D
Jag ska bygga ett altantak på ca 8x4 m. Taket ska byggas på 6 stolpar 90x90 och övriga bärlinor och takreglar består av limträ 90x180. Jag funderar på hur infästningen av stolparna ska göras i bärlinan och kommit fram till följande:
Teknisk ritning av infästning för altantak med måttangivelser och plattjärn mellan stolpe och bärlina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilken dimension på bultar bör jag ha?

Plattjärnet tänkte jag 60x5mm på båda sidorna

Synpunkter?

D
Ingen som har någon input: ful, underdimensionerad, dålig, gör såhär, överdimensionerad…..

D Derbyboy skrev:
Jag ska bygga ett altantak på ca 8x4 m. Taket ska byggas på 6 stolpar 90x90 och övriga bärlinor och takreglar består av limträ 90x180. Jag funderar på hur infästningen av stolparna ska göras i bärlinan och kommit fram till följande:
[bild]

Vilken dimension på bultar bör jag ha?

Plattjärnet tänkte jag 60x5mm på båda sidorna

Synpunkter?
Jag tror det blir både snyggare och bättre med en hålplatta/spikplatta (t.ex. 80x200) som fästs med ankarskruv.

D
Tack!

I min värld är synliga spik/hålplattor och tex balkskor det fulaste man kan ha i en synlig konstruktion.

Hela konstruktionen ska målas svart.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Instämmer, spikplåt och liknande ska inte synas. Tror klart mycket mer på din egen idé. Har ju inte omständigheterna klart för mig riktigt men det lär nog funka med konstruktionsskruv uppifrån och ner i pelaren.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Tack!

I min värld är synliga spik/hålplattor och tex balkskor det fulaste man kan ha i en synlig konstruktion.

Puhh, jag blev rädd där :-)
Klart du ska ha plattjärn, gärna lite avrundade hörn och kanter, kanske till och med massera kanterna med kulhammare till du är nöjd :-)
Dock skulle jag gå upp i dimension på stolparna för ett stabilare utseende, men det är en smaksak.
Har du funderat på snedsträvor för att det ska bli stabilt?
Lycka till
/W

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Puhh, jag blev rädd där :)
Klart du ska ha plattjärn, gärna lite avrundade hörn och kanter, kanske till och med massera kanterna med kulhammare till du är nöjd :)
Dock skulle jag gå upp i dimension på stolparna för ett stabilare utseende, men det är en smaksak.
Lycka till
/W
Instämmer, 90x90 ser lätt alltför spinkigt ut.

Med en 2x6 på varje sida av 90x90 stolpen kan plattjärnet uteslutas och ett rejälare utseende uppnås

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Klart du ska ha plattjärn, gärna lite avrundade hörn och kanter, kanske till och med massera kanterna med kulhammare till du är nöjd :)

Lycka till
/W
Jag förstår din tanke med kulhammaren, altantaket ska dock vara så minimalistisk som möjligt. Tänk bort 1700-tal, allmoge, girlanger och allt sånt där :) raka linjer hårt!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D
Stor trädäck vid hus med skogsbakgrund och stor glasvägg mot havsutsikt vid skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror jag vill ha spinkiga ben, vill inte förstöra utsikten mot havet. Men jag blir osäker…..

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Med en 2x6 på varje sida av 90x90 stolpen kan plattjärnet uteslutas och ett rejälare utseende uppnås
du menar en vanlig planka på 2cm x 6cm?

D Derbyboy skrev:
Tack!

D Derbyboy skrev:
Tack!

Nu framgick det ju inte i trådstarten att det skulle vara synligt, så jag håller med om att hålplattor inte blir det snyggaste. Men ett halvmeterlångt plattjärn som är en halvcentimeter tjockt är ju om möjligt ännu fulare i mitt tycke. En svartmålad hålplatta smälter in bättre än ett plattjärn tycker jag.

D
Lycka till
/W
Snedstävor, ja men jag slipper gärna sådana. Tänker att jag borde kunna lösa det med järn.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Du kan inte få en fristående konstruktion tillräckligt stadig med hjälp av dina järn- om det inte finns någon infästning mot typ huskropp. Takplanet kan också nyttjas för stadga, typ diagonaler.

S
För att dimensionera bultarna behöver man veta kraften och ev momenten som kommer ner i anslutningen. Bultarna kontrolleras sedan mot bla skjuvning, tillräcklig kantavstånd, kontroll av spikplåt m.m.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.