Jag är ute efter en trappa med minimalistiska vagnsstycken och undrar om det fungerar att göra som jag tänkt.
Jag har inte sett bilder på denna lösning vilket gör att jag känner att det kanske finns något stort känt problem.
Får se om jag kan beskriva detta med ord.
En rak trappa (eller snarare två raka trappor då det är en avsats emellan).
Stegen är normala steg i trä.
Vagnsstycken i stålplåt istället för trä. Typ 6mm (mer?), Bredd ungefär hälften av ett klassiskt vagnsstycke i trä.
Stöd för stegen svetsade i vagnstycket och stegen skruvade/annan lösning i dessa.
Jag skulle då få mycket mer luft. Stegen skulle sticka ut både på fram och baksida i relation till vagnsstycket i och med att det är smalare än normalt. Dvs det svetsade stödet är inte i hela stegets längd.
Fungerar detta? Det jag med min fullständiga brist på kunskap i området skulle kunna tänka mig är att det skulle kunna bli ljud på grund av fästkonstruktionen för stegen och att det kanske finns risk att trappan blir svajig i sidled.
Jag har inte sett bilder på denna lösning vilket gör att jag känner att det kanske finns något stort känt problem.
Vagnsstycken i stålplåt istället för trä. Typ 6mm (mer?), Bredd ungefär hälften av ett klassiskt vagnsstycke i trä.
Stöd för stegen svetsade i vagnstycket och stegen skruvade/annan lösning i dessa.
Jag skulle då få mycket mer luft. Stegen skulle sticka ut både på fram och baksida i relation till vagnsstycket i och med att det är smalare än normalt. Dvs det svetsade stödet är inte i hela stegets längd.
Fungerar detta? Det jag med min fullständiga brist på kunskap i området skulle kunna tänka mig är att det skulle kunna bli ljud på grund av fästkonstruktionen för stegen och att det kanske finns risk att trappan blir svajig i sidled.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Jag håller på att bygga denna utetrappa. Går säkert att modda för ditt ändamål.N Nizztos skrev:Jag är ute efter en trappa med minimalistiska vagnsstycken och undrar om det fungerar att göra som jag tänkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den har definitivt likheter med det jag är ute efter.T Thomas_Blekinge skrev:
Kommer den bli helt stabil?
Min erfarenhet av utetrappor är att de ofta är lite svajiga. Man har ju kanske inte riktigt samma krav som på en inomhustrappa.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Den kommer att bli helt stabilt tror jag. Vangstyckena är av 100 mm u-balk. Jag hade först tänkt att bara ta 6 mm stålplåt som jag har sett i inomhuskonstruktioner.
Men vi får se. Trappan är under tillverkning så nu är det försent att ändra så mycket.
Men vi får se. Trappan är under tillverkning så nu är det försent att ändra så mycket.
Klicka här för att svara