De L-lister jag hittar i handeln är tyvärr rundade. Jag har en handöverfräs liggandes men tror inte den kan hjälpa mig, eller? Jag måste på nått vis fixera listen för att sen gå över med fräs. Vet inte om distans-hjälpmedlet går att ställa så tajt som denna lilla list. Jag har knappt använt handöverfräsen så vet inte riktigt hur den kan komma till användning i detta fall.

Jag kan inte slipa eller hyvla för hand då jag måste ha hög precision, samt göra rätt långa längder. Tips? (Det finns tavel-lister att köpa men dessa är så dyra att det inte är ett alternativ)

Vit L-list i trämaterial med rundad kant markerad med röd linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har inte tillgång till en klyvsåg? Då kan du ju i sånt fall lägga den uppe på en bräda eller regel så att den vilar över kanten på regeln/brädan och klyva både listen och regeln/brädan. Då kommer klingan uppifrån och ner i den vitmålade sidan och borde inte slå ur några flisor. De blir nog väldigt vingligt att fräsa nått som är så smalt tyvär.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Vill du ha ett rakt snitt där du ritat den röda linjen? Jag hade provat med bordssågen eller planhyveln, även om det kanske är lurigt att få biten att ligga kvar som den ska när den åker genom hyveln. Bordssågen borde gå smidigt om den sågar tillräckligt snyggt.

Dracula Dracula skrev:
De L-lister jag hittar i handeln är tyvärr rundade. Jag har en handöverfräs liggandes men tror inte den kan hjälpa mig, eller? Jag måste på nått vis fixera listen för att sen gå över med fräs. Vet inte om distans-hjälpmedlet går att ställa så tajt som denna lilla list. Jag har knappt använt handöverfräsen så vet inte riktigt hur den kan komma till användning i detta fall.

Jag kan inte slipa eller hyvla för hand då jag måste ha hög precision, samt göra rätt långa längder. Tips? (Det finns tavel-lister att köpa men dessa är så dyra att det inte är ett alternativ)

[bild]
Du får fästa listen på någon bräda eller liknande, t.ex. med dubbelhäftande tejp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.