Vi håller på att renovera altanen, där finns det en avrinningsbräda/dropplist längst ner längs med alla staketsidor. En av dessa är helt sönderrutten och jag ska därför byta den.
Detta trodde jag var standardvirke som man kan hämta på brädgården, men ingen vet vad jag pratar om, antagligen för att jag inte använder rätt fackterm…!?
I genomskärning så är den rombformad, så att vatten kan rinna av lätt. Som på bilden. Denna brädan är 70 mm hög och ca 20 tjock.
Jag har sökt på "dropplist" och "avrinningslist" och hittar förvisso en ziljon träffar om liknande saker, men inte exakt något virke som ser ut så...

Någon som vet vad det heter? Eller är det specialtillsågning som gäller?


Ritning av rombformad avrinningsbräda för altan i profilvy.
 
En om du skulle hitta nåt liknande så lär det enklaste ändå va att klyva ner en sån själv, tar ju inte många minuter.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
enklaste ändå va att klyva ner en sån själv, tar ju inte många minuter.
Cirkelsåg med anhåll, och ställa in klingan i rätt vinkel, så är det snart klart.

Edit: Jag tror att denna bräda brukar kallas vattbräda
 
Redigerat:
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren!
När man endast har en gersåg så är det ett litet h*e att såga till en sån här själv. Och jag trodde verkligen att det var en standard, känns ju som att behovet av denna typ av list borde vara ganska stor...

Men jag ber brädgården att såga till en dylik.

Tack igen. :)
 
Ett utmärkt tillfälle att köpa fler verktyg alltså.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ett utmärkt tillfälle att köpa fler verktyg alltså.
Absolut. Blir en cirkelsåg senare i år. Har tyvärr inte plats med ett sågbord, gersågen tar redan sina kvadrat...

:D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.