Jag ska sätta upp några köksskåp från IKEA med deras monterings list som man sedan hänger skåpen på.
Det är en lägenhet i ett murat hus med väggarna inne putsade. Otur som jag har så blev hålen för den listen exakt i en horisontal murputs skarv. Så jag får inget fäste med pluggar nånstans. Jag har inte tillräckligt med slingringsmån upp eller ned, för då träffar jag kanten på telgelstenarna och glider tillbaks med borren i murfogen.
Vad finns det för alternativ? Jag kan vara ganska frikostig med skruvar, så det är inte bara ett par stycken som ska hålla allt, samt att det ”bara” är två 60 skåp och ett 40.
Det är en lägenhet i ett murat hus med väggarna inne putsade. Otur som jag har så blev hålen för den listen exakt i en horisontal murputs skarv. Så jag får inget fäste med pluggar nånstans. Jag har inte tillräckligt med slingringsmån upp eller ned, för då träffar jag kanten på telgelstenarna och glider tillbaks med borren i murfogen.
Vad finns det för alternativ? Jag kan vara ganska frikostig med skruvar, så det är inte bara ett par stycken som ska hålla allt, samt att det ”bara” är två 60 skåp och ett 40.
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Blir det bara pulver av fogen å de spricker å jävlas? Hade ju kanske kunnat funka me kemankare annars? Om du borrar ett hål trycker i kemankare å sen i me en skruv å låter det härda så kan du ju testa att belasta skruven me en kofot eller nått å se om den sitter kvar. Va så länge sen ja monterade kök me den där skenan så kommer inte exakt ihåg hur dom ser ut. Men hade de funkat att skruva eller nita fast spikbleck som sticker upp över skenan från baksidan av skenan å sen bulta fast blecken i teglet?
eller de kanske går att bulta blecken först å sen skruva med självborrande skruv genom skenan å in i blecken.
Redigerat:
Ja det är inte mycket fäste i den fogen, 80 år gammal. Behöver inte ens slagborr för att göra hål.
Det är en lång skena med massa hål i, ser väl ut lite som ett J. Funderar kanske på att skruva fast en bräda som är bred nog att jag kan fästa den i teglet och samtidigt få skenan på rätt höjd.
Men kemankare låter ju intressant, kanske kan testa på ett hål och se hur det funkar.
Egentligen skulle jag haft nåt liknande sån expander skruv som man har för gips.
Det är en lång skena med massa hål i, ser väl ut lite som ett J. Funderar kanske på att skruva fast en bräda som är bred nog att jag kan fästa den i teglet och samtidigt få skenan på rätt höjd.
Men kemankare låter ju intressant, kanske kan testa på ett hål och se hur det funkar.
Egentligen skulle jag haft nåt liknande sån expander skruv som man har för gips.
I köket, då är grannens kök på andra sidan, vet du hur tjock den väggen är, kanske bara 1-sten som det var i gamla hus. Hur bred är fogen, kan gå med större plugg/långa som är lika tjocka som fogen och lite till. Blir då kanske lite bekymmer med att få bult/skruv genom skenan, det går att borra upp hålen, tänk då på att inte ett fäste hamnar där skåpets hängsle är.
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Okej! De va den principen som du skrev med brädan som ja tänkte fast med spikbleck istället. Tänkte att dom inte bygger lika mycket. Men borde funka vilket som.S stefand skrev:Ja det är inte mycket fäste i den fogen, 80 år gammal. Behöver inte ens slagborr för att göra hål.
Kan ju va värt ett försök med kemankare.
Denna typ av plugg tycker jag brukar fungera bra I murverk. Är hålet lite för stort kan man trycka I lite pl400 först, sedan plugg och vid sidan av pluggen trycka I tandpetare/tändstickor eller liknande, för att få det tight.
Brukar välja grövre skruvar, 6mm diameter, träskruvliknande stigning.
Brukar välja grövre skruvar, 6mm diameter, träskruvliknande stigning.
Ja pl400 eller nåt annat liknande kanske kan funka. Men behöver nog något lim som är ganska löst så det liksom binder sig med murfogen då den är väldigt sprö. Pl400 är väl ganska fast i konsistensen?
Även om jag pressar in eller slår in en lite för stor plugg så börjar den rotera så fort det börjar bli lite motstånd när jag drar in skruven.
Även om jag pressar in eller slår in en lite för stor plugg så börjar den rotera så fort det börjar bli lite motstånd när jag drar in skruven.
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Om du vill säkra med nått så de verkligen sitter så hade ja satt kemankare istället för pl400. Ska du limma så får det inte finnas minsta borrdamm kvar men tycker inte det brukar funka så bra ändå.
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Då e de nog säkrast att hängsla upp den med antingen bräda eller spikbleck eller va du nu vill ha. E de bara skit kvar av fogen hjälper nog inte ens kemankare tyvär. De e väl om du gör hålet lika stort som fogen så att kemankaren biter fast i tegelstenarna å inte i fogen. Då ska de då sitta kvar iaf.
Klicka här för att svara