Jag har några ventilationskanaler som går upp från källaren genom huset till vinden och skorstenen. Ska ta bort dom nu i samband med renovering och ordna med ventilationen på annat sätt. Golvet består helt av betong (2 dm) ner till källaren och tanken är att sätta igen hålen. Jag tänkte använda en primer och sedan grovbetong med en spånskiva tryckt mot taket i källaren under härdningen, ev. ngn formolja. Ev täta skivan i kanterna. Är det något mer jag ska tänka på? Har inte gjort så mycket gjutning tidigare så känner mig lite osäker.
Hur blev resultatet för TS?
Jag är igång med ett likadant projekt. Tog bort två stycken ventilationsrör samt ett "skydd?" för rökröret från pannan (varken panna eller rökröret är kvar.)
Vad skall man använda för att få mycket god hållfasthet i gjutningen (förutom att "dubba", som kan bli knivigt i min situation för jag har redan hittat 5st kabel rör som är ingjutna mellan hålen för ventilations rören.) och samtidigt snabb härdning? Kanske är svårt att få båda två.
Tjockleken på betonbjälklaget är ca 150mm.
Jag är igång med ett likadant projekt. Tog bort två stycken ventilationsrör samt ett "skydd?" för rökröret från pannan (varken panna eller rökröret är kvar.)
Vad skall man använda för att få mycket god hållfasthet i gjutningen (förutom att "dubba", som kan bli knivigt i min situation för jag har redan hittat 5st kabel rör som är ingjutna mellan hålen för ventilations rören.) och samtidigt snabb härdning? Kanske är svårt att få båda två.
Har nästan för mig att jag använde EPS/Cellbetong. Blev perfekt och var lättjobbat. Dock sålt huset sedan en tid tillbaka så kan inte visa några bilder - alla renoveringar slutade med separation till slutThyselius skrev:
Hur blev resultatet för TS?
Jag körde med Finbetong och gjöt i två omgångar, samt dubbade med armeringsjärn. Måste fundera ut en lösning vad gäller ventilation då det är ganska dåligt med det. Sämre vart det när pannan åkte ut.S steffe79 skrev:
Tråkigt att höra dock, hoppas det är bättre nu
Klicka här för att svara