Byggmaterial & Byggteknik
JohanVSF: Ska höja min köksbänk mha 45x45reglar. Reglarna införskaffades för ett par månader sedan och har stått inomhus sedan dess. Naturligtvis har de nu vridit sig en hel del. Gör inte så mycket för de delar av som inte vätter utåt men de delar som faktiskt kommer synas och ska målas osv vill jag förstås tvärtom ska sitta så fint som möjligt och inte heller slå sig senare. Är det
nino: Du behöver ju iof inte ner hela vägen bara under spånskivans överkant
justusandersson: Glöm avväxlingsbalk. Dessa takstolar kräver ingen sådan.
Magnus Larsson: Sånt där hobbygips som man gjuter figurer med som ungarna målar på? Det blir ju stenhårt och inte allt för vattenkänsligt
Karinsbostadsrätt: [citat] Tack! Det är inga stora pengar, nu är det mest princip. Hantverkaren kom för att åtgärda fel och gjorde i stället saker sämre. ARN kan ju svartlista företag. Plus att jag faktiskt kollat med en jurist, den summa jag vill ha återbetalad är högst rimlig och jag har konsumnträtten på min sida. Vi får se, hoppas ingen annan novis inom renovering som jag, som beställer jobb
MNilsson1: Jag ska renovera min farstukvist då främst nedre delen är murket. Taket kommer till stor del behållas, nya vindskivor etc. Prio 1 är stolparna. Jag funderar på använda lod från taket (där nuvarande stolpar är) för att se var plintar/stolpskor hamnar. Antagligen kommer jag få gjuta egna då berget är mycket nära. Har kollat på ritning där man bla. använder 2 brädor som stolpar
Davion: [citat] Hej igen. Nosat runt lite kring väggen, men när jag idag planerade för att ta bort så mycket som möjligt så uppdagade jag att det är ett mellanrum (se bild) vid så gott som alla brädor till balken i taket, med undantaget brädan närmast yttervägg. Tyder inte det också på minimal eller obefintlig belastning?
KarinMahammar: Hej! Vi har precis börjat riva ut ett parkettgolv i ett sovrum nere i källaren då det var tydliga fuktskador på golvet och golvsocklarna (oventilerade) hade murknat. Enligt besiktningen när huset köptes för snart 5 år sedan så var det en gammal fuktskada som torkat. Hela källaren har ingjuten vattenburen golvvärme. Vi vet inte hur det är uppbyggt men gissar att den är oisolerad utan
Stuff: Kör tryckimpregnerat igen. Köp med klassning NTR A för de reglar som ska ha markkontakt. De är klassade för att kunna ligga i mark och i sötvatten.
LoweW: [citat] Super, då kör jag på. Tack för alla dina tidigare tips angående spackling/skarvning! Alla skarvarna har hållt riktigt fint hittills (y)
ADNIL044: Ok ja det var kanske lite rörigt. Ivrig att veta om det ens är lönt Jag får ta dit en firma som får kika helt enkelt . Tack för svar !
Derbyboy: Mm precis. Ska utforska lite till. Men bara kåpa, motor och trumma kostar knappt 30k så man vill ju ha lite koll på att det ska funka. jag har en takregel där någonstans också :)
Carl Johansson: 8 mm plug blir perfekt till tegelvägg, sitter som berget.
BSOD: Om det inte går att komma åt innefrån skulle jag gissa att nån satt fast det med bruk, eller konstruktionslim. Är nog bara att bända loss (dra rskt ut) i värsta fall går gallret sönder, men ett nytt kostar väl ca 100kr. Ramlar lite puts loss kan man laga det enkelt.
AndersS: [citat] Ja det fungerar och se mitt tidigare inlägg gällande foam.
astrix07: [citat] Ok, låter som en bra idé, tack för det Lutte. Visst måste jag kapa den liggande väggregeln för att kunna byta syllen eller finns det något knep för att undvika det? Syllen har dimensionen 100 x 120 mm vilket verkar vara högst ovanligt. Går det bra att skruvlimma två 45 x 120 mm reglar och använda som syll (och tappa 10 mm på bredden)?
tinatorn23: Har ett litet hus byggt -56. Snart renoverat det mesta men nu har jag kommit till gamla pannrummet/ tvättstugan. Detta rummet ligger i biytan med garage och förråd. Hela biytan är byggd i stora stenar som när man borrar i dem blir det bara smågrus i borrhålet. Allt är vitmålat sen länge men just i det som ska bli tvättstugan är det massor med hål gjorda eftersom det tjänat som
Petter J: [citat] Uppdatering. Efter att vi börjat slipa rent för att kunna applicera Hey'di Top igen så bestämde vi oss för att vi aldrig ville genomlida det igen. Trots slipmaskin tog det flera timmar då sandpappren satte igen nästan direkt. Vi valde istället bivax och resultatet blev väldigt bra! Visst, det står inte emot citrus lika bra (det blir fläckigt om du inte torkar upp det inom 10
SågspånPappspikEternit: Försäljning av produkter med asbest i Sverige (undantaget bromsbelägg till fordon) förbjöds 1982.
cederbusch: [citat] Kul att mina gamla frågor fortfarande lever ibland. :) Det blev inget byggprojekt på balkongen. Och i somras sålde jag huset, så nu är det någon annans sak att fundera över.
justusandersson: Jag tror det kan vara korkisolering, ganska vanligt vid den tiden. Satt mellan de gjutna och armerade betongväggarna och putsen på insidan. Viktigt att man inte målar med diffusionstät färg för då flagar det. Asfalt hade man alltid på utsidan som fuktisolering.
engdahl_86: Hej igen! Vi skall sätta in endel takfönster i taket som visas på bild. Men detta kommer dröja några månader troligen. Och finishen mot takfönster skall bli "slät". Alltså ingen "ram" runtom. Se andra bild. Så till frågan, gör jag mig en otjänst om jag sätter gipset i tak innan fönster skall dit? Blir det svårt att få till en gipssmyg snyggt utan att öppna upp allt för mycket
bygges: [citat] Tack, då sätter jag ny gipsskiva, snart gjort om det mesta byggarna gjort känns det som.
Demmpa: [citat] Försöker med lite ”hjälp till självhjälp”, i följande länk finns materialet uppräknat, https://byggmaterialguiden.se/olika-byggmaterial/
JennyStrand: Vi har ett trädäck, vilandes på ett berg, i anslutning till vårt hus där vi kommer att bygga ett oisolerat uterum i form av glaspartier och aluminiumprofiler. Uterummet kommer att värmas upp med infravärme och för att inte förlora all värme genom golvet är tanken att isolera/stänga igen det befintliga trallgolvet med skivor på undersidan av trallen. Vilken typ av prisvärd skiva