Frågan är som rubriken lyder. Om man har satt upp hyllor (ikea bokhyllor med konsoler) i en gipsvägg på ett korrekt sätt kan dessa ramla ned av att man utför bilningsarbete eller sågar med tigersåg och liknande tunga verktyg i rummet brevid. Dvs gipsväggen som hyllorna sitter på ligger alltså vägg i vägg med väggen/golvet dom arbetar med. Så att sovrumsväggens baksida av gipskivorna är blottade i det angränsade rummet som arbetet pågår i.

Vad är ett korrekt sätt? Sitter dom med Molly eller är dom skruvade i reglar eller hur har man fäst konsolerna. Om dom är skruvade i regel eller med Molly så skall man behöva såga väldigt mycket med en tigersåg innan dom ramlar ner .

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Vad är ett korrekt sätt? Sitter dom med Molly eller är dom skruvade i reglar eller hur har man fäst konsolerna. Om dom är skruvade i regel eller med Molly så skall man behöva såga väldigt mycket med en tigersåg innan dom ramlar ner .
Ja jag vet inte riktigt vad som skulle anses som ett korrekt sätt? Lite det jag undrar över också? Hyllorna har varit uppsatta med två konsoler, varit ca 1 m långa. Bara haft lättare prydnadssaker på sig alltså inga böcker eller något av direkt tyngd. Dom har suttit uppe med såkallade gipsankare från arrow 3 ankare per konsol så totalt 6 per hylla. Hyllorna är standrd hyllor från ikea lackade spånskivor av något slag.

Och hyllorna har suttit uppe i ca 5 år.

B
Håller det inte för lite vibrationer så kan jag tycka de är bristfälligt monterade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.