Byggmaterial & Byggteknik
albatorsk: [citat] Ok, det ser lite ut som ett svar på fråga 2. Beskärning kan jag lösa om jag så ska göra det för hand. Har du några tankar kring fråga 1 och 3?
snuttjulle: Har den som monterat dem gjort rätt så har han borrat så djupt att det bara är att knacka in dem. Ibland går det då att dra ut dem men annars slå in och låt vara kvar.
andersmc: [citat] Jag har råkat ut för fogskum som varit kass. Om de varit för gamla eller frusit eller nåt annat vet jag inte, men det kom alltså inte ut något skum ur dem. Så det kanske är dina burkar som det är fel på.
fidde888: Jag bygga igen detta ”hålet” med en grind. Staketet är grannens och blågråa förrådet är vårt. Jag måste ha en grind så jag kan klippa gräset utanför tomten annars hade jag satt staket där. Är det någon som har en idé hur man kan göra en grind och hur man kan fästa den? Vilken sista grinden ska öppnas mot och hur man kan sätta ”låset”. Funderar iaf på att använda
Robert-san01: [citat] Regeldetektor funkar toppen på så tunn vägg. Annars skulle jag ta en Duckfoot. Skulle säga att det är helt omöjligt att skada något på insida med sådan.
Rise: Hejsan, hur löste du det? Har du några före och efterbilder?
Bleydrunner: Så! Nu är åbäket uppsatt på väggen. Amazon skickade en 1200mm lång arm istället för 800mm. Kommer dock inte att vara utdragen hela vägen ändå och jag hoppas på att jag överdimensionerat. Jag använde tre stycken Sormat 8x130 lättbetongskruv i överkant och lika många i nederkant. Satte också två stycken 8x65 i överkant av någon måhända ovetenskaplig anledning. Jag jämförde
richardtenggren: Jag har spikat installationsskiktet i drygt halva huset snart, någon skruv har det väl blivit bara för att förenkla ensamarbetet :)
sofftis: Nu är det klart, det tog flera veckor pust. Jag fick ta av lite puts [bild] från skorstensidan också. Älskar lådorna som sväljer massor.
oobum: Jag har bra erfarenheter av Milwaukess MX4 4-skärsborr SDS-Plus MX4 borr – 4-skärs (milwaukeetool.eu)
Tovin: Tack! Precis såna här svar jag önskade. Och grymt med bild (y)
hempularen: Jag skulle litat på rapporten. Jag har bara hört talas om galvanisk korrosion som ger problem, när det gäller koppar mot stål. Hemma i mitt barndomshem sattes ett galvat stuprör som fick vatten från ett koppartak. Röret var inte i kontakt med taket, det var bara vatten med kopparjoner som kom till röret. Röret var helt slut efter 8 år, i princip förintat. Detta var tydligen lite
ÉlPon: På fråga 1 var dett alltså så här jag menade om det är en bättre metod? [bild]
Tompafix: [citat] Har du bara osv på väggarna? Det utmärkt att ta ner osb på ena sidan och idoler för att sedan sätta gips. Om du isolerar för ljud så är gips bättre än osv, gärna dubbla lager.
psu: Har köpt ett hus med byggår 1925. Skulle vilja ta bort trappan till entrén och bygga en ny som går på rakt framifrån. Är det nån som har koll på hur man byggde förr i tiden, är trappan fastgjutna i källaren eller göt man dem separat så man kan dra undan dem med en grävmaskin eller dylikt? Alternativt bila bort eländet… Ritningen kanske inte säger så mycket men hoppas nån har
Pappa1986: Hej hopp Skulle givetvis tänkt på detta tidigare men.... iaf, Har gjort en utbyggnad, har ca 10 cm glipa mellan grunden och golvregeln som jag behöver isolera på något smart sätt. Någon som har något tips? Försöka få ner en smalare regel och fästa längre ner skulle kunna funka med lite fix och trix. Fästa syllpapp i regeln som sedan läggs mot grund ( någon fästmassa så att
jonaserik: Nästa viktigare är att travarna inte står mot varandra så det inte kan ventilera mellan dom. En 5 cm glipa mellan är bra, göres med att med jämna mellanrum skjuta in ett trä mot bakomvarande trave, den låses på plats genom att trava mera., Jag har plastpallar, dom ruttnar inte, har några kvar 12001200 mm
Niklaspe: Upptäckte nu på övervåningen i förrådet att det droppat vatten/kondenserat från takhuven där imkanalen går. Såg på golvet att det varit tidigare läckage, men att det verkar komma väldigt sällan. Det enda jag kan tänka mig är att den varma fuktiga luften stiger upp mot isoleringen som inte har kondensskydd. Känner där uppe i isoleringen att det är lite små blött. Hur kan man
Poyapoya: [citat] Tittade på en sån lösning också dock utan avfuktare delen ♂️ kändes inte logiskt utan en avfuktare hahah
raveper: Sätt skruvar i plåtreglarna så slipper du tänka på alla Expanders och ankare.
Derbyboy: Skulle man kanske kunna minska det undre urtaget genom att istället för regel (45x45) använda vinkelstål? Vinkelstålet fästs utmed limträbalken (bärlinan)
BSOD: Behöver du ens flytspackla då? https://www.bauhaus.se/golv-kakel/golv/foam-fuktsparr Finns ju alla möjliga papp eller foam produkter som kan användas mellan två underlag. Låter som du borde ha en diffusionsöppen produkt. Nångång har jag kombinerat papp med foam, för att lokalt bygga upp någon kvadratmeter några mm extra.
Sebbe66: En lägenhet som e byggd 1955. Så det där användes innan det byggdes ventiler vid fönster och så. Så det har varit folk här från föreningen och sagt att vi kan täppa igen det
Yojimbo22: Tack! Lutar åt samma men blir nog bara spruta å plasta bjälklaget å ta väggarna senare. Ev sätta isolering på övre halvan av väggarna.
Björn Danielsson: Du ska använda Weber 135 eller motsvarande. Det är ett rent KC-bruk med liten ballast.