Byggmaterial & Byggteknik
Rickard.: [citat] Överlappningen är noggrannare idag men tejp används fortfarande rätt sporadiskt på vanliga byggen, överlapp som på ett eller annat sätt kläms är det bästa.
Harki: Hej! Någon som har erfarenhet av lättregelstommar? Tänker på exempelvis Masonite Beams och Hunton. Båda två säljer färdigkapade stommar. Hur står sig dessa mot en vanlig regelstomme i konstruktionsvirke i fråga om exempelvis: - Stabilitet - Livslängd - Montagetid - Pris - Fuktsäkerhet
kulle: Gångjärnssidan sätter man alltid jämnt med väggen, sen får man sala på insidan så den oxå blir jämn med väggen.
kulle: Det viktiga är att det är torrt virke, sen kan du sala på med vad du vill.
DaDolly: [citat] Ifall de har gjort fel och du tänker reklamera så är det viktigt att du inte monterar skivan, men det låter som att ni inte tänker gå den vägen. En ritning och beskrivning på vad som är fel så kan ni säkert få bra råd .
Tompafix: [citat] Nej. Det går bra att använda duk eller skivor i tak. Men vinden ska inte kunna leta sig in i övergången vägg tak
KJD: [citat] Ok, hittar att Finja varm har Lambdavärde 0,07 W/(m · K) Medans ex Combimix cm-630 har: Värmeledningsvärde 0,1322 W / (mK) Hittade en leverantör som. Online tog 50% extra så får bli den + tillfällig paus och ingen gjutning idag. (Tur det inte finns brist på andra projekt).
neo11: [citat] Egentligen behöver du inte använda nät i källaren såvida det inte är över olika material. Och använder du grundningsbruk a behöver du inget nät alls. Då bruket är så hårt, så det drar sönder nätet oavsett. Strunta helt i grundningsbruk a, och förklara lite hur du ska näta. Man använder inte a bruk på väggar, eller ens inomhus. Används på socklar utomhus, är betong.
Lilllen: Jag skulle vända ovansidan uppåt. Tejpa ska du inte behöva. För ner sågen väldigt sakta. Då det är väldigt tunt material i listen finns nog annars risk att det kan hugga. Jag har inte sågat så tunnt i gersågen men om du spänner fast listen mellan två träbitar på undersidan och sågar igenom allt minskar nog risk för ev hugg. Tänk på att det kommer yra väldigt fina
Christian.a: Hej. Har en fundering. har en central murstock i ett 60-talshus. Fanns en oljepanna tills tidigt 90-tal. Sedermed elpanna följt av luft/vatten-pump. hur som. Murstocken har ju ett centralt skortensrör som inte så knepigt att få godkänt. men utrymmet för att klämma in en vedpanna är lite knepigare. Befintlig panna (CTC EcoEl 1550 + en luft/vatten-pump). Står ganska nära stocken. Går att
KJD: [citat] btw min konstruktion har tidigare diskuterats och det jag har kallas tydligen voter, och har haft en konstruktörsfirma som avrått från att bila ut plattan. [citat] ytterligare så har jag insett att lättbetongblocken i väggarna står på grovplattan, och att "finsatsen"/finbetonglagret är uppgjutet i höjd med det. Har nu tagit bort vägg för vägg, och gjutit upp nytt stöd för
jonas_da: Hej allihop! Såg den blänkare om detta system på LinkedIn och gick in och kollade på deras hemsida. Tycker det känns himla käckt och extremt smidigt. Men jag ser lite problem med isoleringsteknikem, det ser ut som det borde bli en rejäl köldbrygga då det ser ut som att de är en genomgående osv mellan de yttre lagren i väggblocken. Annars verkar det ju vara riktigt smidigt för någon
arkTecko: [citat] Det beror väl på tillverkaren? Du kan väl inte hänvisa till en specifik anvisning och hävda att de är allmängiltiga? Men så klart stt TS får leta runt tills hen hittar en produkt som fungerar .
Henrik.woll: Ja det är som det låter, under eller överkant av något. Sedan brukar det finnas tex, ÖK+xx. Där +xx är själva utsatta höjden från ett fastställt referensobjekt
Friskt kopplat: [citat] Vi har tänkt oss ett kök utan överskåp med 70 cm djup bänkskiva. Troligen bygger vi ut en ikeastomme 10 cm från väggen. Väggen bakom kylen är bredare än på bilderna, ca 96 cm, för att få in en 70 cm ellet helst något bredare kyl/frys. Hade gärna fått in en 90 bred men det blir för stort. Spisfläkten tänkte vi dra ut genom väggen. Den svarta lådan ska föreställa en
SteelyDan: [citat] Tror det är det de prissatt till knappt 7000.
Daizen: Tack för all hjälp. Ringde till Götenehus som byggt huset och fick hjälp av en av deras konstruktörer, max belastningen efter kapningen låg nu på 104%, vilket betydde att om vi har fest på övervåningen och alla står i korridoren så finns det en risk att den går av, dock sa han att då har dom tagit i ganska mycket i sina beräkningar. Så vi behöver som tur väl bara göra en
Demmpa: En smidesverkstad bör kunna tillverka grindar och/eller staket efter egen ritning. Tex följande företag (visserligen i Kalmar med omnejd), https://www.sspkalmarab.se/
Julius Bohem: Det är nog korrekt om man förenklar det, men flödet från bodelen är starkt begränsat. Alla rum som fått golven renoverade har blivit omsorgsfullt tätade mot ytterväggarna så det inte ska röra sig luft där. Vissa små otätheter kan väl finnas men det borde ändå vara mer otätt in till krypgrunden utifrån. Skulle anta att det mesta luftflödet går utifrån in till krypgrunden,
Snickarkirre: Antingen som anders07 skrev. Annars om de funkar så kan du såga av brädorna precis bredvid röret å ta bort brädorna å sen tvinga upp rören ovanför glesen. Svårt dock att se på bilderna om dom klarar det pga höjden som glesen och gipsen bygger.
Lena Olofsson1: Jag fick upp det med salt o vatten! Det funkade
Kipa: [citat] Det var lite så jag resonerade i början också, att den inte hade någon riktig mening, men vågade inte riktigt haha. Man antar ju oftast att folk gör saker av en anledning. Fixar takstolen vid tillfälle och är vaksam när jag river väggen . Tack för hjälpen så länge, får se om jag får anledning att återkomma
jonko: [citat] Nej, men frågan är om det är nödvändigt? Annars kanske du kan köra med en smal fingerslev för att få in bruk där det är riktigt smalt.
OS85: Det känns ju rätt självklart när du säger det, många fördelar på det viset! Tack =)