Hej!
Jag vill köpa ett par skivor av nedan typ. Den behöver inte tåla konstant fukt, men den ska gå att spackla på, vara lätt, styv och tjock som denna(4-5cm). (Nedan modell har en bred kärna av cellplast och skal av glasfiber och cement). Finns alternativa produkter på marknaden med vettigare pris?

Person monterar lättviktskonstruktionsskivor i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Staplade Jackoboard våtrumsskivor med tjocklek, längd och prisinformation, cellplastkärna med glasfiber- och cementytor.
Skapa konto

Hej,

Bauhaus har ett billigare alternativ som heter Ultrament. Samma typ av skiva men billigare än t ex Jackon/Lux. Dock verkar den inte finnas i helskiva, så man får skarva den.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Spontant tänker jag att man kan tillverka egna... Eller limma kaklet på cellplast istället...
Är det liknande som bilden du tänkte göra?

Använder man sanna skivor för att bygga upp "innerväggar" i ett badrum?
Tex för att kakla en väggskärm mot en dusch?

Är bilden ovan fristående väggar för ett duschhörn? Inga reglar eller annat för att få det stabilt?

Är nyfiken för vill bygga något liknande i framtiden, och sen avsluta med en glasdörr mellan dem i öppningen, och för det ser ju riktigt bra ut på bilden, men förstår inte hur det håller

A Alexn72 skrev:
Spontant tänker jag att man kan tillverka egna... Eller limma kaklet på cellplast istället...
Det är sant, man kan köpa styv EPS och armera själv. Alternativt bara kakla på, jag tror det går det också.

A ajn82 skrev:
Är bilden ovan fristående väggar för ett duschhörn? Inga reglar eller annat för att få det stabilt?

Är nyfiken för vill bygga något liknande i framtiden, och sen avsluta med en glasdörr mellan dem i öppningen, och för det ser ju riktigt bra ut på bilden, men förstår inte hur det håller
Ja och nej. Väggarna kan inte bara fästas som bilden visar, utan de måste finnas någon annan anslutande konstruktion som stöttar. Här ser du slutresultatet. Jag som är trädskapare såg dessa våtrumsskivor när de kom till marknaden för 16-17(?) år sedan, men har aldrig jobbat med dem själv. I mitt fall ska jag inte jobba i badrummet utan bygga en annan grej. Med tanke på hur dyra dessa skivor är så kan man fundera på om inte en reglad vägg ändå är bättre, och enklare.
Kvinna i badrum täckt med handduk efter dusch, med kaklade väggar och våtrumsskivor.
Skapa konto

A Alexn72 skrev:
ja kanske. Jag ska inte kakla, bara få nån yta o sen måla. Dock vill jag ha denna cementerade yta för att få bättre hållbarhet. Spackel duger inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.