Hej, jag ska bygga en pool inomhus, har tagit bort trossbotten och ska används rummet under som poolrum, problemet är att baddjup/ vattenvolymen bli för stor, därför tänker jag bygga en ” uppochnedvänd låda ” tänker mura upp väggar och sen gjuta poolbotten uppe på väggarna, blir 2st mellanväggar ochså, räknar med att belastningen blir poolvolymen 22m3 på 15 m2 yta, i och med dom 2 st mellanväggarna blir belastningen 22/3=7 ton på 5m2, Frågan är således hur tjock poolbotten( tänk tak) ska jag gjuta?
Mkt tacksam för ett genomtänkt svar/ Klas

Bygg upp väggarna först och sen fyller du med kross i botten till ca 20 cm under det som ska bli botten på poolen,. padda ihop det. Sen en markduk på krossen och gjut ca 15 cm med en armeringsmatta 8 mm räcker. Då har du en stum platta för poolen och ingen frihangande del. Det går även att lägga isolering under betongen med, inte helt fel för värmens skull . Vad tänker du ha som omfattning , lianer eller kakel.

Tack för svar, tänkte nog ha det tomt under och ha öppningar så jag kan nyttja som förråd, är inte nåt bra på betong men tänker 15cm tjockt på en yta som är 3,2x1,4 känns lite overkill, rätta mig gärna för jag lär mig?

Allt jag vet är att det här kräver en bygglogg med en massa bilder ;)

• Gilla
Klas Pettersson
  • Laddar…
K Klas Pettersson skrev:
Tack för svar, tänkte nog ha det tomt under och ha öppningar så jag kan nyttja som förråd, är inte nåt bra på betong men tänker 15cm tjockt på en yta som är 3,2x1,4 känns lite overkill, rätta mig gärna för jag lär mig?
Svar nej , frihängande valv är i vanliga hyreshus 15 - 20 cm med dubbelarmering 12 mm och i rutor om 200 mm
Att då som du vill ha ett förråd under , så minst 20 cm valv med armering i eller 15 cm med en pelare på mitten.
Sen måste det vara murar som är väl bottnade för att hålla upp det. Men den biten går jag inte in på. Eftersom du frågar och inte vet, så får du svar efter det. Tror nog du ska ta kontakt med någon som räkna riktigt på det. Att gjuta valv är inget man gör på en höft.

• Gilla
Klas Pettersson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.