Byggahus.se
L
Hej,

Planerar nybyggnation och vill ha öppen planlösning mellan kök och matplats.
Är behov av en balk som klarar en spännvidd på drygt 6,7m.
Balken är tänkt att vila på husets bärande vägg som går centrerat genom huset, samt på husets yttervägg.

Vilken balk skulle vara aktuell här?
Värt att nämna är att det är sovrum på ovanvåningen som balken isf skulle behöva bära upp.

- Huset är ett 1,5 planshus.
- Snözon 1,5

Väl mött,
 
  • Ritning av husets bottenvåning med markerad föreslagen balkplacering mellan kök och matplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritning av ett 1,5-planshus med markerad placering för balk över kök och matplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En HEA 220, HEB 200, HEM 180 ger ungefär lika resultat med 15-12mm i nedböjning.
Räknat på en 7m balk. Skulle inte gå ner på mindre än nån av dessa, med risk att uppleva svaj på plan 2
 
L
F fr3dd3h skrev:
En HEA 220, HEB 200, HEM 180 ger ungefär lika resultat med 15-12mm i nedböjning.
Räknat på en 7m balk. Skulle inte gå ner på mindre än nån av dessa, med risk att uppleva svaj på plan 2
Om man vill ha absoluta minimal flex, vad skulle en HEM 220 ge i nedböjning?
Finns det någon nackdel att ha för grov balk, om den ändå byggs in i bjälklaget och inte kommer synas?
 
Nackdelarna är att den blir dyrare, tyngre och därmed svårare att få på plats.
Tex väger en HEM 220 ca 117kg/m

En HEM 220 får ca halva nedböjningen jämfört med en HEM 180.
 
Redigerat:
En HEM 220 skulle ge ca 6mm nedböjning.
Större balk blir dyrare och tyngre. Sen får man ju titta vidare neråt på upplagen som kanske blir större och vidare till plattan/fundament som i sin tur kanske behöver mer armering/betong etc..
 
L
F fr3dd3h skrev:
En HEM 220 skulle ge ca 6mm nedböjning.
Större balk blir dyrare och tyngre. Sen får man ju titta vidare neråt på upplagen som kanske blir större och vidare till plattan/fundament som i sin tur kanske behöver mer armering/betong etc..
tack så mkt för infon!
 
  • Gilla
fr3dd3h
  • Laddar…
Jag tycker alternativen är HEA 280, HEB 260 eller HEM 220. Det är fråga om en primärbalk som i sin tur är upplag för andra balkar. Nackdelen med HEM utöver dess vikt och pris är att den inte lagerförs i Sverige. Jag skulle välja en HEA 280.
 
L
J justusandersson skrev:
Jag tycker alternativen är HEA 280, HEB 260 eller HEM 220. Det är fråga om en primärbalk som i sin tur är upplag för andra balkar. Nackdelen med HEM utöver dess vikt och pris är att den inte lagerförs i Sverige. Jag skulle välja en HEA 280.
Tack för synpunkterna! Ska undersöka saken närmare med denna information i bakhuvudet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.