Byggmaterial & Byggteknik
sole_oggi: Hej! Jag ska lägga ett golv i vår nya vinkällare som byggs i rustik stil. Jag har sett ett par bilder på mönstrat golv som är handbyggt och det är väldigt pampigt. Vad krävs och hur fungerar det? Rummet ligger i källaren så jag bygger på betongplatta men har möjlighet att bygga på träreglar som jag ställe upp eller lägga golvspån på byggfolie som jag sedan kan skruva i. Länkar
Håbbe01: Normen är min 10cm för en murstock och min 300mm för ett oisolerat rörkrör, så ja det funkar
Bjor: [citat] Ångbroms hadde man förr på en hel del hus, i form av lerklining. Så bygga tjocka väggar på gammalt sätt går bra. Går att isolera lite å utan att det synns. Ett kubbhus med isolering mellan två lager är ett alternativ till timmer. Ett timmerhus i dag kommer inte se ut som ett timmer hus såg ut på 1700-tal, väggarna blir ju tjockare. Men bygg metoden fungerar än idag.
Hubbe96: Okej skönt då slipper jag grubbla mer kring det, tack för ditt svar! Just detta med gjutning är jag något oerfaren i.. Ska bli ett energieffektivt mekgarage i Norrland, då gäller det att klä in rackarn i dubbla sockar ;)
Elvvsbygg: Kompisen hade samma typ av rak i sitt 40 tals hus i källaren. Det dammar nåt fruktansvärt att riva ned alltihop men hos honom satt det en typ av glespanel under som satt nästan utan mellanrum så det finns kanske nåt att dra träskruv i rakt genom putsen
Niklas Lindén: Glesa med 34 mm, lättare även att fälla in dosor.
LillaRackaren: Hej ni som engagerade er med tips ang. min trådkapning! Jag tröttnade på att leta efter rätt grej på Google, Sifverts skruv hade inte det jag behövde och jag har inte verktyg att borra hål i och gänga en lämplig rundstav (älskar dock diy-andan i förslaget!). Jag körde till slut på en M3-mutter jag hittade på Clas Ohlson som med rätt vinkel precis passade in i skenan. Känner mig
jonaserik: Betong och stryk , glöm det. gjutningar direkt mot mark görs dagligen. Det som är en riskfaktor är att ställa dom direkt på mark nu, lite tjäle, att det töar under till våren och dom faller omkull och någon kommer under i fallet. Ska du vara säker så ska dom ligga ner eller stå på riktig fast botten. Går även att ställa rygg mot rygg.
Fotografen: [citat] Nej, treetexen är för klen. Hitta en regel.
Lutte: Hade gått med plasten fram till fönsterhålet sen tejpat fast plasten in under fönstret runt om och sen mjukfogat runt fönster så att mjukfogen sätter sig mot fönster och tejp.
Hammaren666: [citat] Känner flera som är supernöjda med Lövångers. När det gäller storlek skulle jag nog gå på typ 7,2 x 10,8 så man rymmer arbetsbänk samt ett förråd längst bak. Egentligen är det nog tomten som bestämmer utformningen.. Lycka till!
Thyselius: [citat] Jag körde med Finbetong och gjöt i två omgångar, samt dubbade med armeringsjärn. Måste fundera ut en lösning vad gäller ventilation då det är ganska dåligt med det. Sämre vart det när pannan åkte ut. Tråkigt att höra dock, hoppas det är bättre nu
daddydj: [citat] Jo, det var tanken i så fall. Höja upp den samt ha en pelare ner till golvet från mitten av takstolens topp. Dock har jag nu tänkt om lite så kanske gör lite annan planlösning så jag slipper göra om takstolen.
LillaNorrviken: [citat] Tack för synpunkterna! Ska undersöka saken närmare med denna information i bakhuvudet!
Tauerhouse: Okej, tack! Läste i en tidigare tråd om att det kunde ligga som ett grått lager i vinylmattor så därav tänkte jag att det kunde vara snarlikt detta, men då är det nog något annat material
Bombus pratorum: Det går säkert bra med tryckimpregnerat, så länge det är moderna brädor utan arsenik. Holkfåglarna har nästan inget luktsinne så de bryr sig inte. Vad gäller hyvlat/ohyvlat så har det ingen som helst betydelse för småfåglar. De hoppar upp till hålet. Sen kanske det är onödigt med tryckimpregnerat. En holk håller ganska länge utan nån som helst behandling. Sen målar jag iofs
Attefallshuset: [citat] Jag har plywood även i (sadel)taket och la det dikt an så jag använde inga taklister. Jag har även plywood i smygar så inga foder heller. mvh Johan
garvin: Suger mindre där ni har limmat. Slipa av hela ytan lite lätt. Innan ni målar 2 gången.. Kan behöva måla 3 gånger. För att ytan ska bli mättad.
Snickerick: Hejsan Någon som vet om man kan finna information och produkter för att renovera med mikrocement som gör det självare?
PGS70: [citat] Huset är byggt 1968 kan jag sätta något på insidan som tätar?
AnnikaSta: Aj då, det har du rätt i... Övrig metall är mässing på hyllan.
justusandersson: Gips tål att vara ouppvärmd, men är kanske lite känslig för fukt. Jag tycker personligen att gipsskivor inte hör hemma i mer rustika miljöer. 6 mm board finns fortfarande. Jag vet dock inte i vilka format de finns. Ett bra alternativ är 7 mm furuplywood som man bara vitlaserar. Det bästa är skivmaterial med naturlig hygroskopisk (fuktupptagande) förmåga.
Rickard.: [citat] Överlappningen är noggrannare idag men tejp används fortfarande rätt sporadiskt på vanliga byggen, överlapp som på ett eller annat sätt kläms är det bästa.
Harki: Hej! Någon som har erfarenhet av lättregelstommar? Tänker på exempelvis Masonite Beams och Hunton. Båda två säljer färdigkapade stommar. Hur står sig dessa mot en vanlig regelstomme i konstruktionsvirke i fråga om exempelvis: - Stabilitet - Livslängd - Montagetid - Pris - Fuktsäkerhet