Ska gjuta ett par fundament och plintar för kommande uthus och marken detta ska ske i är nu packad makadam och kross, mellan 0-100 beroende på djup.

Vad är bästa sätt att ta sig ner i detta på? Är det gräva med spade som gäller? Där fundamentet ska ner så behöver det ju friläggas nån ca 60x60 yta, på 60 djup, men där vanliga plintar ska ner hade det ju varit fiffigt att borra, men antar att det inte går...
 
D09
Spade, hacka och spett.... Och en del svett men det går.. Rätt så otacksamt att gräva i 0 -100 bara ;)
 
😩🔨

Men finns det nått fiffigt sätt att stötta kanterna?
 
D09
Bygg ett schakt med reglar, Osb skivor etc
 
Om det nu är packat bra så varför gräva sig ner?
 
Hyr en kärnborrmaskin med kärnborr av lagom dimension, så är du nere på nolltid och bara att enkelt gräva ur det som blir i centrum av "hålet". Gjorde så när jag skulle sätta plint till staket. Jordborren var helt omöjligt tack vare mycket sten och en del rötter etc i marken. Med kärnborr gick det som en dans på rosor. Borrade nog ca 50 hål så.
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Torpalainen skrev:
Om det nu är packat bra så varför gräva sig ner?
Legitim fråga. Det är inte för alla plintar, utan för fyra hörn för att få ner fundament till plint och sen ösa på grus för att få fästa för uthuset UPPÅT i klimat-stormar.
 
thomasx skrev:
Hyr en kärnborrmaskin.
Kärnborrmaskin! Googlar.
 
Gammalt inlägg, men jag ser att du fortfarande är aktiv :)

Hur djupa och stora hål borrade du ? Hur fick du upp materialet ?



T thomasx skrev:
Hyr en kärnborrmaskin med kärnborr av lagom dimension, så är du nere på nolltid och bara att enkelt gräva ur det som blir i centrum av "hålet". Gjorde så när jag skulle sätta plint till staket. Jordborren var helt omöjligt tack vare mycket sten och en del rötter etc i marken. Med kärnborr gick det som en dans på rosor. Borrade nog ca 50 hål så.
T thomasx skrev:
Hyr en kärnborrmaskin med kärnborr av lagom dimension, så är du nere på nolltid och bara att enkelt gräva ur det som blir i centrum av "hålet". Gjorde så när jag skulle sätta plint till staket. Jordborren var helt omöjligt tack vare mycket sten och en del rötter etc i marken. Med kärnborr gick det som en dans på rosor. Borrade nog ca 50 hål så.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.