TeroM skrev:
kottla
Kortla stavas det och man gör det med kortlingar, även om det i Göteborg uttalas kottla och kottlingar.
Visserligen får man fler träffar på Kottla om man googlar, men det beror på två saker: det finns en ort som heter så, samt några på detta forum har bankat in det i folks skallar :banghead:

:D

• Gilla
Chentin
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Kortla stavas det och man gör det med kortlingar, även om det i Göteborg uttalas kottla och kottlingar.
Visserligen får man fler träffar på Kottla om man googlar, men det beror på två saker: det finns en ort som heter så, samt några på detta forum har bankat in det i folks skallar :banghead:

:D
Tror att det var första stället där jag bara skrev kottla, brukar skriva "kortla/kottla" för att inte stöta mig med ngns tro :cool:
Såg dock idag att Svenskt Trä kottlar :confused:

TeroM skrev:
Såg dock idag att Svenskt Trä kottlar :confused:
Det har de nog lärt sig av detta forum, förutom ortsnamnen är det här man får de flesta träffarna.

Förlåt, är ingen språkpolis i vanliga fall, men dessa kottar stör jag mig på, det är ju cancerframkallande att elda med sådana :x

Anna_H skrev:
Visserligen får man fler träffar på Kottla om man googlar
Då heter det snart kottla.

TeroM TeroM skrev:
Inte många tips på byggnadsingenjörer dessvärre ...

Hursom, ritade vidare på huset för att kunna få in bygganmälan då jag insåg att jag har en vägg i överplanet 60 cm från den bärande väggen nere som skall bort. Det är en vanlig innervägg som lätt går att riva, fälla in en limträbalk vilande på pelare nerifrån i väggarna, bära av mellanbjälklaget från ovan istället, och bygga upp väggen runt limträbalken istället. Enda nackdelen är att ett uttag behöver flyttas upp till 350-400 mm från golv eller ersättas med ett utanpåliggande uttag.

[bild]

Moelvens beräkning säger att jag klarar mig med en 90*315, 105 mm upplag och 5 mm nedböjning.
Skulle kunna gå upp på 115*360, 83 mm upplag och 3 mm nedböjning. 90*90 eller 115*115 i stolparna. Pelarlasten hamnar på 29 kN, betongplatta under gjuten i K250 (C25 idag?), borde funka med en stålplatta först för att fördela trycket.

Har för mig att jag sett vridna plattjärn som är för att fästa limträbalkar i 90 graders vinkel mot varandra som i bilden ovan. Annars kanske det funkar att använda en genomgående gängad stång, M12 eller dylikt, genom både limträbalken och golvbjälkarna, förutsatt att muttrarna på över och undersidan lastas av med större plattor? Vore enklare i alla fall och mutterhöjden tas om hand av glespanelen.

Fördelen med denna variant, behöver inte kapa golvbjälkarna, limträ lättare att hantera jämfört med stålbalk och skulle tro att det är mycket enklare att riva och bygga upp 3 meter innervägg jämfört med att stämpa upp halva huset, kapa golvbjälkar och få ihop allt igen ...

Nu fattas bara en byggnadsingenjör som kan verifiera denna variant. Moelven påstår att det funkar om den är under ...
Länge sen jag vet, men hur gick du tillväga till slut?
Fiffig lösning (y)

Rev väggen våningen ovanför temporärt och fällde in en 45*415 mm kertobalk som vilar på 90*90 pelare infällda i väggarna nere och pendlade mellanbjälklaget från den. Pratade med Moelven och det va en helt ok konstruktion. Byggde upp väggen igen med 95 reglar istället för 70 reglar

Träbalk i ett rum med synlig stålplåtsförstärkning, bredvid en delvis demonterad vägg och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Göteborgare
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Rev väggen våningen ovanför temporärt och fällde in en 45*415 mm kertobalk som vilar på 90*90 pelare infällda i väggarna nere och pendlade mellanbjälklaget från den. Pratade med Moelven och det va en helt ok konstruktion. Byggde upp väggen igen med 95 reglar istället för 70 reglar

[bild]
Hej! Hittade du något typ av järn för att fästa balken i mellanbjälklaget ? Eller hur gjorde du?

Är i tankarna på en liknande lösning för att slippa fälla in balk då jag ändå skall bygga en vägg på ovanvåningen precis där balken kommer.

//Christian

S Snukke86 skrev:
Hej! Hittade du något typ av järn för att fästa balken i mellanbjälklaget ? Eller hur gjorde du?

Är i tankarna på en liknande lösning för att slippa fälla in balk då jag ändå skall bygga en vägg på ovanvåningen precis där balken kommer.

//Christian
Bockade egna fästen av större hålplåtar. Satte två vid varje balk.

Hålplåt bockad i skruvstycke, används som fäste vid balkmontering.
Skapa konto

Egengjorda fästen i en skruvstäd på ett arbetsbord omgivet av fler hålplåtar och verktyg.
Skapa konto

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
S Sputnic skrev:
Det man skall ha i åtanke när man kapar bjälkarna och fäller in en dold balk, är att bjälklaget inte längre blir kontinuerligt. Detta innebär att mellanbjälkarna böjer ned mer än när de gick hela. Man ska också ta hänsyn till detta tex om det är ett badrum på övervåningen i det aktuella området.
Beroende på hur ljuset faller kan det också bli synligt att innertaket går i vågor. En synlig balk döljer nedböjningen bättre. Tänk också på innan ifall det kan finnas installationer såsom ventilation eller avlopp som ligger i bjälklaget i nuläget.
Nu är detta en gammal post, men tråden är som sagt redan väckt till liv. Och jag fattar inte detta. Om man delar mellanbjälklaget och sätter in ett nytt upplag i mitten, så skapar man en NY fästpunkt i spannet. Såvida infästningen är stark borde nedböjning av bjälklag i detta område bli _mindre_? Det kan säkert också synas iofs.

Balken ersätter ett tidigare upplag som redan fanns i form av en bärande innervägg, så det har inte tillkommit något nytt upplag. Det man gör är att bjälklaget blir delat. Varje bjälke ligger då på två upplag. En mellanbjälke eller en balk som har två upplag böjer ner mer än när balken är hel och vilar på tre upplag. Man säger att balken på tre stöd är kontinuerlig. Man kan testa med en böjlig linjal. Med tre stöd böjer den ner på ena sidan och upp på andra sidan mittstödet, vilket alltså motverkar nedböjning på den belastade sidan.

• Gilla
Janetgorgis och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.