C
Skulle behöva tryckt slätspont i grova dimensioner och "golvkvalitet" till en altanrenovering.
Helst kanske "brunimpregnerat" för att krångla till det.

Någon som har erfarenhet av att specialbeställa tryckt virke?
Tips på lämpliga leverantörer?
Antar att det är meningslöst att höra med Byggmax? :rofl:

Tänker att alla små sågverk med egen impregnering bör kunna lösa det om man beställer i god tid.

Hade du bott nära Norrbotten så finns pite såg och hyvleri.

Du får slå I gula sidorna eller ringa runt till sågar nära dig.

C
Inte Norrbotten tyvärr, Mälardalen.
Men är det vanligt att mindre sågar även impregnerar? Hade det varit otryckt hade jag inte funderat så mycket.

C
Har så smått börjat forska lite i detta.

Som jag misstänkte pysslar vanligtvis inte småsågarna med tryckimpregnering (ingen här runtomkring iallafall) utan det är vissa aktörer som är aktuella.
Bland dessa har jag dock inte hittat någon som är direkt på hugget att ta någon specialbeställning, däremot var det några som hade lite udda grejor på lager.

Så frågan kvarstår om någon har några tips.

Varför så viktigt med impregnering? Ligger trallen väldigt nära fuktig mark ?

Finns dimensionen du vill ha i otryckt?
Tänker att om det är iaf ett paket du ska ha så borde dom väl kunna skicka in det i impregneringskammaren.

C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför så viktigt med impregnering? Ligger trallen väldigt nära fuktig mark ?
Det är inte trall, utan mer ett traditionellt spontat plankgolv. Det är både underbyggt och har tak så det är egentligen inte särskilt utsatt, bara regn och inte minst snö som blåser in under taket. Men jag antar att det i och med att det är ett spontat golv i grövre dimension inte har samma möjligheter att torka ut som trall(?)

Befintligt golv är iallafall rejält genomruttet. Min slutsats är att tryckimpregnerat skulle ge en avsevärt större livslängd och därmed bättre valuta för pengarna. Det kommer trots allt att kosta en slant att byta det.

Tror inte det skiljer många år i livslängd om du håller efter virket.

C
nino nino skrev:
Finns dimensionen du vill ha i otryckt?
Tänker att om det är iaf ett paket du ska ha så borde dom väl kunna skicka in det i impregneringskammaren.
Ja, man kan ju tycka det men det verkar inte vara så enkelt.
Är inte bara rätt dimension utan jag vill också ha en sortering av "golvkvalitet" och inte bara random byggvirke.

C cpalm skrev:
Ja, man kan ju tycka det men det verkar inte vara så enkelt.
Är inte bara rätt dimension utan jag vill också ha en sortering av "golvkvalitet" och inte bara random byggvirke.
Hur mycket rör det sig om då?

C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tror inte det skiljer många år i livslängd om du håller efter virket.
Vad baserar du det på?
Tycker tvärtom att det mesta man läser pekar på att man kan förvänta sig väldigt stora skillnader i livslängd.

Fakta jag läst och iom alla svennebananaltaner som blir fula och behöver bytas är tryckade. Läs på mer själv om tester och fördelar med tryckat, jag skulle inte köpt det om det skiljer mycket i pris.

C
nino nino skrev:
Hur mycket rör det sig om då?
Det är ca. 15 m².

richardtenggren
Kolla med PO Hiller, rätt säker på att de levererade grova dimensioner tryckt till ett tiotal stenkistor som byggdes i vårt område förra sommaren.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är ca. 15 m².
Det kan nog vara lite lite att få nån att böka med skulle jag tro.
Det är alltså ca 100lpm eller 20st bitar.
Får du nån som gör det så blir det nog väldigt dyrt tyvärr, ja om det inte finns det du söker som en ordinarie vara då

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.