Sotarens senaste besök resulterade i ett diffust underkännande av min kamininstallation på gammal befintlig rökkanal. Den läckte tydligen acceptabelt lite (1,7) men eftersom han inte kunde/ville/orkade se vart den otroliga rökvolymen ”vällde” fram så valde han ändå att underkänna installationen och beslutet var inte ifrågasättningsbart. Eftersom vi har en garderob spikad sedan 80 år mot skorstenen så ansåg han också att detta var brandfarligt och helt livsfarligt. Funderade först på glidgjutning men insåg snart att risken att sotaren har samma synpunkter efter det också om det inte skulle bli snortätt (alltså inget läckage alls) så väljer jag slang denna gång.
Är det någon som har uppfattning om priset på olika slangars kvalitet. Fick en offert på 16000 inklusive arbete och en på 16000 plus arbete. Antar en dag och 2 gubbar som vanligt plus framkörning, milkostnad, biltillägg, frukostavgift och andra suspekta påslag = 10000 - ROT. Vi pratar om 130-slang vilket driver upp priset något från 100/110 men det är ändå en rätt stor skillnad mellan de två.
Han med den dyrare offerten hävdade att det beror på att NSP ( tillverkas i Sverige tydligen) lämnar 30 års garanti medan andra bara lämnar 10. Är detta ett potentiellt problem för en ett rostfritt rör i standardmaterial (316L har jag för mig) och med certifikat? Motiverar detta kostnaden på denna produkt. Åsikter och synpunkter önskas.