Tänkte smacka upp furuplywood, som ytskikt ,på köksväggarna i stugan. Väggarna består idag av spånplatta (spikad), så plywooden behöver ingen egentlig "skivfunktion", utan endast estetiskt.

Tänkte till en början att jag skulle köra på 4mm plywood men funderar på om 7mm kanske är bättre? Vet inte riktigt hur jag ska resonera gällande tjockleken mer än att 4mm känns så sladdriga.

För att sätta upp dem tänkte lägga på lite lim och sedan skjuta fast dem med 18g-dyckert. Räcker det med några sporadiska strängar eller ska jag stryka ut lim över hela ytan?

Nån som gjort nåt liknande och kan råda åt nåt håll?
 
Men är plywood så snyggt egentligen?
Varför inte riktig furupanel, gärna vitvaxad!
 
Är lite lat också, går fortare att smälla upp än panel tänkte jag ;) Och tänkte dessutom matcha genom att göra luckorna och lådfronterna i Plywood.
 
Det är rätt stor skillnad mellan 4 och 7 mm plywood. 7 mm har jag använt till speglar i skjutdörrar utan problem. Lim är skit. Använd det inte om du inte måste.
 
Det blev 4mm till slut. Kändes helt ok även om den var rätt sladdrig. Men skilde nästan 150:- per skiva gentemot 7mm.

Kompenserade med lite fler dyckert ;)

Väggrenovering med 4mm plywoodskiva bredvid en oskyddad vägg och synliga dyckertspikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sarsag och 2 till
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Det blev 4mm till slut. Kändes helt ok även om den var rätt sladdrig. Men skilde nästan 150:- per skiva gentemot 7mm.

Kompenserade med lite fler dyckert ;)

[bild]
Hej!

Hur gjorde du i skarvarna mellan skivorna? Ska ju vara nån mm i distans om jag förstått det rätt, blev det snyggt?

Mvh
Johan
 
Satte skivorna kloss an utan springa. Både limmade och sköt fast dem ett generöst antal dyckert, så är inte direkt orolig över att det inte ska funka.

Hittade en bild där du kan se en skarv. Är nöjd med utseendet! Har numera även tillkommit täcksidor i 15mm plywood och ska börja med luckorna till helgen, även dessa i plywood ;)

Kök med svart bänkskiva, infälld spishäll, diskho och plywoodvägg, visar skarv mellan paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
33Niklas och 1 till
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Satte skivorna kloss an utan springa. Både limmade och sköt fast dem ett generöst antal dyckert, så är inte direkt orolig över att det inte ska funka.

Hittade en bild där du kan se en skarv. Är nöjd med utseendet! Har numera även tillkommit täcksidor i 15mm plywood och ska börja med luckorna till helgen, även dessa i plywood ;)

[bild]
Snyggt! Tror jag gör likadant.

Mvh
Johab
 
  • Gilla
DejvidK
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Satte skivorna kloss an utan springa. Både limmade och sköt fast dem ett generöst antal dyckert, så är inte direkt orolig över att det inte ska funka.

Hittade en bild där du kan se en skarv. Är nöjd med utseendet! Har numera även tillkommit täcksidor i 15mm plywood och ska börja med luckorna till helgen, även dessa i plywood ;)

[bild]
Är ditt hus alltid uppvärmt? Fått råda att ha tumstocks Tjocklek glipa mellan alla skivor r att ha ett rörelsemellanrum? Bör man vara orolig för de om man kommer värma upp huset minst varje månad?
 
Vill helst ha de kloss ann och skivan är 15 mm och de är ända skivmaterialet. Sen är de ångbroms och 95 plus 45 träfiberiso
 
K kentyts skrev:
Är ditt hus alltid uppvärmt? Fått råda att ha tumstocks Tjocklek glipa mellan alla skivor r att ha ett rörelsemellanrum? Bör man vara orolig för de om man kommer värma upp huset minst varje månad?
Japp, alltid uppvärmt, dock endast underhållsvärme längre perioder vintertid. Inga bekymmer alls så här långt.
 
Okej! Tack för svar. Och då har du monterat plywooden tight mot varandra samt även utan glipa uppe mot tak och golv? Har dina skivor setat uppe i ett år?

Fick rekommendation nu senast av beijer att 1 mm glipa rekommenderar de att ha för rörelsemån vid expansion
 
Tight mot varandra, men med glipa mot golv och tak, då detta dolts av lister/köksskåp. Har suttit uppe i tre år nu :)
 
  • Gilla
Zyrez och 1 till
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Tight mot varandra, men med glipa mot golv och tak, då detta dolts av lister/köksskåp. Har suttit uppe i tre år nu :)
Grymt! Vad hade du för skruv/spik? Förborrade du?
 
Och vilka lister körde du på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.