För att spara tid så har jag köpt färdig vitlackad golvsockellist, men nu funderar jag på bästa monteringen.
Jag ser två alternativ:
Köra med spikpistolen och 18 ga T-dyckert.
Köpa vitlackad dyckert eller annan vitlackad spik, och handspika.
Spiken har att dra i 11mm OSB bakom gipsskivan, ev även i syllen om jag kommer tillräckligt långt ner.
Tycker ni något annat alternativ är det bästa skriv det som ett inlägg.
Och har ni tips på vad för vitlackad spik som är bäst skriv det också, tack.
Jag ser två alternativ:
Köra med spikpistolen och 18 ga T-dyckert.
Köpa vitlackad dyckert eller annan vitlackad spik, och handspika.
Spiken har att dra i 11mm OSB bakom gipsskivan, ev även i syllen om jag kommer tillräckligt långt ner.
Tycker ni något annat alternativ är det bästa skriv det som ett inlägg.
Och har ni tips på vad för vitlackad spik som är bäst skriv det också, tack.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Jag kör 30 mm dycker med pickan även om jag sätter färdigmålat. Vita spik blir ändå skavda tycker jag, då kan man likagärna dutta lite färg om dyckerten syns. Går ju tusan mycket snabbare med picka
Sent from my HTC One V using Byggahus
Sent from my HTC One V using Byggahus
Jag har spikat med vitfärgade spikar, de blir mindre synliga än ofärgade men som sagt något skavda så för perfekt resultat så måste man ändå dutta. Hade jag haft en spikpistol hade jag kört det, då hade jag kanske sluppit hammarslag i listen och en och annan snedspikad spik 
Nu har jag röstat...Mikael_L skrev:
Du som har nya fina raka väggar borde inte ha några problem, i de fall där jag satt lister på nya väggar med råspont eller osb bakom, eller om man klipper de i syllen så räcker det med ett fåtal dyckert sen sitter det som en smäck. Tycker att det är lättare ätt få riktigt tight med pistolen än att spika för hand.
Nu har jag röstat själv, på vad jag egentligen hoppas att jag kommer använda
, T-dyckert.
T-dycket-picka finns, och så slipper jag flänga iväg och köpa vithuvade spik också.
Fönstersmygarna sågar jag ut ur 16mm MDF, den grundar jag och målar första färdigvarvet, sen skjuter jag fast den med t-dyckert, sätter lite finspackel i hålen och gör slutmålningen sen.
Men golvlisten har jag ju inte tänkt måla hela sen ...
Men jag tar till mig av åsikten att även vitmålad spik måste bättras med lite färg efteråt, i så fall är det ju inte så väldigt stor fördel för den.
T-dycket-picka finns, och så slipper jag flänga iväg och köpa vithuvade spik också.
Fönstersmygarna sågar jag ut ur 16mm MDF, den grundar jag och målar första färdigvarvet, sen skjuter jag fast den med t-dyckert, sätter lite finspackel i hålen och gör slutmålningen sen.
Men golvlisten har jag ju inte tänkt måla hela sen ...
Men jag tar till mig av åsikten att även vitmålad spik måste bättras med lite färg efteråt, i så fall är det ju inte så väldigt stor fördel för den.
90% av lister/foder/socklar som jag satt nytt har varit obehandlade, två strykningar innan montering, därefter montering, lite latexfog/spackel där det behövs sen en snabb slutstrykning för att dölja monteringen och få helt "täta" skarvar. Lite överdrivet pedantiskt men sån är jag.
När jag nu efter något år blivit väldigt lat så har jag till de sista rummen köpt färdigmålat och skjutit med pickan ändå, och jag vill nog påstå att det är extremt pedantiskt att täcka hålen, det är ju minimala märken man gör, men jag behöver ändå bättra på skarvarna lite eftersom huset är gammalt och snett, svårt att gera helt perfekt. Så då kör jag ändå med lite latexfog och färg i skarvarna och då får dyckermärkena sin del av det med. Men som sagt, lite överdrivet kan vissa tycka....
(Men som diskuterats tidigare angånde "detaljer" i ex. offentlig miljö, min kåk är inte någon kontorsbyggnad eller kataloghus i en utrullad villamatta, så jag vill he perfektion
)
När jag nu efter något år blivit väldigt lat så har jag till de sista rummen köpt färdigmålat och skjutit med pickan ändå, och jag vill nog påstå att det är extremt pedantiskt att täcka hålen, det är ju minimala märken man gör, men jag behöver ändå bättra på skarvarna lite eftersom huset är gammalt och snett, svårt att gera helt perfekt. Så då kör jag ändå med lite latexfog och färg i skarvarna och då får dyckermärkena sin del av det med. Men som sagt, lite överdrivet kan vissa tycka....
(Men som diskuterats tidigare angånde "detaljer" i ex. offentlig miljö, min kåk är inte någon kontorsbyggnad eller kataloghus i en utrullad villamatta, så jag vill he perfektion
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Helt klart pistolen (och ja, jag har röstat). Jag tror inte jag spikat i en enda lackerad spik där färgen ser helt bra ut efteråt (åtminstone med tanke på att jag vill minnas att att du är ganska ordentligt pedantisk).
Jag satte upp de sista taklisterna igår och ärligt tror jag aldrig det hade blivit några taklister (knappt socklar & foder heller) om jag hade behövt spika för hand.
Att det ska dra tror jag inte är några problem, jag har förvisso 20mm gran alt. 14 mm furu men väggarna är också väldigt ojämna och det var inga problem att spänna in med spikpistolen (eller snarare, orkade jag pressa listen på plats innan jag smällde klarade spiken att hålla det på plats), får du problem skulle jag komplettera med enstaka skruvar där det behövs.
/U
Jag satte upp de sista taklisterna igår och ärligt tror jag aldrig det hade blivit några taklister (knappt socklar & foder heller) om jag hade behövt spika för hand.
Att det ska dra tror jag inte är några problem, jag har förvisso 20mm gran alt. 14 mm furu men väggarna är också väldigt ojämna och det var inga problem att spänna in med spikpistolen (eller snarare, orkade jag pressa listen på plats innan jag smällde klarade spiken att hålla det på plats), får du problem skulle jag komplettera med enstaka skruvar där det behövs.
/U