Hej,
Jag ska fästa en belysningsarmartur på fasaden som har tre stycken 6mm hål för infästningen.
Den är i gjutjärn och har lite vindfång så jag skulle vilja föränkra den bra, med rätt skruv.
Problet är att jag inte hittar lättbetongskruvar som har en diameter på max 6mm med platt skalle (och som dessutom gärna får vara svarta).
Essves Heavy Load skruv är 10mm tex.

Några tips?

(Jag vill inte använda kemankare)

X xLnT skrev:
Några tips?
När det gäller färgen kanske det duger med en svart tuschpenna om det bara gäller ett fåtal skruv. Tänker att det kanske blir bra nog för något som sitter utomhus.

Alfredo Alfredo skrev:
När det gäller färgen kanske det duger med en svart tuschpenna om det bara gäller ett fåtal skruv. Tänker att det kanske blir bra nog för något som sitter utomhus.
Ja det är ju sista utvägen, men måste fortfarande hitta varmgalvad eller rostfri skruv enligt ovan.

nu vet jag inte hur härligheten ser ut men stora armaturer och lättbetong känns som problem direkt. Jag skulle nog göra ett fäste först som skruvas i vägg och sen armaturen i det. Lite hemslöjd först alltså. Men ja den kanske inte är så stor trots allt?

S Stefan1972 skrev:
nu vet jag inte hur härligheten ser ut men stora armaturer och lättbetong känns som problem direkt. Jag skulle nog göra ett fäste först som skruvas i vägg och sen armaturen i det. Lite hemslöjd först alltså. Men ja den kanske inte är så stor trots allt?
Jag tror nog att det ska funka med rätt skruv.
Putsen i sig är ju hård.

https://kulturlampan.se/produkt/stallykta-gjutjarn-45-45-cm-djup/

Kan du inte köpa nån vanlig skruv å plugga hålen? Det är ju inget super utbud på lättbetongskruvar direkt.

S Snickarkirre skrev:
Kan du inte köpa nån vanlig skruv å plugga hålen? Det är ju inget super utbud på lättbetongskruvar direkt.
Jag köpte lättbetongplugg och långa montageskruvar, får måla dom svarta.

• Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Lite sent, men rännkroksskruv finns bla i svart,
Men kanske lite kort, 35 mm.
[länk]
Finns även montageskruv med svart skalle, 65 mm.
[länk]
Ja, de är lite korta, jag tog 5,2x110mm C4

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.