Det blir förmodligen ofantligt dyrt om man inte gör allt själv.
Okej, ja självklart finns det byggsätt som var bra. Men man har troligen ändrat byggtekniker då dom haft brister och framförallt varit dyrare att genomföra.
Är du ute efter att hitta literatur för hur man använder olika byggtekniker är det nog lättre att hitta om hur man bygger idag.
Är du ute efter att hitta literatur för hur man använder olika byggtekniker är det nog lättre att hitta om hur man bygger idag.
Du kan inte bygga som man byggde för 100år sedan och få igenom en bygglovsansökan.
Främst för att kraven på energihushållning är betydligt högre idag.
Den extra mängden isolering gör att väggarna inte torkar utåt av värmeläckaget.
Så man behöver en ångspärr/broms för att säkra upp att väggen inte skadas av fukt från den varma och fuktiga inomhusluften.
Rent estetiskt kan moderna planbestämmemser stoppa dåtidens höga nockhöjder/branta takfall.
Främst för att kraven på energihushållning är betydligt högre idag.
Den extra mängden isolering gör att väggarna inte torkar utåt av värmeläckaget.
Så man behöver en ångspärr/broms för att säkra upp att väggen inte skadas av fukt från den varma och fuktiga inomhusluften.
Rent estetiskt kan moderna planbestämmemser stoppa dåtidens höga nockhöjder/branta takfall.
Dyrare konstruktionsritningar (det går inte att använda "standard mallar"). Dyrare material. Förr hade man inte dom energikrav som man har idag.D Dcaprio skrev:
Man kan som slutord säga att det blir inte billigare och det blir inte lättare så varför ska man göra så? Är man ute efter känslan och har pengarana, ja då kan man ju försöka sig på det. Men räkna med att många kommer sätta sig emot (kommun o dylikt).
Vilka delar är det som är svåra att förstå? Moderna krav på energiförbrukning gör att det krävs mycket mer isolering än man hade före 1920. Just mycket isolering för med sig att det blir mycket större risk att få problem med fukt. Det är många som felaktigt tror att det är nya material eller byggmetoder som leder till problemen. Det är just den välisolerade väggen som är en större risk för fukt oavsett vilka material som används.D Dcaprio skrev:
Det var ju ganska mycket som hände mellan år 1700 och 1920 när det gäller husbyggande. Tänkte du timmerhus eller regelstomme?
Som fritidshus är det nog inga problem att bygga som man gjorde på 1700-talet om man bara har nog med tid och pengar. Men som permanentbostad lär det bli svårt. Och dåligt.
Jag väljer att fortsätta att fokusera på detta med "lättare att förstå". Om du kan räkna på U-värden i väggkonstruktioner så kan du säkert räkna ut det precis lika lätt vare sig väggen är uppbyggd med byggplast och mineralull eller cellulosa och ångbroms.
Dessutom vågar jag lova att inget hus byggt 1920 eller tidigare var isolerat med cellulosa och hade ångbroms. Dessutom var det inte i närheten av att vara lika välisolerat som dagens hus.
Det är en motsägelse redan i grunden. Om det är byggt som för 100 år sedan så uppfyller det inte dagens krav. Uppfyller det dagens krav är det inte byggt som för 100 år sedan.
Dessutom vågar jag lova att inget hus byggt 1920 eller tidigare var isolerat med cellulosa och hade ångbroms. Dessutom var det inte i närheten av att vara lika välisolerat som dagens hus.
Det är en motsägelse redan i grunden. Om det är byggt som för 100 år sedan så uppfyller det inte dagens krav. Uppfyller det dagens krav är det inte byggt som för 100 år sedan.

