Jag planerar ordna ett klätterträd åt katten ute på tomten. Jag har nu fått tag i ett avsågad ek-träd(se bild) och funderar hur jag ska sätta den i marken. Trädet är ca 4 m högt och väger ca 500 kg. Vilket alternativ ska jag använda och hur gör jag det på bästa sätt? Jag funderar på att gjuta den i mark men först impregnera den delen som går i mark(ca 1m) med linolja för att den inte ska ruttna. Är det något att rekomendera? Eller finns det andra lösningar?
Avsågat, grenigt ekträd ligger på en gräsmatta, avsett för att bli ett klätterträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Beniss
  • Laddar…
Tror att det blir svårt att få det att hålla även med olja. Ett alternativ om du vill ha fästet osynligt vore att gjuta ner ett stålrör i marken, borra ett hål i botten av stammen och trä på trädet. Eller så gjuter du fast ett gammaldags flaggstångsfäste och bultar fast trädet i det.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Tror att det blir svårt att få det att hålla även med olja. Ett alternativ om du vill ha fästet osynligt vore att gjuta ner ett stålrör i marken, borra ett hål i botten av stammen och trä på trädet. Eller så gjuter du fast ett gammaldags flaggstångsfäste och bultar fast trädet i det.
Tack för ditt tips! Jag ska överväga alternativet. Flaggstångsfäste låter lockade. Gissar att det behöver vara kraftigare än de vanliga som man sätt.

Kapa det nedersta varvet grenar och gräv ner stammen 70-100 cm i marken. Katten har klättrat klart innan en ek ruttnar. Vill du öka livslängden på trädet förbi nästa katt också så kan du stryka stammen med tjära på den del som kommer under jord.

Jag har byggt ett flertal klätteranordningar till barnen av furustammar som jag tjärat och grävt ner. Ett exempel här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...r-traedgard-idag.226977/page-355#post-4180909
Man ser inte marken på bilden, men stolpen är omkring 4m hög över mark och håller lätt för en vuxen att klättra i utan att välta.
Enligt samma princip - uteleksaker för min egna barn är intressanta i max ca 10 år. Ruttnar det efter det så är det väl detsamma.

I sak är ju kraftledningsstolpar samma sak, om än impregnerade, men de står ju lätt i 50 år bara nergrävda.

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Kapa det nedersta varvet grenar och gräv ner stammen 70-100 cm i marken. Katten har klättrat klart innan en ek ruttnar. Vill du öka livslängden på trädet förbi nästa katt också så kan du stryka stammen med tjära på den del som kommer under jord.
PNO PNO skrev:

Jag har byggt ett flertal klätteranordningar till barnen av furustammar som jag tjärat och grävt ner. Ett exempel här:
[länk]
Man ser inte marken på bilden, men stolpen är omkring 4m hög över mark och håller lätt för en vuxen att klättra i utan att välta.
Enligt samma princip - uteleksaker för min egna barn är intressanta i max ca 10 år. Ruttnar det efter det så är det väl detsamma.

I sak är ju kraftledningsstolpar samma sak, om än impregnerade, men de står ju lätt i 50 år bara nergrävda.

[länk]

PNO PNO skrev:

[länk]

Tack för ditt råd! Visst menar du gjuta och inte bara gräva ner det 70-100cm? Jag läst om i en annan tråd att kila ner stolpe med stenar istället för gjuta för att vattenavrinningen ska underlätta och skydd mot röta.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.