Jag ska bygga ett altantak på ca 8x4 m. Taket ska byggas på 6 stolpar 90x90 och övriga bärlinor och takreglar består av limträ 90x180. Jag funderar på hur infästningen av stolparna ska göras i bärlinan och kommit fram till följande:
Vilken dimension på bultar bör jag ha?
Plattjärnet tänkte jag 60x5mm på båda sidorna
Synpunkter?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Synpunkter?
Jag tror det blir både snyggare och bättre med en hålplatta/spikplatta (t.ex. 80x200) som fästs med ankarskruv.D Derbyboy skrev:Jag ska bygga ett altantak på ca 8x4 m. Taket ska byggas på 6 stolpar 90x90 och övriga bärlinor och takreglar består av limträ 90x180. Jag funderar på hur infästningen av stolparna ska göras i bärlinan och kommit fram till följande:
[bild]
Synpunkter?
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Instämmer, spikplåt och liknande ska inte synas. Tror klart mycket mer på din egen idé. Har ju inte omständigheterna klart för mig riktigt men det lär nog funka med konstruktionsskruv uppifrån och ner i pelaren.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Puhh, jag blev rädd därD Derbyboy skrev:
Klart du ska ha plattjärn, gärna lite avrundade hörn och kanter, kanske till och med massera kanterna med kulhammare till du är nöjd
Dock skulle jag gå upp i dimension på stolparna för ett stabilare utseende, men det är en smaksak.
Har du funderat på snedsträvor för att det ska bli stabilt?
Lycka till
/W
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Instämmer, 90x90 ser lätt alltför spinkigt ut.Workingclasshero skrev:
Puhh, jag blev rädd där
Klart du ska ha plattjärn, gärna lite avrundade hörn och kanter, kanske till och med massera kanterna med kulhammare till du är nöjd
Dock skulle jag gå upp i dimension på stolparna för ett stabilare utseende, men det är en smaksak.
Lycka till
/W
Jag förstår din tanke med kulhammaren, altantaket ska dock vara så minimalistisk som möjligt. Tänk bort 1700-tal, allmoge, girlanger och allt sånt därWorkingclasshero skrev:
Puhh, jag blev rädd där
Lycka till
/W
D Derbyboy skrev:
Nu framgick det ju inte i trådstarten att det skulle vara synligt, så jag håller med om att hålplattor inte blir det snyggaste. Men ett halvmeterlångt plattjärn som är en halvcentimeter tjockt är ju om möjligt ännu fulare i mitt tycke. En svartmålad hålplatta smälter in bättre än ett plattjärn tycker jag.D Derbyboy skrev:
Produkter som diskuteras: "hålplattor"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Snedstävor, ja men jag slipper gärna sådana. Tänker att jag borde kunna lösa det med järn.Workingclasshero skrev:
Puhh, jag blev rädd där
Lycka till
/W
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Du kan inte få en fristående konstruktion tillräckligt stadig med hjälp av dina järn- om det inte finns någon infästning mot typ huskropp. Takplanet kan också nyttjas för stadga, typ diagonaler.