Tänkte smacka upp furuplywood, som ytskikt ,på köksväggarna i stugan. Väggarna består idag av spånplatta (spikad), så plywooden behöver ingen egentlig "skivfunktion", utan endast estetiskt.
Tänkte till en början att jag skulle köra på 4mm plywood men funderar på om 7mm kanske är bättre? Vet inte riktigt hur jag ska resonera gällande tjockleken mer än att 4mm känns så sladdriga.
För att sätta upp dem tänkte lägga på lite lim och sedan skjuta fast dem med 18g-dyckert. Räcker det med några sporadiska strängar eller ska jag stryka ut lim över hela ytan?
Nån som gjort nåt liknande och kan råda åt nåt håll?
Tänkte till en början att jag skulle köra på 4mm plywood men funderar på om 7mm kanske är bättre? Vet inte riktigt hur jag ska resonera gällande tjockleken mer än att 4mm känns så sladdriga.
För att sätta upp dem tänkte lägga på lite lim och sedan skjuta fast dem med 18g-dyckert. Räcker det med några sporadiska strängar eller ska jag stryka ut lim över hela ytan?
Nån som gjort nåt liknande och kan råda åt nåt håll?
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men är plywood så snyggt egentligen?
Varför inte riktig furupanel, gärna vitvaxad!
Varför inte riktig furupanel, gärna vitvaxad!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är rätt stor skillnad mellan 4 och 7 mm plywood. 7 mm har jag använt till speglar i skjutdörrar utan problem. Lim är skit. Använd det inte om du inte måste.
Hej!D DejvidK skrev:
Hur gjorde du i skarvarna mellan skivorna? Ska ju vara nån mm i distans om jag förstått det rätt, blev det snyggt?
Mvh
Johan
Satte skivorna kloss an utan springa. Både limmade och sköt fast dem ett generöst antal dyckert, så är inte direkt orolig över att det inte ska funka.
Hittade en bild där du kan se en skarv. Är nöjd med utseendet! Har numera även tillkommit täcksidor i 15mm plywood och ska börja med luckorna till helgen, även dessa i plywood
Hittade en bild där du kan se en skarv. Är nöjd med utseendet! Har numera även tillkommit täcksidor i 15mm plywood och ska börja med luckorna till helgen, även dessa i plywood
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt! Tror jag gör likadant.D DejvidK skrev:Satte skivorna kloss an utan springa. Både limmade och sköt fast dem ett generöst antal dyckert, så är inte direkt orolig över att det inte ska funka.
Hittade en bild där du kan se en skarv. Är nöjd med utseendet! Har numera även tillkommit täcksidor i 15mm plywood och ska börja med luckorna till helgen, även dessa i plywood
[bild]
Mvh
Johab
Är ditt hus alltid uppvärmt? Fått råda att ha tumstocks Tjocklek glipa mellan alla skivor r att ha ett rörelsemellanrum? Bör man vara orolig för de om man kommer värma upp huset minst varje månad?D DejvidK skrev:Satte skivorna kloss an utan springa. Både limmade och sköt fast dem ett generöst antal dyckert, så är inte direkt orolig över att det inte ska funka.
Hittade en bild där du kan se en skarv. Är nöjd med utseendet! Har numera även tillkommit täcksidor i 15mm plywood och ska börja med luckorna till helgen, även dessa i plywood
[bild]
Japp, alltid uppvärmt, dock endast underhållsvärme längre perioder vintertid. Inga bekymmer alls så här långt.K kentyts skrev:
Okej! Tack för svar. Och då har du monterat plywooden tight mot varandra samt även utan glipa uppe mot tak och golv? Har dina skivor setat uppe i ett år?
Fick rekommendation nu senast av beijer att 1 mm glipa rekommenderar de att ha för rörelsemån vid expansion
Fick rekommendation nu senast av beijer att 1 mm glipa rekommenderar de att ha för rörelsemån vid expansion

