Hej! Behöver lite hjälp med ideer ang takstolsbygge på detta. Det gamla garaget är 9 meter o består av ytong stomme o den h delen har ytongtak men det v trätak som dom klätt med papp . Nu har jag gjutit en ny platta som jag ska bygga till ett nytt garage på den är 5 meter bred o 7 m djup . Väggarna ska reglas med 120X45 o bli 2400 högt . Det gamla garaget är 230 i ytterkant så jag ska bygga en "liten vägg" på det v för att få samma höjd . jag har tänkt att bygga takstolarna i lösvirke då färdiga till detta bygge skulle bli för dyra , tanken är att använda 220 x 45 i "bottenregeln" i det nya garaget + 195X45 i överregeln o sedan stöta den ner på det "gamla" taket , Är jag helt ute o cyklar ? Har sedan tänkt att sedan lägga hela plåtar av tp20 + väv o reglar (ej råspont)
Hej! Jag förstår jag utryckt mig fel : jag vill bygga ett helt nytt tak över allt i hop MEN på samma ledd som det andra , tanken var lite vad för dimensioner jag skulle behöva använda ? Det kluriga är ju att det nya garaget till h har bredden 5 meter o den "delen" blir ju självbärande , däremot kan man ju på det "gamla" garaget använda i princip hela taket som stöd för takstolen
Klicka här för att svara


