Någon tidigare ägare har satt igen en ventilationslucka i murstocken med en bit lättbetong, men inte murat ihop den hela vägen. Därefter har dom tapetserat murstocken och senare även byggt in den med spånskiva, så det var inte synligt.
Vi har tagit bort spånskivan och tapeten och tänkte måla murstocken, men hur gör vi med hålet? Vad ska man använda för bruk?
I dagsläget eldas det inte i skorstenen, men i framtiden vill vi kanske installera en kamin i rummet bredvid och använda en av de andra rökkanalerna i skorstenen om det är möjligt. Påverkar det valet av bruk?
Vi har tagit bort spånskivan och tapeten och tänkte måla murstocken, men hur gör vi med hålet? Vad ska man använda för bruk?
I dagsläget eldas det inte i skorstenen, men i framtiden vill vi kanske installera en kamin i rummet bredvid och använda en av de andra rökkanalerna i skorstenen om det är möjligt. Påverkar det valet av bruk?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kommer inte att elda i just den här kanalen, så jag tror inte att vi behöver kunna ta upp hålet igen annat än eventuellt ”göra om och göra rätt” om något visar sig vara felgjort.Claes Sörmland skrev:
Jag funderar mer på om man måste ha nåt särskilt för att det ska tåla eventuell värme. Vi har tex redan en säck Finja ”Laga vägg” och (såklart) en påse Husfix som vi har köpt till annat, men det står inget om murstockar på dem så det är kanske inte så lämpligt? Eller blir det inte så varmt bara för att man eldar i en annan kanal?
Klicka här för att svara