Tingeling, jag ska bygga en bred trappa i tre steg. Stegen är askplank som ska bli ca 320x3400 mm stora och 50 mm tjocka.
Jag har planken på torkning inomhus nu och de har spruckit lite i mitten på varje ände.
Bifogar bild på den värsta.
Antingen låter jag dem vara som de är eller så funderar jag på att fylla sprickorna innan jag slipar planken och sågar till slutgiltiga formen.
Är det nån som har nån idé på nåt lämpligt att fylla sprickorna med?
Helst trälikt och inte typ epoxi som på alla bordsbyggarklipp på Youtube.
Jag har planken på torkning inomhus nu och de har spruckit lite i mitten på varje ände.
Bifogar bild på den värsta.
Antingen låter jag dem vara som de är eller så funderar jag på att fylla sprickorna innan jag slipar planken och sågar till slutgiltiga formen.
Är det nån som har nån idé på nåt lämpligt att fylla sprickorna med?
Helst trälikt och inte typ epoxi som på alla bordsbyggarklipp på Youtube.
Produkter som diskuteras: "Linoljekit"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Finns flera alternativ, t.ex.:
1. Få fatt i virke som är torkat utan sprickor eller så stora bitar att det går att såga bort torksprickorna
2. Klyv virket vid sprickorna, hyvla och limma ihop
3. Mindre sprickor kan man fylla med trälim uppblandat med slipspån från samma virke. Blir en i det närmaste osynlig lagning.
1. Få fatt i virke som är torkat utan sprickor eller så stora bitar att det går att såga bort torksprickorna
2. Klyv virket vid sprickorna, hyvla och limma ihop
3. Mindre sprickor kan man fylla med trälim uppblandat med slipspån från samma virke. Blir en i det närmaste osynlig lagning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
