Hej!

Jag står i begrepp att lägga klinkers i en liten gästtoalett. Inom en 2-5 års period ska även ett större badrum och två hallar renoveras och få klinkers som golv. Jag skulle vilja ha samma sorts klinkers i alla utrymmena för att få en enhetlig känsla, men vill inte köpa material till alla rum på en gång. Det verkar finnas en uppsjö av klinkers av olika märke och stil. Finns det någon märket och sort som är "standard/universal", dvs som produceras från år till år så att jag kan köpa samma plattor när det blir aktuellt i framtiden? Färg troligen mörkt grå eller terakotta.

Nej, finns ingen standard. Köp allt och lite till nu annars står du utan sen.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tack för svaret Stefan, befarade just det. Hade hoppats att det, likt Svenskt tenns tapeter, fanns sorter som "alltid" finns.

C
Nja, det finns ju ”märkesvaror” även inom kakel/klinkers, där sortimentet finns under mycket lång tid. Exempelvis min favorit Mutina - dessa är rätt dyra men det är stor skillnad i kvalitet också https://www.mutina.it/en/

Självklart kan man ju inte helt ha garantier, i synnerhet om man blickar 7-10 år framåt, men de har produkter i sortimentet som funnits > 7 år.
Sen behöver man ju ibland tänka på bränning också för vissa produkter, om de ska ligga dikt an då olika batcher kan ha lite olika nyans.

Kolla bland det dyrare sortimentet, tex Brickmate osv så kanske du hittar något där.

BirgitS
Eftersom det är olika rum så tror jag att en mörkgrå klinker i gästtoaletten kommer att upplevas som lika så länge den andra sorten är mörkgrå, likartad storlek och fogfärgen är samma. Mycket stora plattor kan ha hunnit bli omoderna om 5 år så det skulle jag undvika.

Terrakotta är nog känsligare, dels en färg som inte alltid finns och dels som varierar mer i färg.

• Gilla
pavement
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.