1 151 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Dubbelgarage
Hej,
Vill beställa byggsatser till en dubbelgarage och vet ej om jag ska beställa från Lundqvist Trävaru AB eller Sorselestugan (20% sänkt pris).
Är själv inte så händig men kan montera ihop om jag får bra instruktioner och så färdiga byggsatser så möjligt.
Tänker en dubbelgarage byggsats med mått 7,5x8,5 och takregel för yttertak + två tak skjutport med motor ska köpa separat.
Undrar om vem levererar bättre byggsatser och lönsammare på helheten.
Öppen för alla typer om tips och trix
Tack
DN
Vill beställa byggsatser till en dubbelgarage och vet ej om jag ska beställa från Lundqvist Trävaru AB eller Sorselestugan (20% sänkt pris).
Är själv inte så händig men kan montera ihop om jag får bra instruktioner och så färdiga byggsatser så möjligt.
Tänker en dubbelgarage byggsats med mått 7,5x8,5 och takregel för yttertak + två tak skjutport med motor ska köpa separat.
Öppen för alla typer om tips och trix
Tack
DN
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Kolla även Mellby Garage och Lövångers Bygg. 7,5x8,5 tror jag inte är ett optimalt mått. Det blir onödigt djupt och dyrare takkonstruktion. Satsa istället på 6x10 eller däromkring om tomten tillåter. Väggelementen brukar varra 1200 mm breda. Noggrannhet, gott om tid och ett bra vattenpass, brukar vara de viktigaste förutsättningarna.
J justusandersson skrev:Kolla även Mellby Garage och Lövångers Bygg. 7,5x8,5 tror jag inte är ett optimalt mått. Det blir onödigt djupt och dyrare takkonstruktion. Satsa istället på 6x10 eller däromkring om tomten tillåter. Väggelementen brukar varra 1200 mm breda. Noggrannhet, gott om tid och ett bra vattenpass, brukar vara de viktigaste förutsättningarna.
Hej och tack för ditt svar!
Undrar om vilken taklutningen tycker du är bra?
Jag är mellan 22 och 27 grader lutning och vissa säger 22 g är kort och matchar ej huset och 27 g ser mer större ut och matchar bättre med huset. .
Tack!
//DN
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ur teknisk synvinkel är alltid större lutning bättre, oberoende av takmaterial. Ska man matcha övriga hus på tomten bör man välja så lika lutning som möjligt. Om 22 och 27 är dina alternativ skulle jag välja 27 grader. Var ligger huset?
Lutning borde ju vara lite efter snöklass kan jag tycka, högre lutning längre norrut tycker jag känns rätt.
25 i vinkel har jag valt, och det funkar bra. Taket på vedboden blev 14 (tidigare ägare), och där ansamlas löv o liknande på taket alltid... tror jag hade sluppit det om det vore högre vinkel.
Har ingen erfarenhet av dina leverantörer tyvärr, jag brukar snegla på konstruktion och layout från olika leverantörer och sedan plocka ihop något själv med lösvirke, med lite modifieringar efter eget tycke.
25 i vinkel har jag valt, och det funkar bra. Taket på vedboden blev 14 (tidigare ägare), och där ansamlas löv o liknande på taket alltid... tror jag hade sluppit det om det vore högre vinkel.
Har ingen erfarenhet av dina leverantörer tyvärr, jag brukar snegla på konstruktion och layout från olika leverantörer och sedan plocka ihop något själv med lösvirke, med lite modifieringar efter eget tycke.
Adressen är Skänninge, Mjölby,J justusandersson skrev:
Gärna förslag på Vägghöjd, 2,4 m, 2,5 ....
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Snözon 2. Man reducerar snölasten (vid beräkning) från och med 30 grader. Vid 60 grader och mer räknar man inte med snölast. Lämplig vägghöjd måste man bedöma med hänsyn till garagets användning. Ur konstruktionssynpunkt är 45x145 mer än tillräckligt. Tjockare reglar kan ju bli aktuellt om garaget ska vara med än sporadiskt uppvärmt.
Känner flera som är supernöjda med Lövångers. När det gäller storlek skulle jag nog gå på typ 7,2 x 10,8 så man rymmer arbetsbänk samt ett förråd längst bak. Egentligen är det nog tomten som bestämmer utformningen..D DN-Sweden skrev:Hej,
Öppen för alla typer om tips och trix![]()
Tack
DN
Lycka till!
Liknande trådar
-
Dubbelgarage, förråd och carport?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Duger denna luftvärmepump för ett dubbelgarage?
Ventilation -
Garage+carport till dubbelgarage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Nytt projekt med dubbelgarage. Fundering kring ersätta låglutande takstol. (bilder)
Byggmaterial & Byggteknik -
Dubbelgarage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus