Skall gjuta sula i ett gammalt hus.

Hur lång torktid har man på säg 10cm betong kontra 4-5cm flytspackel.

Blir spackel tillräckligt bra att gå på?

Vi har inte mycket tid att slösa på brinntid.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Skall gjuta sula i ett gammalt hus.

Hur lång torktid har man på säg 10cm betong kontra 4-5cm flytspackel.

Blir spackel tillräckligt bra att gå på?

Vi har inte mycket tid att slösa på brinntid.
Med torktid menar du innan det är beläggningsbart? Räkna med minst 3mån om du gjuter och då ska det vara varmt och bra ventilation.

Flytspackel så får du räkna med att från 24h till 1 vecka innan det är beläggningsbart, men du måste ju lägga spacklet på något.

Finns ROTbruk som är klart på allt från några timmar till en vecka, det kan du gjuta på cellplast och även gjuta in vattenburen golvvärme.

Du får nog specificera dig lite mer vad du ska göra för bättre svar

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Det du vinner i tid med flytspackel förlorar du i pengar.

40-50mm flytspackel är ~68-85kg/m2 flytspackel. Beroende på yta så drar det väldigt fort iväg i pengar.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
nino nino skrev:
Med torktid menar du innan det är beläggningsbart? Räkna med minst 3mån om du gjuter och då ska det vara varmt och bra ventilation.

Flytspackel så får du räkna med att från 24h till 1 vecka innan det är beläggningsbart, men du måste ju lägga spacklet på något.

Finns ROTbruk som är klart på allt från några timmar till en vecka, det kan du gjuta på cellplast och även gjuta in vattenburen golvvärme.

Du får nog specificera dig lite mer vad du ska göra för bättre svar

Japp fick klart för mig att man får räkna med ung 3 mån även om man har snabbtorkande betong för man måste även beakta att det krymper medan det bränner.

När det gäller flytspackel så skall det inte vara några problem att lägga på isoleringen. Och priset var nog inte så blodigt i jämförelse med betong då jag måste ha tag i två personer som hjälper mig att få till det jämnt.

Men med tanke på tiden just nu så finns det inga alternativ egentligen.

K Kaschsten skrev:
Det du vinner i tid med flytspackel förlorar du i pengar.

40-50mm flytspackel är ~68-85kg/m2 flytspackel. Beroende på yta så drar det väldigt fort iväg i pengar.
Vi pratar ung 45kvm så inte så stort. Kan bli ännu mindre. Men jag har fått pris och visst blir det lite dyrare men tiden kostar också pengar med dubbla boende. För mig handlar det uppskattningsvis 10000-20000 så tiden käkar upp det på 2 månader..

Se till så att du får örnkoll på hur allt ska göras om du ska flytspackla, nog så att du inte får spackel under isoleringen för då börjar den flyta

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
nino nino skrev:
Se till så att du får örnkoll på hur allt ska göras om du ska flytspackla, nog så att du inte får spackel under isoleringen för då börjar den flyta
Tack. Bra input. Sidorna säkras med eps-betong och isolerskivorna läggs omlott och hålla ihopa med varandra så det borde inte vara något problem. MEN mkt tacksam för allt man kan tänka på innan men gör det. Blir så mkt jobbigare att komma på saker efteråt….

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.