3 689 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
infästning stolpe altantak
Planen är att gräva ner stolpen minst 120 cm och då borde jag få stadga även i sidled.
Får jag inte stadga i sidled så testar jag järn som jag böjer i 90 grader, fäster i bärlinan och stolpen.
Fungerar inte det så svetsar jag på en diagonal mot järnen.
Taket ska i bakkant fästas mot befintligt tak, dock bara för att ta upp kraften som trycker taket mot huset, dvs inte någon vertikal bärighet i befintligt tak.
Får jag inte stadga i sidled så testar jag järn som jag böjer i 90 grader, fäster i bärlinan och stolpen.
Fungerar inte det så svetsar jag på en diagonal mot järnen.
Taket ska i bakkant fästas mot befintligt tak, dock bara för att ta upp kraften som trycker taket mot huset, dvs inte någon vertikal bärighet i befintligt tak.
Redigerat:
Den preliminära konstruktionen ser ut såhär:S scorp1on skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 584 inlägg
Jag tänker att om jag kör min variant med 90-stolpe och plattjärn med bult kan jag i efterhand slå på ohyvlade brädor (tänk fasadbrädor) om jag vill få till ett kralligare utseende.
En ytterligare fördel med det tillvägagångssättet är att det blir lättare att måla.
En ytterligare fördel med det tillvägagångssättet är att det blir lättare att måla.
Det skulle jag kunna göra men min bärlina är 90x180 vilket skulle betyda att stolparna skulle behöva vara 140x140. Dessutom känns momentet att jacka ur ganska klurigt.klaskarlsson skrev:
Egentligen är jag inte så rädd för synliga plattjärn, det kan bli en bra detaljs som ger ett välbyggt intryck.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden