M
Malin Bard: [citat] OK! Tack för svar!
6 svar · 1,8k läst
MrJay
MrJay: [citat] Varsågod, men nu verkar du ha valt molly-alternativet :cool: [MEDIA=youtube]ECDysfNhx_E[/MEDIA]
6 svar · 2,5k läst
T
TypRätt: Allt material baserat på sten strålar ju lite så frågan är väl bara hur mycket. Det måste inte vara av alunskiffer för att stråla, vi har gott om uran i många bergarter i Sverige.
9 svar · 1,8k läst
·
Jocce81
Jocce81: [citat] Yes, skall kika lite mer hur det ser ut nästa gång vi är uppe. Kommer troligtvis en insats förr eller senare också.. Spisen har varit utsatt för eldande och antagligen folk som använt kanten för att spjärna emot när man sätter på pjäxor m.m....den har levt där sedan 1970... :P /Jocce
4 svar · 2,4k läst
·
M
Mats_Larson: Hej, Har ett hus från -69 med tegelfasad ovanpå lättbetong. Under senare delen av 80-talet byggde man ut huset med bland annat en altan med en carport under. Denna är konstruerad med 4 st H-balkar som ligger som bärlina under regelverket som trallen och räcket vilar på. På ena sidan vilar dessa balkar stadigt på pelare, och på andra sidan vilar dom på 95 x 95 vinkeljärn som är
0 svar · 2,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Om du (kommunen) inte har några konstruktionsritningar får du nog ta in en byggkonstruktör som på plats kan kontrollera hur huset är uppbyggt. Det ser ut som att det kan ha blivit ombyggt (borttagna väggar) också vilket komplicerar det hela.
3 svar · 1,0k läst
·
O
OL77: Hej. Vill fixa till denna spis vi har (bilden). Ytan är putsad med grov gräng någon gång under det glada 70-talet, men nu är det väl dags att fixa till den. Det jag tänker mig är att spackla den slät, men, ja, behöver tips på vad jag bör tänka på för ett bra resultat. Typ, behöver jag slipa ner putsen eller skulle det funka med att spackla på putsen etcetera etcetera... Tack på
0 svar · 1,2k läst
·
useless
useless: Ok. Ja i så fall är det bara att spackla igen hålen. https://www.k-rauta.se/produkt/wallfiller-casco-10kg/7612895470160
9 svar · 5,0k läst
·
S
Stefan1972: Beror väl på material? Är det som typ nå fibermaterial så suger dom nog i sig vatten och sväller och det blir svårt att backa. Då är det ju bara byte av skadade partier som hjälper. Eller så vänta och se om det går tillbaks hjälpligt när det torkat och sen måla bara.
1 svar · 2,6k läst
·
Norrköping2009
Norrköping2009: Hej! Jag ska sätta ytterpanel (22x145) på ett tegelhus (massiv tegel, tjocka väggar). Tanken är att fästa 45-reglar och sedan skruva liggande panel på dem. Vad rekommenderar ni att jag använder till infästning och hur tätt bör dessa infästningar sitta på reglarna? Räcker det med 45x45-reglar? Mvh /Carl-Magnus
0 svar · 1,1k läst
kidon
kidon: [citat] Om du låter skivorna vara ifred så har du inga problem med dessa, farligheten kommer om du börjar riva bort dem.
4 svar · 1,1k läst
·
A
arkTecko: Som Claes sa, golvspån som limmas ordentligt så att det inte blir några luftspringor (och täta alla fogar mot kanter/i väggar) och sedan ett tungt golv, gips är bästa valet. Så får man en bra minskning av ljudgenomföringen. Efter det tror jag det blir dyrt för relativt marginell effekt. Ev så kan dubbla gipslager vara värt det om platsen finns och det är viktigt nog.
4 svar · 1,3k läst
·
S
Simmeman: [citat] Tack för förtydligandet. ca 20m till inkommande vatten och 12m för bergvärmen totalt. Då har jag lite mer koll på vad jag ska leta efter.
7 svar · 2,5k läst
Alexander Åkesson
Alexander Åkesson: Skruvade nya golvbjälkar också på dem gamla som du säker ser
18 svar · 9,6k läst
·
Dr Benz
Dr Benz: [citat] ingen fara. Vi har gjort så med KC bruk i grundmuren och det verkar bli riktigt bra. Snart dags för makadam men vatten och el skall fram först. tack för klargörandet av brädan. Tyckte det kändes konstigt att lämna den i smeten sas…
15 svar · 6,4k läst
·
H
hus520: "Betong är en naturprodukt och kalk är en beståndsdel i be-tongen. Kalkutfällningar kan förekomma och de utgör ett estetiskt problem. Kalkutfällningar är inte reklamations-grundande. De försämrar inte produktens hållbarhet, utan är en naturlig del av betongens härdningsprocess. I regel slits utfällning bort efter kortare eller längre tid beroende på angreppets styrka och på det
3 svar · 3,9k läst
·
R
Rammega: jag tänker så också. 220 regeln är c:a 10 m. Så den får ju hjälp på flera ställen att avlasta.
14 svar · 3,1k läst
·
E
Evilerm: Hejsan gott folk! Skulle fixa till (slipa/måla) ytterpanelen under fönstret men märkte att det är i betydligt sämre skick än jag trodde. Ska byta ut hela det partiet istället, nu är det falsade spårpaneler, 80-90mm med asfaltsboard bakom, men jag hittar ingen panel i motsvarade storlek i dagens utbud. Till min fråga, behöver lite tips vilka paneler som hade passat där. Kom gärna med
0 svar · 863 läst
T
TechChad: När jag bodde i lägenhet så tog jag bort en garderob. Den var inte limmad utan nästan värre då den satt med spik som troligen skjutits in i betong väggen. Det var ett h*lvete att få bort, hängde med hela kroppen på hammaren och slog på den. Till slut lossna en spik i taget och med det så kom en stor kaka av betongen också från varje spik.... Som tur var skulle jag ändå måla om
19 svar · 14,4k läst
·
zarkov
zarkov: Karva rent kanten på gipsskivan så att ungefär halva trä-regeln är synlig. Sätt en ny regel precis innanför skjutdörrsskenan och sätt upp en ny bit gips för att täcka hålen. Glöm inte att berätta för din elektriker att det finns en ofullständig skarv mellan elrör och slang där under (eller ännu bättre, ta dit någon som fixar det innan du klämmer upp det nya gipset, det är
1 svar · 2,1k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Det har du rätt i, fyrkanten är ju mitt i hobbyrummet på den ritningen! Det borde jag ha sett! Oavsett vilket går det ju bra där den ska vara också.
4 svar · 1,7k läst
·
D
Davion: Hej på er, Kortare fråga.. Jag renoverar hela huset just nu, kommit till köket. Ska snart veva upp ytterligare ett lager med skivor på det befintliga lagret med spånskivor som sitter kvar. Det sitter kvar då jag var metodisk med nedmonteringen. Hur som helst - jag vill inte (om inte någon har goda inspel som kanske övertygar om annat) ha gips som ett andralager på de befintliga
0 svar · 1,0k läst
wildeside
wildeside: Bauhaus har 5 tonnsdband för 200 kr. Skapligt bra kvalité.
4 svar · 1,9k läst
Amatörsnickaren
Amatörsnickaren: Fungerade hur bra som helst - sitter fast "stenhårt"...
4 svar · 1,5k läst
E
eztoril: Hej igen, Funderar på vilken typ av trästolpe jag kan/bör använda? Golvbjälken som ska vila på denna stolpe är ca 215x50mm. Tänker mig därför att en 70x70 mm vore lagom dimension. Men sedan kommer vi till bärhållfasthet - finns ju allt ifrån C14 till svindyr limträbalk. Vad skulle räcka i mitt fall? Länka gärna till en produkt. Mvh Martin
14 svar · 3,3k läst
·
S
sinuslinus: [MEDIA=youtube]peQ0ggAueRY[/MEDIA] Här ser du principen med gipsbruk.
23 svar · 9,8k läst
C
Carl Johansson: Blev ett weber hydrauliskt kalkbruk efter bra råd från en lokal återförsäljare
1 svar · 1,4k läst
M
Metamatik: Bra trådar behöver återupplivas. Kolla denna då. Helt suverän och fungerar utmärkt med tunga bänkar. Lätta att bygga ihop. Byggde dessa till en CNC-bänk som är tung och kräver stabilitet men som måste flyttas ibland. [MEDIA=youtube]tR_wtVE4_qQ[/MEDIA]
7 svar · 9,8k läst
·
B
byggeskafram: Vi tänker göra samma sak. Krävs bygglov för en sådan låda?
3 svar · 2,6k läst
·
människa
människa: Tack Efter att ha pratat med säljaren hos vår trävaruleverantör, som är gammal snickare (gamla skolan, så jag visste redan vad han skulle säga :crysmile:) så får det bli luftspalt med ventilerad nock. Så nu släpper jag detta & går vidare :) Var roligt att följa er diskussion
49 svar · 14,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.