Jag är mitt uppe i att göra ett dörrhål i en innervägg som jag ursprungligen trodde bestod av lättbetong rakt igenom men som visade sig vara någonting annat. Ytterst är det 10-15 mm ljus puts, men mittpartiet av väggen verkar bestå av ca 70 mm svart material som jag är osäker på vad det är för något. Jag hyrde en tigersåg för arbetet, och det blad som kom med tigersågen (Hilti WD 30 6) skulle enligt personen jag hyrde den av - en före detta hantverkare - lämpa sig för lättbetong. Det tog dock inte många minuter innan tänderna var helt borta på sågbladet.

Personen som jag hyrde sågen av misstänkte blåbetong. Själv vet jag inte säkert och efter en massa googlande så velar jag mellan blåbetong eller slaggsten/slaggplattor. Huset är ett flerfamiljshus i stockholmsregionen byggt 1943. Se de bifogade bilderna nedan på väggbiten jag lyckades få bort.

Det jag undrar över och gärna tar er hjälp med:
  • Vad är det för material i väggen?
  • Hur sågar jag bäst igenom det? Efter att ha gått bet med tigersågen så är planen just nu att hyra en kapmaskin med diamantklinga (Hilti DCH 300). Är det ett alternativ att hyra tigersågen igen och köra med ett annat blad?
  • Hur skulle ni fästa en dörrkarm i det materialet? Just nu har jag ett gäng Essev 120 mm betongskruvar. Jag hade tidigare i veckan köpt deras motsvarande lättbetongskruvar men åkte till Bauhaus och bytte till de "vanliga" betongskruvarna efter dagens upptäckt.

Tack på förhand!

---

Utan blixt. Bäst för att se färg och kontrast mot putsen.
Väggbit med mörkt okänt material, möjligen blåbetong eller slaggsten, klippt ur innervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med blixt.
En hand håller i en avlägsnad bit av en innervägg som visar ett lager ljus puts och ett tjockt lager av svart okänt material.
Skapa konto
Närbild av en väggsektion där ljus puts och mörkt, okänt material visas efter borttagning för dörrhål.
Skapa konto

Düsseldorff
Blåbetong är poröst och ganska mjukt. Tycker inte att din vägg ser ut som blåbetong och att bladet tog stryk så fort talar också mot det.

Jag tycker du ska satsa på kap med diamantklinga. Om inte annat kommer det gå mycket fortare.

• Gilla
UniqueUsername91452
  • Laddar…
Blåbetong är en slags lättbetong.

Jag har sågar sönder en del blåbetongväggar med tigersåg när jag rivit väggar i källaren. Hos oss så har putsen på väggarna slitit betydligt mer på sågbladet än vad blåbetongen gjorde.

Blåbetong kan man enkelt såga med en fogsvans.

• Gilla
UniqueUsername91452
  • Laddar…
tommib
Det där ser ut som lecablock men det stämmer inte alls om väggen är från byggåret. Slaggplatta kanske. Det ser inte ut som någon lättbetong i alla fall, det brukar vara mindre porer och lite mer homogent än det man ser på bild.

Lecablock, och kanske även slaggplatta, är riktigt elakt mot sågblad. Det krävs typ karbidtänder och även de slits i min (iofs begränsade) erfarenhet efter inte allt för lång tid.

• Gilla
UniqueUsername91452
  • Laddar…
Kan vara äldre lätt/gasbetong.
Den var ofta inte alls lika jämn och fin som idag
Bladet tog väl stryk av putsen.

• Gilla
UniqueUsername91452
  • Laddar…
I min bostadsrätt från 1936 är innerväggarna av slaggplattor och de lämnar ett svart damm som är nästan som sot och smutsar ned något enormt.

Precis som någon redan skrev sliter putsen enormt på sågblad för lättbetong.

• Gilla
UniqueUsername91452
  • Laddar…
Jag vet inte vilket tigersågblad du använt. Men bladet på bilden jag skickar med borde funka. Jag har använt såna på både gamla slaggväggar och lecablock. Ta det lite lugnt när du kapar! Sågen kommer avverka på ett helt annat sätt än tidigare! Risk finns att det både skakar loss puts och att slaggblock skakar loss. Alternativet är kapmaskin med diamantskiva men det dammar något oerhört! Angående fästa karm i slaggväggar är det ett helv..e! Dom spricker hur lätt som helst. Tigersågblad S 2243 HM från Bosch rekommenderat för kapning i slaggväggar och lecablock.
Skapa konto

• Gilla
UniqueUsername91452
  • Laddar…
Spridda skurar på material! Jag tycker inte att det svarta materialt är jätteporöst, men det går att långsamt pilla bort delar av det med en morakniv. Jag har inte velat gå loss på det med fogsvans och testa med risken att förstöra bladet på den i onödan.

O Oaken skrev:
Jag vet inte vilket tigersågblad du använt. Men bladet på bilden jag skickar med borde funka. Jag har använt såna på både gamla slaggväggar och lecablock. Ta det lite lugnt när du kapar! Sågen kommer avverka på ett helt annat sätt än tidigare! Risk finns att det både skakar loss puts och att slaggblock skakar loss. Alternativet är kapmaskin med diamantskiva men det dammar något oerhört! Angående fästa karm i slaggväggar är det ett helv..e! Dom spricker hur lätt som helst.
Det bladet som kom med maskinen hade finare tänder än så. Det var WD 30 6-bladet som finns listat här. Det står listat som "Heavy Wood / Metal" samt "Demolering", så det kanske förklarar varför bladet inte gillade materialet? Han lät dock säker på att det skulle räcka för lättbetong…

Jag lutar fortfarande mot kapmaskinen. Vad gäller dammet så är samtliga möbler övertäckta med plast och jag ska få låna byggdammsugare samt en damm-ätare. Hoppas att det räddar mig något!

Sedan ska det bli spännande att se hur det går med karmskruvarna. Har du några tips på vägen? Planen just nu är som sagt att köra med 120 mm betongskruv rakt in i blocket. Förborra, men utan plugg.

Z ZipLock skrev:
I min bostadsrätt från 1936 är innerväggarna av slaggplattor och de lämnar ett svart damm som är nästan som sot och smutsar ned något enormt.

Precis som någon redan skrev sliter putsen enormt på sågblad för lättbetong.
Det svarta dammet som smutsar ner känns igen här också!

Materialet du sågar i är inte lättbetong utan bränd lera. Föregångaren till leca.
Har tyvärr inga bra tips med monteringen men ett litet tips kan vara att om du använder plugg kan du sätta pluggen så den expanderar uppåt och neråt istället för åt sidorna. Pluggen brukar expandera åt alla håll men mer åt ett visst håll.

• Gilla
UniqueUsername91452
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.