Ska bygga ett skärmtak som kommer vara ca 4x2 meter, ca 20 graders lutning och stolpar i hörnen samt mitt på båda långsidorna. Taket kommer vara korrugerad plast.
Längs den höga långsidan är ett plank med 95x95mm tryckimpregnerade stolpar, längs den låga kommer taket ligga på 95x95 tryckimpregnerade stolpar och det kommer alltså inte vara några väggar där eller på "gavlarna".
Det blir alltså 3 balkar mellan långsidorna och två balkar längs långsidorna (gröna), och sedan ett ännu ej bestämt antal balkar mellan dessa (blå).
Funderar lite på vad som är lämpligt att använda för reglar till takkonstruktionen. Snözon 1.5 (men 200 meter över havet så snarare zon 2, brukar vara betydligt mer snö här än några km bort).
Funkar 45x95 mm? Kan man räkna på ett sånt här skärmtak någonstans?
Längs den höga långsidan är ett plank med 95x95mm tryckimpregnerade stolpar, längs den låga kommer taket ligga på 95x95 tryckimpregnerade stolpar och det kommer alltså inte vara några väggar där eller på "gavlarna".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir alltså 3 balkar mellan långsidorna och två balkar längs långsidorna (gröna), och sedan ett ännu ej bestämt antal balkar mellan dessa (blå).
Funderar lite på vad som är lämpligt att använda för reglar till takkonstruktionen. Snözon 1.5 (men 200 meter över havet så snarare zon 2, brukar vara betydligt mer snö här än några km bort).
Funkar 45x95 mm? Kan man räkna på ett sånt här skärmtak någonstans?
Tack! Och snygg ritning jämfört med mitt klotter...S scorp1on skrev:
Ändrade konstruktionen så att det blir ungefär som du ritat, fast med 8 takbjälkar och sedan "läkt" ovanpå det. Min ursprungliga tanke var att ha de längsgående reglarna mellan takbjälkarna, men insåg att det blir betydligt mindre mätande och sågande om jag har fler takbjälkar och en tunnare längsgående läkt ovanpå dem istället.
Med risk för att jag använder benämningarna lite fel/slarvigt, så blir det något såhär...
Plint: 700mm, 4" stolpjärn (betongen ska sticka upp ca 20cm över marknivå, därav 700mm)
Stolpar: 95x95
Hammarband (längs långsidorna): 45x170
Takbjälkar (ovanpå "hammarbanden"): 45x145, cc 800mm
Bärläkt (ovanpå takbjälkarna): 45x45, cc 400mm
Redigerat:
Klicka här för att svara