Åsa Lund
Åsa Lund: Jag hade hellre använt produkter för utomhusbruk om det kan frysa i uterummet
1 svar · 2,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Torka rent med 20% Klorin i vatten så får det vara bra sen. Klorinet oxiderar möglet så att det inaktiveras om det skulle finnas något liv.
2 svar · 1,7k läst
·
D
Daniel 109: Man matar i sten allt efter som man fyller. Man kan fylla i så mycket man kan få i utan vidare.
15 svar · 5,6k läst
R
RichardRR: [citat] Har du någon bild som komplettering till din beskrivning? Får inte ihop det riktigt... mvh Richard
6 svar · 5,5k läst
·
S
scorp1on: Det ska inte vara några problem om inte altanen är underdimensionerad. Vill du ha det veriferat med beräkning behövs en skiss på uppbyggnaden samt virkesdimensioner på bärlina, golvreglar respektive centrumavstånd.
2 svar · 2,4k läst
·
S
Snickarkirre: Skall du isolera å gjuta golvet så bygger det ju väldigt mycket på höjden så du tappar ju en del takhöjd. Då åker även på att höja ytterdörren å även andra innerdörrar. Känns som att det blir mer jobb med det och ser man på din bild så borde ett nivellgolv hamna på ish samma höjd som du har nu. Om du kör på nivell så bygger det cirka 80mm med regel och spånskiva
5 svar · 1,7k läst
·
N
neo11: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/bindemedel-bruk/bruk/slackt-murkalk-e
3 svar · 5,5k läst
Bokani
Bokani: [citat] [citat] [citat] Tveksam om stöd för innertaket, listan i vardagsrummet som jag tog bort var bara 3 cm bred och 0,5 tjock. [bild]
13 svar · 2,1k läst
·
N
neo11: En bild kanske?
9 svar · 6,9k läst
P
PH72: Gammal tråd som man ändå kan ramla in i uppenbarligen. Nu finns det bra filmer på YT som förklarar hur man gör: 4 varianter av ljudisolering vägg: [MEDIA=youtube]GLjhrXFo0Kw[/MEDIA] Green glue - att ha emellan gipsskivorna: [MEDIA=youtube]UO_NowMgPdY[/MEDIA]
15 svar · 26,4k läst
Z
zana kader: Hallå. Det var inga väggar som var bärande. Bara till info
8 svar · 2,0k läst
·
M
Micro: Vik skyltarna som ett upp o nervänt v och häng dom över kanten på containern. En klar fördel är att göra dom i tunn plåt och sedan klistra på något papper med text.
4 svar · 801 läst
S
S_B_O: Har ett rum där gipsskivor kommer möta board- och spånskivor på väggarna i långa skarvarna. Är det en idé att spackla dessa skarvar med pappersremsa på samma sätt som mellan gipsskivor? Tänkte sen sätta renoveringstapet över.
0 svar · 722 läst
G
GoofyGoof: Hej! Vi ska fixa iordning ett rum i källaren (det är dränerat, isolerad platta med golvvärme osv så åsikter om rum i källare undanbedes) Rummet är ca 5m långt och 3m brett, två väggar är murad yttervägg, en vägg tegelvägg och den sista vägen ska byggas upp för att gränsa av mot en "korridor" Mina alternativ är antingen att bygga en innervägg med stålreglar, isolera med
0 svar · 2,0k läst
Matti_75
Matti_75: Det är ok att limma om limmet är godkänt för detta. Alltså går det inte med vanligt sättlim. Vi skjuter oftast fast med bultpistol men du kan ju även skruva det direkt i stålet. Alternativt använda dig av stålprofiler och skruva som vanligt
3 svar · 4,6k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Allt går. Börja att kolla om det behövs bygglov
1 svar · 1,5k läst
·
K
Kongokongo: Hej Har nog varvat forumet och internet när det kommer till frågan om bra underlag för kakelsättning/mosaik som bänkskiva för utomhuskök stommen är mycket stabil och består idag av trallvirke som bänkskiva (över från altanbyggande) Tänkte att forumet som varje dag lär mig massor kanske har några idéer här. initialt tänkte jag mig en cembritskiva och har sett folk använda dessa
0 svar · 2,8k läst
D
Derbyboy: Sant, men just den här plåtisen hade en sån där laser så han lovade att fixa hålet även genom innertaket!
28 svar · 8,1k läst
·
Mazen
Mazen: Socklarna sättes enklast ovanpå panelen och sedan får du foga igen alla glipor och måla ... Ang skurkloss köp planhyvlat tex 15mm om socklar är 12, samma där, montera och foga. Blir det en lutning innåt pga foder spelar mindre roll ( ett par tuber med tex Biltemas Multibond är att rekommendera både limmar och fogar) Ang hörnet så får du jacka ur lite mot karmen så sockeln kan
1 svar · 2,0k läst
·
T
Träkåk: Logiskt när man bara får lite hjälp på traven, tack. Snickarns uttalande om att att det va lugnt avsåg nog de två takstolar som stympats på ena sidan, inte att dessa bjälkar inte behövs alls i någon takstol. Det är dom motstående stöttorna för samma takstolar som redan saknar dessa på ena sidan som stör mest. Kan hålla ner ingreppet till att avlägsna den vertikala stöttan på
5 svar · 2,2k läst
·
J
John*5: Sätt dina dyckert snett och tom i kors så håller de mycket bättre mot utdragande krafter.
11 svar · 3,5k läst
P
preben89: Tack för bra svar :)
3 svar · 1,2k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] :thinking:
15 svar · 3,0k läst
·
Stenis_
Stenis_: [citat] Stort tack!!
4 svar · 1,2k läst
Tomtom79
Tomtom79: Låter som det finns mycket som kan suga upp fukten så det kan torka upp i lugn och ro sen. Är väl värre om det rinner rakt igenom och löser upp takgips eller annat. Så fukten behöver du nog inte bry dig så hårt om, mer om det är något annat som kan förstöras. Någon elektronik eller eldosor som kan tänkas bli vattenfyllda så kanske man ska bryta nån säkring. Kan bli att
2 svar · 834 läst
fredagsdrinken
fredagsdrinken: Jag gjorde precis den varianten med två passbitar och tycker det blev bra! Här är en bild innan fog och färg, limmade småbitarna med superlim. [bild]
29 svar · 13,1k läst
·
Bowser
Bowser: Min tanke med.. ska ta detta vidare.. tack för hjälpen och uppdaterar när jag vet mer.
7 svar · 2,0k läst
·
R
Robin Lindberg: [citat] Jag hade reglat och kört osb + gips, slipper man tänka på när man hänger upp saker på väggen. Alternativt bara gips om så önskas. hade nog även funderat lite extra placering av brytare / tryckknappar mot den väggen om det är optimalt, kanske ev trappbrytare önskas för att tända belysning osv. Värt att ta in en elektriker om ev. Reglar sitter på plats för
3 svar · 5,7k läst
K
Krillehus: Hej! någon som vet vart man kan köpa svarta taklister? Behöver vara minst 30 mm. Önskar inte måla själv eller göra någon specialbeställning utan vill köpa från någon som har det i sitt sortiment och i lager för leverans.
0 svar · 1,3k läst
J
JohanVSF: Ska höja min köksbänk mha 45x45reglar. Reglarna införskaffades för ett par månader sedan och har stått inomhus sedan dess. Naturligtvis har de nu vridit sig en hel del. Gör inte så mycket för de delar av som inte vätter utåt men de delar som faktiskt kommer synas och ska målas osv vill jag förstås tvärtom ska sitta så fint som möjligt och inte heller slå sig senare. Är det
0 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.