Vi kollar lite möjligheter inför ändring av planlösning. Mest intressant är den vägg med röd pil i första bilden. Den väggen vill vi ta bort mellan yttervägg och ~180cm in. Jag blir dock lite förvirrad när jag ser hur det är i verkligeten och vad ritningarna säger. Lite bakgrund innan är att vinden blev inredd typ 1979 och då tillkom det lite "förstärkta väggar" utanpå de tidigare.
Arkitektritningar av en husplan med markeringar på väggar av intresse för ombyggnad.
Funderingar och förvirringar:
Röd pil 1: Den här väggen stämmer inte överens med verkligheten och jag tror inte den någonsin gjort det. Väggen går i nivå med sovrumet bakom trappen och man kan se den tidigare väggen bakom eldosor.

Röd pil 2: Ritning visar att den nya väggen sätts på insidan mot WC och tvätt men i verklighet är den satt på utsidan. Kanske inget konstigt?

Röd pil 3:
I den här genomskärningen, vilken vägg motsvarar det? Har de bara ritat ena av väggarna och skippat de andra? Placeringen gör att det inte är vägg 2, en tanke då var att vägg 2 inte är bärande? Detta stöds av bilden under men inte bild nummer tre..

Arkitekturella ritningar av en vindsvåning med detaljerade mått och konstruktionsstrukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2:
En till genomskärning och även här bara med en vägg som i bilden ovan. Varför är inte de andra med?

Skiss av en byggnads ritning med markeringar av bärande väggar och pelare, samt dimensioner för balkar och takstolar.
Skapa konto

Bild 3:
Här är bilden som svagt antyder att alla nya väggar är bärande, dock med vägg nummer 1 felplacerad.
Pelare 95x85 vid trappen finns inte heller
*edit* såg nu att det här var väggar i vindsvåning, tycker dock att de flesta väggar är de som finns på nedervåningen, vilket ni kan se på övre bild nummer2

Hörn av en vägg med träreglar och fiberboard, eldosor och synliga elrör, samt indikation på äldre konstruktion bakom.
Skapa konto

Bild 4:
Här är en utav de nya väggarna med sista biten av den tidigare längst bort(ifrån sovrummen längst till vänster på första ritning). Måtten har jag tyvärr inte, men skulle uppskatta till 45-50x~200.
Vad och hur bär den här någonting? Träbalken ligger intill innertaket som är någon fiberboard/huntonit. Ingenstans har jag sett att något annat ligger på den här balken. Min logik säger att sånt tunt och poröst innertak inte kan hjälpa till att bära upp något, har jag fel?

Slutligen, är vår önskan att få bort 180cm av vägg 2 rimlig utan att det skulle kosta en förmögenhet? Finns det andra alternativ?

Redigerat:
På planritningarna framgår var sektion B-B är tagen. Sektionsritningen är ett snitt genom huset och redovisar normalt bara de väggar som snittet går igenom. Huset hade från början fackverkstakstolar som bara vilade på ytterväggarna (långsidorna). Sedan har man för att göra vinden inredningsbar byggt om takstolarna (lite förenklat uttryckt). Detta har även krävt att vissa väggar har gjorts om till bärande. Vilka väggar det är framgår i princip av Takstols- och golvbalksplanen. Vill du ta bort en idag bärande vägg måste den ersättas av en balk och två pelare.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
På planritningarna framgår var sektion B-B är tagen. Sektionsritningen är ett snitt genom huset och redovisar normalt bara de väggar som snittet går igenom. Huset hade från början fackverkstakstolar som bara vilade på ytterväggarna (långsidorna). Sedan har man för att göra vinden inredningsbar byggt om takstolarna (lite förenklat uttryckt). Detta har även krävt att vissa väggar har gjorts om till bärande. Vilka väggar det är framgår i princip av Takstols- och golvbalksplanen. Vill du ta bort en idag bärande vägg måste den ersättas av en balk och två pelare.
tack då förstår jag ritningen lite bättre! Vet du även vad som vilar på dessa balkar? Kan det verkligen vara så det tunna ihåliga innertaket är ovanpå?
Har du någon enkel gissning vad en sån ersättning kan kosta? Vem kontaktar man för det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.