Byggmaterial & Byggteknik
kentyts: Jag har valt att använda mig utav grön spånskiva som undergolv sen oljehärdad trossbotten skiva som träfiberisolering vilar på. Tanken är väll att man vill ha diffensionöppna material när man har jobbar med träfiberisolering. Borde jag valt vanlig spånskiva? Eller hur nogrant är det? Problemet som uppstod var att det blev vattenläcka igenom pressenning och vattnet rann ner genon
gluecifer: Ja, den tanken har jag också haft. Men funderar om ek blir bra både mot furugolvet och dörren.. Finns det breda tunna ekskivor?
JFTENG: Hej, Jag har en valv-öppning till vår hall, där satt tidigare ett MDF-valv (list runt) från Duri. Som på bilden (lånad bild). Nu är hallen renoverad med ny tapet och jag vill inte sätta upp ett nytt mdf-valv runt öppningen. Försökt leta men inte hittat nån mindre variant. Nån som har någon annan lösning? Böjar hörnlist - finns det? [bild]
oobum: Detta kit är för montage på trä- gips eller betongvägg; https://elfa.com/sv-se/sortiment/product/screwandplug Om du har gips och plywood så räcker det med en träskruv, storlek 5x50 försänkt.
Huddingebo: Finns våtrumsmattor som är godkända att sätta kakel och klinker på.
Elnovis: Jag undrar om någon använt denna produkt och vad tycker ni i så fall? https://www.golvpoolen.se/golv/golvtillbehor/underlagsfoam/mellanlagg-pergo-professional-soundbloc-15-m2/p-426881?trackID=101888578&utm_source=adrecord&utm_medium=affiliate&utm_campaign=adrecord [bild]
heimlaga: Det klassiska sättet är att låta avväxlingarna (en längre sorts tassar) gå in till yttersta takstolen som är ett takstolsavstånd in från gaveln. Man slår femtumsspikar genom takstolen och in i ändträet på avväxlingen. Avväxlingen ligger på gavelväggen och eftersom inre ändan är fastspikad en meter eller så längre in så kan den inte vippa utåt. Det som ser ut som yttersta
leifherlin: Har hört att mössen inte gör gångar i linisolering. Tyvärr är den lite dyrare.
joppe joppe: Såg denna byggteknik på Windsor. Är det någon som vet vad d [bild] etta sätt att mura med tegel kallas för ? Har aldrig sett det tidigare....
nizzehult: Just nu lutar det åt denna lösning: https://www.bastupunkten.se/40-glasvagg-till-bastu-och-badrum Här hamnar man på strax under 10' med allt som hör till glasväggen och det känns ändå rimligt. Firman verkar också kunnig och hjälpsam och det är värt en del. Men en sak i deras instruktioner blir jag inte klok på: Du behöver ingen luftspalt bakom panelen utan den kan monteras direkt
HomeboY: [citat] Precis, man måste ha det bästa :cool: 100 cm ungefär.
justusandersson: Jag har tyvärr svårt att följa ditt resonemang. Vilken lösning är det du föredrar?
Stuff: Varför går det inte att hitta en regel? Det finns ju väggskena till metod som gör att man kan fästa där det passar bäst (och fästa med flera extra skruvar om så skulle behövas=
Biggle: Hej. Har någon här provat att pigmentera gipsputs? Har googlat men inte inte mycket info om det. Personligen tror jag att det borde funka fint, men man vet ju aldrig. tack.
Kapabel: [citat] Hej! Jag ber om ursäkt för ”kladdig” bild men så är gjorde jag, dolt vattenrör med en hylla som har inflyttat bakstycke. Köpte färdiga hyllplan och en masonit som bakstycke.
Minonsson: Ibland funkar det att testa grejer med fogskum antar jag. Glömde dela resultatet. Tack för allas svar. Mycket uppskattat.
Johnsson 56: [citat] Jaha, men jag skrev redan från början att de är 0,45 x 0,9. 1,72 x 0,9 är höjden gånger bredden
Nordickiwi: [bild] Funderar på att göra om en gammal spegeldörr till skjutdörr till garderoben. Undrar då om lättbetongvägen ca 7cm tjock klarar denna installation? Eller om man behöver förstärka på nåt sätt isf?
Location: [citat] Kattvindarna finns med på ritningarna för planlösning, som är daterade samtidigt, men de är uppmärkta som garderober - så de har nog haft syftet att utgöra förvaring, men inte varit en del av takstolskonstruktionen då. Pratade runt med grannarna som har hus byggda samtidigt och en del av grannarna hade inte ens kattvindar original i husen, utan deras övervåningar bestod av ett
Dowser4711: Har också hopplösa väggar. Det som gäller för att få saker att sitta är riktigt långa skruvar.120-150mm spikplugg eller motsvarande är bra alternativ. (Kolla att väggen är tjockare först. :) ) Det gäller att hitta bra pluggar, Fisher's och Essve's lättbetongpluggar har gett gott resultat. Fishers är lite knepig om själva putsen är hård. Där det är riktigt illa och behöver
BSOD: Finns tunn isolering att lägga i ja, tror det är 3 eller 5cm tjock isolering. Finns även färdiga balkar med 5Mpa tryckhållfasthet. https://www.se.weber/leca/lecar-balk/lecar-isobalk-350-3900 De ubalkar jag sett har varit med armeringsjärn, tror inte du behöver en ingjuten i-balk, men det beror ju på konstruktörens krav. Jag brukar låta balken gå 20-30cm på var sida om öppningen.
Onsalakorven: [citat] Ser att jag läst ritningen tokigt (eller inte alls). Det är ett upplag mitt i huset, inte utmed vägg. Då bör IPE180 räcka gott, och den tar lite plats. Annars lär något limträ kunna funka bra också.
villasuperstar: [citat] Absolut, har ingen bild men kan berätta mitt tillvägagångssätt. Fick idén på ett annat ställe att det egentligen bara är skruvdelen som sitter i plattan som bidrar till hållfastheten. Gjorde därför så att jag borrade ett litet hål på ett "elfritt" ställe där jag kunde föra in en bit tunn ståltråd som jag veckat längs fram (ungefär som ett L men med mindre än
KJD: Renoverar duschrum, och har där både innerväggar (ickebärande) av Siporex/lättbetong och sk ytterväggsisolering av samma material. Vid bilning av golv och håltagning för nya rör har lättbetongen blivit rejält skadad. Antar att det inte finns mycket annat att göra än riva och bygga upp på nytt? Intresserad av synpunkter? Vad är då rekommenderat material? Har förstått att typ
raveper: Reglar isolering och gips brukar man använda för att bygga igen hål.
bldr: Bifogar en variant från Lundbergs. Dom levererar ju trappräcken så borde ju hålla… men känns som det är mycket hävarm i ett räcke.