2 301 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Specialbeställa tryckt virke?
Sida 1 av 2
Skulle behöva tryckt slätspont i grova dimensioner och "golvkvalitet" till en altanrenovering.
Helst kanske "brunimpregnerat" för att krångla till det.
Någon som har erfarenhet av att specialbeställa tryckt virke?
Tips på lämpliga leverantörer?
Antar att det är meningslöst att höra med Byggmax?
Helst kanske "brunimpregnerat" för att krångla till det.
Någon som har erfarenhet av att specialbeställa tryckt virke?
Tips på lämpliga leverantörer?
Antar att det är meningslöst att höra med Byggmax?
Tänker att alla små sågverk med egen impregnering bör kunna lösa det om man beställer i god tid.
Hade du bott nära Norrbotten så finns pite såg och hyvleri.
Du får slå I gula sidorna eller ringa runt till sågar nära dig.
Hade du bott nära Norrbotten så finns pite såg och hyvleri.
Du får slå I gula sidorna eller ringa runt till sågar nära dig.
Har så smått börjat forska lite i detta.
Som jag misstänkte pysslar vanligtvis inte småsågarna med tryckimpregnering (ingen här runtomkring iallafall) utan det är vissa aktörer som är aktuella.
Bland dessa har jag dock inte hittat någon som är direkt på hugget att ta någon specialbeställning, däremot var det några som hade lite udda grejor på lager.
Så frågan kvarstår om någon har några tips.
Som jag misstänkte pysslar vanligtvis inte småsågarna med tryckimpregnering (ingen här runtomkring iallafall) utan det är vissa aktörer som är aktuella.
Bland dessa har jag dock inte hittat någon som är direkt på hugget att ta någon specialbeställning, däremot var det några som hade lite udda grejor på lager.
Så frågan kvarstår om någon har några tips.
Det är inte trall, utan mer ett traditionellt spontat plankgolv. Det är både underbyggt och har tak så det är egentligen inte särskilt utsatt, bara regn och inte minst snö som blåser in under taket. Men jag antar att det i och med att det är ett spontat golv i grövre dimension inte har samma möjligheter att torka ut som trall(?)Jonatan79 skrev:
Befintligt golv är iallafall rejält genomruttet. Min slutsats är att tryckimpregnerat skulle ge en avsevärt större livslängd och därmed bättre valuta för pengarna. Det kommer trots allt att kosta en slant att byta det.
Ja, man kan ju tycka det men det verkar inte vara så enkelt.nino skrev:
Är inte bara rätt dimension utan jag vill också ha en sortering av "golvkvalitet" och inte bara random byggvirke.
Fakta jag läst och iom alla svennebananaltaner som blir fula och behöver bytas är tryckade. Läs på mer själv om tester och fördelar med tryckat, jag skulle inte köpt det om det skiljer mycket i pris.
Produkter som diskuteras: "stenkistor"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer