytterpanel (220x45).
- Bärlina i 220x45.
- 50cc mellan reglar (170x45).
- Bärlinan i framkant är injackad in i stolparna så den vilar inne i dessa.
- Stolparna är 125x125 impregnerade.

Kan man säga på ett hum? Går det att räkna ut?
Visa bilaga 522806 Nybyggd träbalkong med stolpar och bärlinor förankrad i ett vitt hus och marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Schematisk illustration av en balkongram med mått, förankrad i mark och hus.
    Skapa konto
Det kan man såklart göra.
Normalt tänker man inte så, utan man dimensionerar efter en föreskriven belastning som är standard, och bygger efter den.
Man kan nog säga att din balkong ligger i underkant vad gäller dimensioner vilket inte innebär att den kommer att rasa, men kanske svikta lite om man är mycket folk, och möjligen böja ned sig över tid.
Det borde varit dubbla 45x220 i den främre bärlinan och 45x220 c30 i bjälklaget.
Kommer inte ihåg exakt vad dimensionerande last är för balkong men tror det ligger på nånstans 1,5kN /m2 alltså ca 150kg per kvadratmeter så i det finns ju en rejäl marginal, blir många personer på din

okej, kan jag sätta in dubbla reglar lite här och var för att hjälpa? På mitten ligger tre reglar tex?

Jag satt och kollade på någon annans ritning och jag upplevde dess mått på stolpar/plank som ganska futtiga jämfört med min?

Illustration av träreglar för byggprojekt markerade för att visa placering av dubbla reglar.
Skapa konto

Dimensionerade laster för balkong är:
3,5 kN/m² och punktlast på 2,0 kN.

När jag räknade på balkonger under studietiden minns jag att dimensionerna på virket blev ganska stora för att klara av lasterna.

Ok ska jag lägga dubbla reglar?

fgo fgo skrev:
Dimensionerade laster för balkong är:
3,5 kN/m² och punktlast på 2,0 kN.

När jag räknade på balkonger under studietiden minns jag att dimensionerna på virket blev ganska stora för att klara av lasterna.
Tror att den högre siffran bara gäller balkong som.är av konsolltyp, men är osäker.
Är på semester så ja har inga böcker
TS balkong är mer en altan och bör kunna dimensioneras därefter.

R Rolle85 skrev:
Ok ska jag lägga dubbla reglar?
Helst komplettera med 45x220, bästa sättet att få bort risken för svikt.

larsbj larsbj skrev:
Tror att den högre siffran bara gäller balkong som.är av konsolltyp, men är osäker.
Är på semester så ja har inga böcker
TS balkong är mer en altan och bör kunna dimensioneras därefter.
Detta är svenskt träs rekommendationer på dimensioner på altanbjälklaget vid cc600
Skärmdump av trädimensioneringsguiden för altanbjälklag med olika trästorlekar och rekommenderade spannlängder.
Skapa konto

Okej då har jag problem. Jag får börja sätta dubbla 170x45mm då mina frilängder är 3,29m

Tyvärr har du lite problem.
Det är höjden på reglarna som påverkar mest.

Här har du för cc300 obs att det är C24
Skärmdump av en dimensioneringsapp som visar träregeldimensioner för cc300 och C24 kvalitet.
Skapa konto

Så hur kan jag efterkonstruera nu? Dubbla reglar eller lägga regel under nuvarande eller liknande?

Jag tycker det är mer en liten terrass än en balkong. Oavsett benämning dimensioneras den som ett bjälklag med två stöd, balkonger är oftast inspända enbart i huset.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Nu är jag orolig. Hur kan jag efterkonstruera? Dubbla reglar?

Ser nu att mina fria längder är 3,28 och inte 3,5m

Tanka ner appen lathunden från någon appstore så kan du testa dig fram.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.