1 595 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hänga innertak i nockbalk
Finns det något smidig sätt att hänga ett undertak i nockbalk? Jag har en befintlig utbyggnad med nockbalk och öppet upp. Vill sätta in ett "vanligt" innertak, och lägga isoleringen på det. Spännviden är 5,4m. Skulle väl gå att dimensionera den självbärande, men känns onödigt.
Nockbalken sitter inte riktigt i nock, den är förskjuten så at det är 3,4m resp 2m ungefär.
Nockbalken sitter inte riktigt i nock, den är förskjuten så at det är 3,4m resp 2m ungefär.
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Du kan ju hängsla upp de med antingen 45x45 eller hålband i balken. Då får du regla upp taket och sen fästa regeln/hålband i balken och sen i regelverket för undertaket. Det är en fördel att använda en linjelaser som du sätter upp under regelverket på typ 100mm sen kollar du att du har 100mm mitt på regeln innan drar fast 45x45/hålbandet i regeln. Då blir det rakt och fint. Finns det gles i taket som det är nu? I sånt fall kan du ju även hängsla upp det i dom.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
477 kr inkl moms
Läs mer
Befintligt innertak skall bort, så kan inte hänga i det. Tror du det räcker med 45x45 att hänga i, och spika 3(?) spikar in i regelverket för innertaket. Vill kunna gå/krypa ovanpå innertaket utan att ramla igenom... 
Räcker 45x120 då om man håller sig till 5,4m totallägn längd, och hänger med en 45x45 ca 2m från ena sidan?
Räcker 45x120 då om man håller sig till 5,4m totallägn längd, och hänger med en 45x45 ca 2m från ena sidan?
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Okej det finns inga takstolar att utnyttja? Jo om du sätter en i varje regel till undertaket så ska de hålla. Annars kan du ju gå upp till 45x70. Ja de kan ju va en fördel att inte komma ner på bottenplan när du skall isolera
men skall du bara va där uppe när du isolerar eller kommer du utnyttja utrymmet till något annat? Ja kan tyvär inget om beräkningar eller så men jag tycker att det borde funka om det är för att isolera och sen hålla ett varv gips uppe. Men kanske nån på forumet som kan dimensionering å spännvidder bättre kan svara på de?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden