Hejsan!

Jag håller på planerar ett garagebygge innan stugbygge framöver och smular lite på hur jag ska gå tillväga. Detta blir mitt första byggprojekt och undrar då hur man enklast får en förhöjd sockel vid plattgjutning. Jag har sett kantelement som säljs där en liten formplatta sticker ut från elementet för att skapa en sockel. Dock verkar dessa aningen dyra och ett vanligt L-element känns vettigt.

Jag bifogar en ritning där jag tänker att man gjuter sockeln efter plattan brunnit klart, men att man låter armeringen fortsätta upp ur plattan (positionering och avstånd för armering ej färdigklurat!).
Verkar detta som en vettig lösning eller kommer hållfastheten påverkas drastiskt då hela väggen och takets belastning ska ligga uppepå?
Samt går det att täta inifrån på något vettigt och hållbart sätt, foga satan och måla? För att undvika fuktinträngning när man exempelvis spolat av golvat inne.

Tackar så mycket på förhand

Mvh Hampus

• Detaljerad byggritning av väggsektion med isolering och förhöjd betongsockel vid en garagebyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga problem å gjuta den klacken sen så som du skriver.
Jisses viljen vägg du har för ett garage. Har du för mkt pengar över?

Okej skönt då slipper jag grubbla mer kring det, tack för ditt svar! Just detta med gjutning är jag något oerfaren i..
Ska bli ett energieffektivt mekgarage i Norrland, då gäller det att klä in rackarn i dubbla sockar ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.