F
fangalid: Borra hål i balk och fäst ringarna med en schackel
15 svar · 9,5k läst
·
P
petfra: [citat] Tack, det blir en sådan.
7 svar · 2,5k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: [citat] Klart man gör så, har ju tusan gjort så med vanliga väggar när jag isolerat. :) Finns både 1200 och 900 nu men isoleringen är vanligast för cc60 så jag kör på det.
2 svar · 1,1k läst
scareman
scareman: Hej, Jag vet att det finns många trådar med frågor om avväxling men omständigheterna är alltid så specifika att det är svårt att dra slutsatser själv. Därför gör jag nu denna skräddarsydda tråd, som dock berör ett troligen vanligt problem. Det ska göras en tillbyggnad på ett rektangulärt hus med sadeltak och måtten 13,5x8,5 meter. Tillbyggnaden ska göras i vinkel med sadeltak
0 svar · 1,1k läst
·
D
Derbyboy: Kolla de gamla ritningarna på huset så ser du var stammarna ligger. Jag åkte till typ något arkiv och fick ta del av ritningarna. Kan kanske ha hetat stadsbyggnadsarkivet?
3 svar · 1,1k läst
P
Anonymiserad 184001: [citat] Samtidigt så är fukthalterna inomhus låga då vi har FTX. Luftspalt mellan mur och PIR genom limsträngar på kanske 5 mm som rinner rakt ner i dräneringen om något ändå skulle kondensera. Flexfix kakelfix med sättning vertikalt för luftspalten ovan håller teoretiskt 100 ton/m2 (1 MPa). Räkna med en hundradel praktiskt så är det ändå 1 ton/m2. Sen isolerhållare för att
3 svar · 2,5k läst
·
1
16386: Din gissning bör stämma. Man brukar kunna se liknande på äldre ritningar just vid eldstäder som kakelugnar.
1 svar · 729 läst
·
MrJay
MrJay: [citat] Tanken har slagit oss men jag tror det skapar köldbrygga då både väggarna och kantelementen är isolerade.
2 svar · 1,5k läst
Larsa
Larsa: Ja kör den i väggarna också
12 svar · 3,6k läst
·
H
Hibbi: Hej! Jag söker en konstruktör i Uppsala - Gävle trakten. Som kan beräkna flytt av bärande hjärvägg samt avväxling av takstolar och ev förstärkning av den nuvarande konstruktionen. Tanken är att jag ska ta bort inbyggnadsgarderober som går sicksack i hjärtväggen så den går rakt. Byta ut en vanlig dörr till en skjutdörr (som går i hjärtväggen då), jag behöver troligtvis
0 svar · 845 läst
Limträpappan
Limträpappan: Hej byggare! Jag ska stänga en lägenhetsdörr då vi slagit ihop två lägenheter. Den nya brandcellen får inte kommunicera mellan två trapphus så ena dörren ska stängas med ei60 klass. Jag skruvade igen dörren (solid trädörr från 30 talet) och byggde bara en träregelvägg inuti den gamla dörrkarmen med dubbelgips på dörrsidan och OSB + gips på insidan. 70 mm regel och stenull.
0 svar · 846 läst
·
H
HåkanV: Hej igen, Jag har googlat vidare i hur man förr byggde upp golv på betongbjälklag, men inte hittat någon riktigt bra info. Tipset med EPSCement verkar bra, men samtidigt är jag lite fundersam på om det har samma egenskaper som den existerande fyllnadsmassan. Ett möjligt alternativ hittade jag hos weber, något som heter dolomitkross. Uppbyggnad med Weber dolomitkross (se.weber) weber
5 svar · 2,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Har inte så mycket helhetsbilder, men lite grand, och några synpunkter. Vi byggde hus år 2010, och satte liggande pärlspontpanel på alla innerväggar utom i våtrummen förstås. Sådan här ungefär: [bild] Men vi vitvaxade den först så länge vi hann, vilket tyvärr inte räckte hela vägen... Lite bilder: Förts vitvaxet: [bild] Och så några bilder på väggarna: Köket: [bild] Ett
3 svar · 1,0k läst
·
K
kenthrosen: Tackar för era svar.
6 svar · 2,2k läst
I
Impulsiv optimist: Calexico wood på nätet... jag gjorde ett besök på lokalt sågverk först för att se på liknande. [citat]
15 svar · 8,5k läst
·
C
cffol: Låter som att det bara ska vara att gjuta upp i nivå då!
7 svar · 2,8k läst
·
Hammare&Spik
Hammare&Spik: Kolla gärna min nya tråd som jag startade idag. Ni kanske har lina bra råd att ge mig där. Tråden heter: Hur mycket färg och rost behöver man slipa bort?
8 svar · 4,0k läst
·
J
JJL - Ljungen 4: [citat] Jaha, är du säker på det att det är furu, kanske mixad? Ja funderat på fanerad men har bara sett med väldigt tunn faner, 0,6 och tänker att iaf köksstommarna kommer åka på en del stryk på insidan med kastruller osv som man plockar fram och tillbaka:) Samt gillar inte mdf längre, har sågat i det så det räcker. Vad tycker du om stavlimmat, i tunnare dim, risk att det bara
2 svar · 1,9k läst
Byggglädje
Byggglädje: Om det blir liggande länge är det bra om du kan hålla det spänt. Typ läkt och spännband. Liggandes rakt upp och ner blir det båtvirke av dem..
4 svar · 1,2k läst
J
Jotre: [citat] Den hjälper enormt, tack så hemskt mkt för hjälpen
9 svar · 3,6k läst
·
F
Fixerskan: [citat] Tack så mycket! Om ni var nöjda får du jättegärna tipsa mig om företaget i ett PM. :D
9 svar · 2,2k läst
G
GardenMinion: Hej! Vore kul att höra hur det har gått med det här projektet? Vi håller på att bygga ett gästhus på knappa 30 kvm i södra Skåne, och är också inne på hampa.
4 svar · 2,0k läst
nikasp
nikasp: Jag ska måla och orkar inte lossa på 40 trallbrädor utan tänkte såga av rubbet och sätta en frisbräda istället, som den jag lagt längs fasaden på bild. Tips på smidigt sätt att skruva ca 110 mm fritt utstickande regel mot vägg så jag får något stabilt att skruva frisen i? Tänker vinkelbeslag och ankarskruv och skruva med vinkelchuck. Eller skruva lång skruv genom regeln som
0 svar · 1,6k läst
·
Mekstr
Mekstr: Tack för svar. Jag tog 145 på varje sida och 3 rader kottlingar. Det verkar stabilt
8 svar · 6,7k läst
·
Patrizio
Patrizio: Hej! Jag ska renovera min lägenhet i ett hus från sent 1930tal. Problem: Nytt kök (kakel, och bänk- och väggskåp) ska sättas upp på en så kallad Kloasongvägg (vass och ståltråd på en stomme av plankor täckt med puts). Det är dessutom ganska stort mellanrum mellan puts och plankor i min lägenhet (uppskattar det till ca. 50-70mm). Fråga 1: Om jag inte vill riva och regla upp en ny
0 svar · 2,7k läst
·
T
Tornhuset: Tack för svar! Ja, träfiber buffrar ju fukt, medan stenull är helt genomsläpplig. Tänkte först tejpa, men går nog över med fog istället från utsidan om jag upplever drag, för mest kritiska stället är där skivorna ligger an mot brädorna som håller dem uppe, och det blir en himla massa att tejpa från insidan om jag skall göra det runt om i varje fack.
2 svar · 1,8k läst
·
B
Burtraskkutaren: Utan att veta var frågan passar bäst så provar vi här. Funderar över vettigaste konstruktion för ett elrullstolsförråd med "extra utrymme". Tankarna går i banorna timrad stuga, typ som bild/länk fast då ca 1,5m förlängd så att förråd blir det förlängda utrymmet. http://www.solbostugan.com/sv/produkter/solbostugan/-solbo-149--pid102.htm Det skulle då finnas utrymme för smal
0 svar · 986 läst
·
raveper
raveper: Du kan använda ståltråd eller hålband för att staga upp det.
1 svar · 760 läst
·
Z
zana kader: Hört lite olika svar därför blir jag lite osäker.
2 svar · 752 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.