Hej på er.
Mitt första inlägg. vi köpte ett radhus förra veckan och tänkte att vi lika bra börjar med renovering
Tanken är att bygga ut köket en bit in i v-rummet. För att göra det så behöver vi slå ner ena sidan av ingången till köket.
På bilderna syns det vilket jag vill riva ner. Det är där jag tagit bort gipset (vänstra sidan plus regeln ovanför öppningen.
Men när jag tagit bort gipset så ser man att det verkar vara en balk där.
På en annan bild ser man en balk i vardagsrummet och den vet jag är bärande och att den går mitt i huset. Den balken är 100mm men den ”balk” som är vid köket är 45mm som sitter på vanlig 45x70 reglar. Vågar man ta ner den hur många bärande balkar kan det finnas i ett radhus.
tacksam för svar
Mitt första inlägg. vi köpte ett radhus förra veckan och tänkte att vi lika bra börjar med renovering
Tanken är att bygga ut köket en bit in i v-rummet. För att göra det så behöver vi slå ner ena sidan av ingången till köket.
På bilderna syns det vilket jag vill riva ner. Det är där jag tagit bort gipset (vänstra sidan plus regeln ovanför öppningen.
Men när jag tagit bort gipset så ser man att det verkar vara en balk där.
På en annan bild ser man en balk i vardagsrummet och den vet jag är bärande och att den går mitt i huset. Den balken är 100mm men den ”balk” som är vid köket är 45mm som sitter på vanlig 45x70 reglar. Vågar man ta ner den hur många bärande balkar kan det finnas i ett radhus.
tacksam för svar
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Den är bärande annars så skulle man inte lagt en stående regel över öppningen. I och med att öppningen är så liten behöver man inte ett monster till balk som i vardagsrummet.
Tack för svarB bossespecial skrev:
så tråkigt. Då kan vi nog inte fortsätta med väggskåp på den sidan av köket.
Och vi som redan har beställt kök
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det behöver inte vara så svårt att få dit en lite större balk och förlänga öppningen lite så att ni får som ni vill ha det. Dock behöver det göras en bygganmälan för detta ingrepp.
Då får vi kolla på den lösningen. Tanken var ju att fortsätta med väggskåp men det funkar inte när man en balk i vägenB bossespecial skrev:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Kommer det finnas något mellanrum mellan skåp och tak. Antar att det är en inredd övervåning över?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Precis, att man byter ut den mot en ny längre balk som går till väggen. Den kn vara i trä eller stål. Sedan kan du ta bort de vertikala reglarna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Behöver man då inte ha en högre och/eller bredare balk när den ska bli längre?B bossespecial skrev:
corba11:
Sen är det ju bra att tänka på att alla ingrepp i bärande konstruktioner innebär att man behöver skicka in en bygganmälan till kommunen vilket normalt ställer vissa krav på att man kan visa beräkning av dimensioner etc.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det får man räkna på, men det behöver inte alltid innebära att den nya balken blir jättemycket större.BirgitS skrev:
Behöver man då inte ha en högre och/eller bredare balk när den ska bli längre?
corba11:
Sen är det ju bra att tänka på att alla ingrepp i bärande konstruktioner innebär att man behöver skicka in en bygganmälan till kommunen vilket normalt ställer vissa krav på att man kan visa beräkning av dimensioner etc.
Klicka här för att svara