D
Planen är att gräva ner stolpen minst 120 cm och då borde jag få stadga även i sidled.

Får jag inte stadga i sidled så testar jag järn som jag böjer i 90 grader, fäster i bärlinan och stolpen.

Fungerar inte det så svetsar jag på en diagonal mot järnen.

Taket ska i bakkant fästas mot befintligt tak, dock bara för att ta upp kraften som trycker taket mot huset, dvs inte någon vertikal bärighet i befintligt tak.

Redigerat:
D
S scorp1on skrev:
För att dimensionera bultarna behöver man veta kraften och ev momenten som kommer ner i anslutningen. Bultarna kontrolleras sedan mot bla skjuvning, tillräcklig kantavstånd, kontroll av spikplåt m.m.
Den preliminära konstruktionen ser ut såhär:

• Ritning av en väggstomme med måttangivelser för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
du menar en vanlig planka på 2cm x 6cm?
Jag menar en 45x145mm om du ska ha hyvlat, själv tycker jag det är snyggare med ohyvlat utomhus och använder alltså det traditionella måttet i tum( 2x6".)

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Slår jag på en framför och en bakom blir stolpen 180x90 (45+90+45)

hmmm

Tack

mycket att fundera på :)

D Derbyboy skrev:
Slår jag på en framför och en bakom blir stolpen 180x90 (45+90+45)

hmmm

Tack

mycket att fundera på :)
Normalt slår man ju ihop 3 st 2" reglar och får en stolpe med kvadratiskt tvärsnitt, traditionellt användes ju en 4skäring 5x5" eller 6x6" med fasade hörn till verandor.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Du skulle ju kunna göra uttag i stolparna också och skruva direkt med konstruktionsskruv ?
Så gjorde jag i mitt förra skärmtakbygge då behövdes inga synliga plattjärn.

Schematisk illustration av en trästolpe med utskärningar för infästning av konstruktionsskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
D
Jag tänker att om jag kör min variant med 90-stolpe och plattjärn med bult kan jag i efterhand slå på ohyvlade brädor (tänk fasadbrädor) om jag vill få till ett kralligare utseende.

En ytterligare fördel med det tillvägagångssättet är att det blir lättare att måla.

D
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du skulle ju kunna göra uttag i stolparna också och skruva direkt med konstruktionsskruv ?
Så gjorde jag i mitt förra skärmtakbygge då behövdes inga synliga plattjärn.

[bild]
Det skulle jag kunna göra men min bärlina är 90x180 vilket skulle betyda att stolparna skulle behöva vara 140x140. Dessutom känns momentet att jacka ur ganska klurigt.

Egentligen är jag inte så rädd för synliga plattjärn, det kan bli en bra detaljs som ger ett välbyggt intryck.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Borra ovan ifrån och rakt ner genom takregeln och in I stolpen, fyll sedan med lämplig lim/ankarmassa och slå i gängstång som du sedan spännerfast med bricka och låsmutter.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.