21 823 läst ·
60 svar
22k läst
60 svar
Hur räknar man ut hur mycket en balkong kan bära?
Jag undrar helt enkelt om man kan säga vad en balkong klarar av att bära i vikt?
Byggarna slog upp en balkongram för mig. Detta är lägetssituationen:
- Den är förankrad i marken med betongfundament i framkant. I bakkant är den förankrad via bärlina in i husets liggande reglar bakom ytterpanel (220x45).
- Bärlina i 220x45.
- 50cc mellan reglar (170x45).
- Bärlinan i framkant är injackad in i stolparna så den vilar inne i dessa.
- Stolparna är 125x125 impregnerade.
Kan man säga på ett hum? Går det att räkna ut?
Visa bilaga 522806
Byggarna slog upp en balkongram för mig. Detta är lägetssituationen:
- Den är förankrad i marken med betongfundament i framkant. I bakkant är den förankrad via bärlina in i husets liggande reglar bakom ytterpanel (220x45).
- Bärlina i 220x45.
- 50cc mellan reglar (170x45).
- Bärlinan i framkant är injackad in i stolparna så den vilar inne i dessa.
- Stolparna är 125x125 impregnerade.
Kan man säga på ett hum? Går det att räkna ut?
Visa bilaga 522806
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan man såklart göra.
Normalt tänker man inte så, utan man dimensionerar efter en föreskriven belastning som är standard, och bygger efter den.
Man kan nog säga att din balkong ligger i underkant vad gäller dimensioner vilket inte innebär att den kommer att rasa, men kanske svikta lite om man är mycket folk, och möjligen böja ned sig över tid.
Det borde varit dubbla 45x220 i den främre bärlinan och 45x220 c30 i bjälklaget.
Kommer inte ihåg exakt vad dimensionerande last är för balkong men tror det ligger på nånstans 1,5kN /m2 alltså ca 150kg per kvadratmeter så i det finns ju en rejäl marginal, blir många personer på din
Normalt tänker man inte så, utan man dimensionerar efter en föreskriven belastning som är standard, och bygger efter den.
Man kan nog säga att din balkong ligger i underkant vad gäller dimensioner vilket inte innebär att den kommer att rasa, men kanske svikta lite om man är mycket folk, och möjligen böja ned sig över tid.
Det borde varit dubbla 45x220 i den främre bärlinan och 45x220 c30 i bjälklaget.
Kommer inte ihåg exakt vad dimensionerande last är för balkong men tror det ligger på nånstans 1,5kN /m2 alltså ca 150kg per kvadratmeter så i det finns ju en rejäl marginal, blir många personer på din
okej, kan jag sätta in dubbla reglar lite här och var för att hjälpa? På mitten ligger tre reglar tex?
Jag satt och kollade på någon annans ritning och jag upplevde dess mått på stolpar/plank som ganska futtiga jämfört med min?
Jag satt och kollade på någon annans ritning och jag upplevde dess mått på stolpar/plank som ganska futtiga jämfört med min?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror att den högre siffran bara gäller balkong som.är av konsolltyp, men är osäker.fgo skrev:
Är på semester så ja har inga böcker
TS balkong är mer en altan och bör kunna dimensioneras därefter.