962 läst ·
8 svar
962 läst
8 svar
Betongplatta
Tjena, jag har ett utrymme på ca 20m2 som har varit ett fristående uterum. Nu vill vi bygga om denna och ställa in spabad och irbastu, problemet är att jag vill ha golvvärme. Problemet med det är att plattan som är torr och utan sprickor just nu är gjuten direkt på berget under! Funderar på hur jag ska gå till väga då det inte kommer gå att bila upp och dränera under plattan pga berget? Någon med förslag på möjligt tillvägagångsset?
För det första får du bestämma dig för om du vill elda för kråkorna eller inte. Är du ok med att det kommer kosta en mindre förmögenhet att värma upp isolerar du inte och antigen gjuter in slingor ovanpå befintlig platta eller bilar bort och gjuter ny med slingor beroende vilken bygghöjd du kan acceptera.
Vill du isolera så har du även här två alternativ, isolera ovanpå och gjut in slingor eller bila bort plattan och spräng bort berget och gör en ny platta med värme i. En duktig sprängare kan skjuta salvor ända in mot husväggen.
Vill du isolera så har du även här två alternativ, isolera ovanpå och gjut in slingor eller bila bort plattan och spräng bort berget och gör en ny platta med värme i. En duktig sprängare kan skjuta salvor ända in mot husväggen.
mexitegel skrev:
För det första får du bestämma dig för om du vill elda för kråkorna eller inte. Är du ok med att det kommer kosta en mindre förmögenhet att värma upp isolerar du inte och antigen gjuter in slingor ovanpå befintlig platta eller bilar bort och gjuter ny med slingor beroende vilken bygghöjd du kan acceptera.
Vill du isolera så har du även här två alternativ, isolera ovanpå och gjut in slingor eller bila bort plattan och spräng bort berget och gör en ny platta med värme i. En duktig sprängare kan skjuta salvor ända in mot husväggen.
mexitegel skrev:
För det första får du bestämma dig för om du vill elda för kråkorna eller inte. Är du ok med att det kommer kosta en mindre förmögenhet att värma upp isolerar du inte och antigen gjuter in slingor ovanpå befintlig platta eller bilar bort och gjuter ny med slingor beroende vilken bygghöjd du kan acceptera.
Vill du isolera så har du även här två alternativ, isolera ovanpå och gjut in slingor eller bila bort plattan och spräng bort berget och gör en ny platta med värme i. En duktig sprängare kan skjuta salvor ända in mot husväggen.
Jag tror inte uppvärmningen blir så blodig därinne ändå då även spabadet ska stå där.
Men du menar alltså att det funkar att isolera uppepå plattan och sen ”gjute en ny platta” med värmerören i på isoleringen utan att de kommer bli några komplikationer?
T topmount skrev:
Bara bekvämlighetens skull
Ja, bäst är antagligen ett lager eps-betong som är isolerande och sedan gjuter du in värmeslingorna i flytspackel eller betong ovanpå det.K Kattisarna skrev:
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Hur tjockt lager eps bör man ha? Eller kan man lägga ett lager isodrän istället sen gjuta? (Jag har en hel del över)mexitegel skrev:
Jag tänkte även sen att jag skulle ha nån form av tätskickt och mikrocement i hela rummet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden