B
Bematte: Okej, tack för svar!
2 svar · 1,0k läst
·
G
GHP: Sotarens senaste besök resulterade i ett diffust underkännande av min kamininstallation på gammal befintlig rökkanal. Den läckte tydligen acceptabelt lite (1,7) men eftersom han inte kunde/ville/orkade se vart den otroliga rökvolymen ”vällde” fram så valde han ändå att underkänna installationen och beslutet var inte ifrågasättningsbart. Eftersom vi har en garderob spikad sedan 80
0 svar · 949 läst
S
Snickarkirre: Då e de nog säkrast att hängsla upp den med antingen bräda eller spikbleck eller va du nu vill ha. E de bara skit kvar av fogen hjälper nog inte ens kemankare tyvär. De e väl om du gör hålet lika stort som fogen så att kemankaren biter fast i tegelstenarna å inte i fogen. Då ska de då sitta kvar iaf.
11 svar · 2,2k läst
·
A
andersmc: [citat] Du får fästa listen på någon bräda eller liknande, t.ex. med dubbelhäftande tejp.
3 svar · 1,4k läst
·
Gredelin
Gredelin: [citat] Minerit it is!
7 svar · 1,0k läst
·
J
JoMaV: Hej! Hoppas på lite hjälp från någon mer kunnig än mig. Vi har ett gammalt hederligt pizzavalv (när ska det bli inne igen förresten?) i vårt hus. Håller på att planera för att renovera vardagsrummet och vill sätta in en pardörr istället för valv. Dörren är rätt hög och min största fundering är om det sitter någon hög bärande balk ovanför pizzavalvet som jag just nu inte
0 svar · 2,2k läst
·
P
perlundstrom: Ostädad bild, men jag har en etta som jag hyr ut. Allt är bra förutom köket som är mycket enkelt. Det finns mikro och en flyttbar ugn som går att använda. Ska köpa ny kokplatta som är i bättre skick än den på bilden. Det jag undrar över här är däremot kring att bygga en bänkskiva som går att fälla upp eller ned längs med väggen. Som på bilden. Exempelvis en 40*80 cm hylla
0 svar · 3,4k läst
·
L
LyckansHus: Tusen tack för utförligt svar! Vi har lite saker att fundera på nu :) Eventuellt återkommer jag... Då vi har väldigt lågt i tak är det inte möjligt med en balk med måtten på bjälkarna du angivit. Det är bara 2,07 meter i takhöjd, en gammal gård med ett 200-årigt bostadshus som delvis byggts till under åren. Jag känner till det där med att kvadratiska är sämre. Vi kommer
5 svar · 3,1k läst
·
Gustaf.P
Gustaf.P: [citat] Inga prickar på dom kartor jag kan se hos kommunen.
3 svar · 1,9k läst
·
G
guggen: Då får man väl återkoppla. Det blev en 10cm platta av Weber grovbetong. Jag gjorde fall direkt i betongen. Efter ca 6 veckor satte jag klinker med ardex s48, lite knepigt/gräddigt plattsättningslim om man inte är van men det blev ok. Nu efter snart 4 mån ser det lika bra ut som när det gjordes.
10 svar · 3,7k läst
Jonatan79
Jonatan79: Lägg ut bilder här också. Kanske någon varit med om liknande!
5 svar · 1,2k läst
A
ANDERS LUNDQUIST1: Byggnad: Isolerat förråd 25 kvm. Material: isolerad betongplatta på mark. Vad bör jag använda för material för att skydda min sockel ca 20 cm upp från betongplattan? Syll och vägg material består av 120 x 45 på syllisolering. Utsidan: vindpapp, stående ytterpanel med isolerad liggande spikläkt 28 x 70. Längst ner mot b - plattan vill jag ha ett skyddande material som sockel på
0 svar · 788 läst
Mazen
Mazen: Panelen kapar du lättast med ett multiverktyg sedan lappa i med en gips och spackla, limma en pappremsa över skarven för att armera.. Kan du plocka ner skåpet underlättar det, men inte nödvändigt.
1 svar · 1,5k läst
·
M
Maskinen89: Vad är det för isolering i mellanbjälklag? Verkar ligga mellan både källare och övervån. Känns som bränd kork ungefär. mvh Maskinen
0 svar · 667 läst
·
A
Anita Nyblom: Vill bredda förhållande i gammalt hus med stående timmer. Bärande vägg. Från 70cm till 110cm. Vilken limträbalk o vilken såg ska vi använda??
0 svar · 636 läst
R
Robert-san01: Det går att leta upp skruvarna som skivorna är skruvade med hjälp av en magnet. Ex en Hole in One som man använder till eldosor funkar även till gipsskruv. Jag har en enkel skruvsökare från Stanley. Den funkar förvånansvärt bra. [bild]
16 svar · 37,0k läst
·
B
BSOD: Håller det inte för lite vibrationer så kan jag tycka de är bristfälligt monterade.
3 svar · 2,1k läst
P
parandersandersson: Hej! Snyggt! Vad är det för skåp i botten på hyllan? mvh Pär
8 svar · 14,0k läst
·
H
heppe72: Hej. Har satt första panelbrädan i taket skruvad närmast vägg. Resten tänkte jag sätta fast med panelclips 3-4mm. Har satt bastupanel tidigare och det fungerade bra, men dessa panelbrädor har en not som är endast 2mm (byggmax spårpanel) Innebär att när första brädan som sitter uppe nu (skruvad som sagt) i glesen under, så när jag nu skall sätta dit panelclipsen så är de alldeles
0 svar · 2,3k läst
B
Bonka: [citat] Jag har byggt ett flertal klätteranordningar till barnen av furustammar som jag tjärat och grävt ner. Ett exempel här: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-er-traedgard-idag.226977/page-355#post-4180909 Man ser inte marken på bilden, men stolpen är omkring 4m hög över mark och håller lätt för en vuxen att klättra i utan att välta. Enligt samma princip -
4 svar · 2,5k läst
·
L
LyckansHus: Jag kommer eventuellt ställa frågan om bärighet i en annan tråd, ska kolla runt lite först om jag kan hitta ett verktyg som man kan räkna ut bärande punkter. En kompis som har arkitektutbildning (icke verksam dock) tipsade mig om att det finns en formel...
5 svar · 1,8k läst
·
Luddis_1
Luddis_1: Tändstickor ellr liknande funkar att peta in för att minska hålet och styra skruven till önskat läge. Kanske inte bästa lösningen men fullt fungerande iaf.
3 svar · 2,8k läst
N
nybyggarn3: Tror golvlister är lite mindre kritiskt än dörrfoder eftersom man kan kapa dom aningens långa så de trycker in i hörnen.
2 svar · 1,8k läst
N
neo11: Man kan brädriva lite, blir ju lite ojämnt när man käppat. Men väggarna måste vara helt raka, använd rätkäpp. Är ju inte ett badrum, men plattsättningen blir lättare om väggarna är raka.
26 svar · 12,8k läst
·
D
DenNyfikne: [citat] Det är varmt ovanför. Okej. Men då kan jag sova lugnt tills vidare. ☺️ Tusen tack för svar! Trevlig helg!
2 svar · 1,3k läst
N
neo11: Det enda sättet att laga sprickan på ett bra sätt är att hugga ner putsen på hela huset, och putsa om. Sen kanske sprickan kommer tillbaka om några år. Edit:ser att det är en gammal tråd
7 svar · 7,4k läst
·
X
xLnT: [citat] Ja, de är lite korta, jag tog 5,2x110mm C4
8 svar · 3,0k läst
Daahornbo
Daahornbo: Nej varm blir den inte kanske lite ljummen bara. Har ju prydnader i olika material där utan några problem
4 svar · 1,1k läst
·
J
justusandersson: Det skulle kunna vara fackverkstakstolar, ser inga spår av inredning på vinden. I så fall blir dimensionerna ganska små i den delen av Frankrike. Mot verkliga orkanstyrkor är det inte mycket som håller.
2 svar · 814 läst
·
B
byggarebosse: Plintarna (Byggmax, 50 cm plintar) nere i marken. Nu dags för stolpar till staket 120 cm... Blir lite fundersam - testat och det går precis att trycka igenom M12 genom hålen i plintjärnen, men borde man kanske köra på M10 istället. Fördelar, nackdelar? Tänker spontant att M12 inte kommmer kunna röra sig det minsta (fördel) vilket M10 ev kan (nackdel) då hålet är lite större än M10
0 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.