Tingeling, jag ska bygga en bred trappa i tre steg. Stegen är askplank som ska bli ca 320x3400 mm stora och 50 mm tjocka.

Jag har planken på torkning inomhus nu och de har spruckit lite i mitten på varje ände.

Bifogar bild på den värsta.

Antingen låter jag dem vara som de är eller så funderar jag på att fylla sprickorna innan jag slipar planken och sågar till slutgiltiga formen.

Är det nån som har nån idé på nåt lämpligt att fylla sprickorna med?
Helst trälikt och inte typ epoxi som på alla bordsbyggarklipp på Youtube.
 
  • Askplank för trappsteg med spricka i änden på en betonggolv bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Linoljekit kanske.
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Linoljekit kanske.
Ja kanske det, får kolla upp det.
 
Fräs/såga och limma sedan i en remsa trä i spåret.

/ATW
 
Microkatten
Finns flera alternativ, t.ex.:

1. Få fatt i virke som är torkat utan sprickor eller så stora bitar att det går att såga bort torksprickorna

2. Klyv virket vid sprickorna, hyvla och limma ihop

3. Mindre sprickor kan man fylla med trälim uppblandat med slipspån från samma virke. Blir en i det närmaste osynlig lagning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Att fräsa och lägga i en bit känns mest proffsigt men idén med trälim och slipspån är nog mest troligt för min ambitionsnivå.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.