Byggmaterial & Byggteknik
leby: [citat] Slamma är som att "måla" med löst blandat putsbruk. Putsa tycker jag blir bäst. Du måste, bör då ha riktläkt och putshakar för att få hörnen snygga. Spika på ett putsnät innan. Du behöver inte fylla skarvarna innan men ska det vara riktigt noga så lägg först rödputs sen en tjockputs. Rödbruk/puts är lite som att slamma.
lunnabo: [bild] [bild] [bild] [bild] Har skurit asfaltkant med billigaste vinkelslip och sk diamantklinga för 79 kr på Jula. Lagt storgatsten i krosslager och avslutade med att padda med 450 kg. Kommer aldrig att röra sig, vare sig uppåt, nedåt eller i sidled.
Lerhol86: [citat] Tack för råden! Låter klokt även om plånboken tar skada
Damir Koprivanac: Hej.Jag har murat ett litet vägg med leca block 90mm vid min skorsten men när vi monterade stålbalk på det vi råkade slå i vägg och den här flyttat sig några mm.murbruk har spruckit hela väg från golv till tak.Jag får såga ut murbruk och mura om men eftersom den är på plats jag kan inte komma åt med vänlig bruk med murarverkrtyg..kan inte applicera det helt enkelt.Det blir
Avemo: Om det är treetex så är det mjukt så att man enkelt kan sticka en nål igenom det. Är det bara några sprickor likt den på bilden kanske det enklaste är att använda pappremsor och spackel. Är det stora ojämnheter är det kanske enklare att byta skivorna mot gips. Det är bättre ur brandsynpunkt också.
ArneTW: Om det är en Nockbalk och reglarna som ligger mot varandra ovanpå nockbalken är ihopfästa ordentligt. Så är det ju inga dragkrafter alls i den horisontella regeln. Den gör ju ingen skada, men den behövs inte... /ATW
Daniel Barnaniel: Aha- kanhända övre cellplast tar upp nivåskillnad av nån anledning? Det bör vara isolering under betongen om jag uppfattar rätt- villaplatta från -91? Kolla ritningar tex. Inga problem med cellplasten, spånet tycker jag e lite tokig. Skit i eps, uppfattade inte att du har cellplast hemma. Vid cellplast: sk rotnät (tunt armeringsnät) som slingan buntbandas fast emot. Slå några klickar
Karl Olssvan: Ledningar ska inte vara skarvade inne i väggar. Vattenledningen måste ha en fördelning och den bör vara utanför väggar. Om så inte är fallet så kan man gör en egen fixar grej . Du får helt enkelt enkelt öppna väggen där skarven finns och kapa röret direkt efter y-et och plugga . Då blir det kort sträcka med vatten som står still. Sen får man inte bygga över detta igen. Utan du
Herr Klocka: Okej, ska tänka på att knacka före jag borrar. Tack för tipset!
Workingclasshero: Personligen skulle jag aldrig riva en lada, det som är byggt går att reparera. Hur är skicket på taket, och varför skall det rivas? Inte bara jag utan många andra behöver utrymmen under tak. Men ska det rivas så kan du riva och slänga taket själv, så gör en grävare resten och packar i cointainrar, givet att det inte går att elda upp i vinter. Lycka till /W
TheGame: [citat] Ja ytterhörn är annan sak, blir konstigt speciellt om man har tex vita lister.
Düsseldorff: Här är några bilder. Vet inte om du blir så mycket klokare av det... Sprängsten kallmurad i kilform på lutande berg, så att murens ovansida bildar en plan yta där man kan knalla runt. Trappa upp i mitten. Muren är ca 220 cm hög. Edit: Den är iofs ca 400 cm djup också, så mur och mur... [bild] [bild] [bild] [bild]
JohnÅkerlund: Har någon byggt badrum med diffusionsöppna väggar, goIv och tak? Letar efter erfarenhet och fakta kring detta. Detta gäller nytt hus som skall byggas, så diskussion om konstruktionen pågår.
Hästängsudd: [citat] F5 är diffusionsöppen så visst andas den, men jag håller med om att det är ett dyrt alternativ
hackatall: Det kanske var lyhört. Då var den lösningen bra, det dämpar ljudet effektivt.
justusandersson: Bra med limträ hela vägen. Om avväxlingen inte är längre än 1,2 meter räcker det med 45x245 om du kan få tag i den dimensionen. Den är inte standard. Annars blir det limträ. Bättre med en smalare än två dubbla om du ska fälla in i reglarna. [citat] Inte om de har rejäla dimensioner och är stagade i sidled.
hackatall: [citat] med en T-balk så kan du få mellanbjälklagsplanken att ligga på nåt. Det går inte med en H-balk om man vill få balkens underkant i samma höjd som innertaket.
Jonas Bruzelius: Hej, Har ett Hultsfredshus 1965 med tegelfasad. Alla innerväggar består av fiberplank. Isoleringen som sitter mellan de 30 cm breda regelelmenten är något som kan liknas vid lite mjukare masonit. Denna luktar sötunket, troligen av bindemedlet. Håller som bäst på att ta bort all isolering för att ersätta med ickeluktande. Isloeringen är limmad på var sida om regeln i tre skikt.
AndersMalmgren: [citat] Beror lite på hur tjockt parketten är. Är det äkta massiv så brukar den vara ganska tjock och då finns det gott om plats att jobba. Bara ta bort och flyta upp och lägga klinker. Är det laminat så kan det vara ganska tunt golv.
pette: [citat] Då har vi ett plutthus i jämförelse..:) Vi har 78 kvm x 2. Vi borrade och installerade bergvärme det första vi gjorde och den installationen är betald flera gånger om kan jag säga. Men vi drar ca 20000 kwh på 5 pers. .Och jag eldar en del också. Imponerande ändå att du får ner elförbrukningen till 15000 kwh på 260 m2 med de väggarna och fönstrena. Jag kan förövrigt
Bronken: Ser inte optimalt ut som sagt. Man borde sågat panelen och haft plåten under/innanför. Hade liknande problem efter ogenomtänkt påbyggnad på bod. Jag skarvade på en plåt upp till horisontell kant som hade utsstick. Typ så här, fast med din "midjelist"s placering så kommer det inte bli så bra i alla fall. [bild] Tätt men inte jättesnyggt. Intressant att höra om någon har något
Ewa i Tofta: [citat] Det låter vettigt! Kändes lite moment 22. Tack för svar, ringer dem i morgon!
Frippe78: Tydligen hade jag en kusin som jobbar på ett stålkonstruktionsbolag som jobbar med dessa balkar, så han skulle fixa till bra pris :)
Utsliten och utdömd: [citat] Våra enda sovrum är på ”vinden” så den används. Eller syftar du på kattvindarna och utrymmet ovanför sovrummen, mellan hanbjälke och nock? Kattvindarna är tomma förutom en låda med lite julpynt så där finns det möjlighet att göra lite vad som helst. Kattvindarna är nästan 2 meter breda, vilket gör att vi inte har nått snedtak på ovanvåningen i boutrymmet. Vi hade
Eccoes: En liten uppdatering då. Tog material som fanns hemma istället för att lägga pengar på att köpa nytt, så det blev 145x45 i botten och två 95x45 i ett "T" på det som reglar. [bild] [bild]
Lato: [citat] Skär till ett par gipsbitar. Som du lägger i stålregeln. Sedan är det bara skruva genom gips igen in i väggen. Sitter hårt fast. Har gjort så många gånger
BirgitS: Elastisk målarfog som målas över kan vara det bästa om man inte vill göra om arbetet med listerna mm. I nedre vänstra hörnet i första bilden ser det ut som att det kanske är en fuktskada.