Byggmaterial & Byggteknik
justusandersson: Oberoende av om bjälklaget är av trä eller betong behövs någon typ av förstärkning runt trapphålet. Att en förstärkning skulle vila på trappspindeln är kreativt men inte praktiskt. Det går säkert att lösa i ditt fall men för att veta hur måste man krypa mycket närmare detaljerna. I ett souterränghus från 1956 skulle jag ha svurit att bjälklaget var av betong, men trä är
BengtH: Hej, har en eldstad murad av cementblock/element. Funkar utmärkt och lagrar värmen men - ser tyvärr ut som en pizzeriavägg! [bild] [bild] [bild] [bild] Den "vackra" ytan är antagligen nåt cementbaserad lättbruk, applicerat av tidigare ägaren. Skrapade bort en bit och lät ligga i vatten men inget hände så antar att inte nåt gipsbaserat. Vi vill bli av med pizzeriaytan och få en något
Rickard.: Det måste gå att göra en enklare lösning som går stt plocka ner utan ankarmassan, det är ju sanslöst overkill för jobbet. En lagom plastplugg eller kanske slagankare om det är ett stort hål känns rimligare.
Spopas: Blev det något av gjutningen? Planerar självför liknande så är nyfiken hur det blev :)
joasag: [citat] Förstår det, finns en risk att den nya balken hamnar precis i skarven mellan takstolen. Lutar ändå inte åt att återanvända balken, kräver att jag löser tillfälliga stöttor i så fall, lättare att låta allt sitta tills väggarna är klara.
mhoglund: [citat] Lerbruk är det som används av de som sätter kakelugnar. Det beror delvis pga. om du behöver sätta om kakelugnen av någon anledning så är det bara att fukta upp bruket så släpper det av sig självt. Lätt att jobba med också och lätt att göra rent efter sig. En trevlig naturlig produkt kort sagt
Binbin: tjena, har du hittat en bra lösning? jag har liknande trappa och vill bygga något bra eller smart förvarning som dig [citat]
PeterFalun: kanske fungerar med fjällpanel https://www.byggmax.se/fj%C3%A4llpanel-21x120-p08422120 kan vara värt ett försök
b8q: Ren lättja och snålhet att man inte slängt i lite (ljud)isolering bara, skulle jag tro.
elenik: Puh, detta gör vi inte om men nu är iaf fogen på plats! Vinkeln mellan snedtaket och murstocken gjorde detta moment till något av en utmaning och hur fogarna ser ut längst upp mot snedtaket vet vi inte riktigt då det var svårt att se vad tusan vi höll på med. Det gick åt lite mer än 1 säck Weber hydrauliskt kalkbruk. Relativt lättarbetat och måste ändå hålla med om att det var
Oldboy: I princip kan du isolera på insidan också, men där tycker jag att nackdelarna överväger. Idealt vill man ha en mer temperaturtrög insida och det betyder tunga massiva mtrl, dvs plankstommen är bra.
David_Berglund: Vi har idag ett uterum med saxtakstolar och bandtäckt plåttak ovanpå. Vi tycker väldigt bra om den rymd det ger inne med lite extra takhöjd, men i samband med en större ombyggnad av huset har vi beslutat att riva detta uterum som står på plintar, bygga ut befintlig källare under, samt bygga upp det på nytt mera gediget och vinterbonat. Vi önskar oxå bygga en takterrass ovanpå (finns
Nicro: Om du med ”vanlig plugg” menar nylonplugg :) Färgad plastplugg är inget vidare.
putte22: [citat] (y) Bara klipp av fjädern om ni inte ska använda det.
Workingclasshero: [citat] Det fungerar fint med planhyvlat, det är ju bara en distans inget bärande. Några extra skruv, man ska ju stå på den liksom, ja när man står på stegen alltså :-)
MathiasS: ...:) ja just denna del av huset är inte mitt favoritställe. Den ursprungliga konstruktionen är halvbra och sedan har jag fått göra schweitzerost av hela anrättningen när elcentralen flyttats och 100% av el och vatten ska vara dolt. Man drömmer ju ibland om ett nytt hus där man kan få planera in all infrastruktur från början.... Men, ok, då får det blir så, dubbel 15mm plyfa på
bf402: [citat] Att kombinera stål- och träregel på det sättet låter ju kanonsmart! Det får nog bli att göra så. Tackar!
Heij83: Får dela med mig då mitt projekt som nyss blev klart. Jag har valt att sätta min byrå ca 5mm utanför väggen och tätat runt med mjukfog. (Fogen är inte på plats på bilden)
Nordjohan: Hej, Jag har läst denna tråd med intresse. Då jag har planerat ett bygge av en maskinhall med samma typ av konstruktion är jag naturligtvis nyfiken hur du kom vidare med ditt bygge ? Med vänlig hälsning, Johan
Demmpa: Nej, ingen ventilation ut till kattvinden, du vill inte ha ut varm fuktig inomhusluft i kattvinden. Om du ska ventilera så är det ut utomhus den utventilerade luften ska hamna.
cpalm: Hemmatema hade bra balans mellan pris och utbud när jag handlade VVS-prylar nu senast. Men mycket hänger på vad man skall ha. Dels varierar priserna på olika artiklar, men framför allt blir det dyrt med frakt om man behöver beställa från flera ställen. Långgods tar man lämpligtvis från någon som erbjuder gratis frakt och utkörning av skrymmande gods.
Bimo: Jag vet inte vad befintlig pelare är i för material då den är inbyggd i väggen. Min tanke är att placera den nya pelaren bredvid (utanför) den gamla och förstärka den gamla voten då den nya gjuts. Jag funderar på att välja en IPE 240 eller möjligtvis en HEA 180. Vad tror du om det?
peterj66: Spännande och inspirerande projekt. Nyckeln är nog, som det skrivs om i campervan-bloggen, att se till att kondens som bildas har någonstans att ta vägen.
tergo: [citat] inte om där finns liggande reglar oxså troligen en färdig väggsektion som är 1200 mm bred. jag har ett nordisk trähus från 1980 och där är råspont på alla ytter o innerväggar i huset 17mm råspont på innerväggarna och 22mm på ytterväggarna och 9 mm gips på väggarna
Superrobban: [citat] Ok, det verkar funka. Jag pillade loss en från släpkärran, det ska vara till ett bordsben. God Jul önskas!
Håbbe01: [citat] Finns massa andra konsoler som skruvas fast med fler mindre än en stor
jonko: [citat] Det går utmärkt. Du kan lägga vad som helst som det går att en skruv i bakom, en bit gips, plyfa, eller spillbit av någon annat som ligger och skrotar.